قصاب بالکان در دادگاه

۰۲ مرداد ۱۳۸۷ | ۱۸:۰۲ کد : ۲۳۳۴ اخبار اصلی
رادوان کارادزيچ فرمانده نيروهاى صرب در جنگ بالکان دستگير شد
قصاب بالکان در دادگاه

رادوان کارادزیچ، یکی از جنایتکاران جنگی، روز 21 ژوئیه، پس از سیزده سال از اولین قرار دادگاه جنایات جنگی سازمان ملل متحد  بازداشت شد.

 

دادگاه جنایات جنگی سازمان ملل متحد در لاهه، هلند، رادوان کارازدیچ را به اتهام نسل کشی و دیگر جرایم، از جمله رهبری کشتار نزدیک به 8 هزار مسلمان در سربرنیتسا تحت پیگرد قانونی قرار داده بود. وی به برکت کمک های شبکه هواداران خود، که منابع مالی و مخفیگاه های وی را تامین می کردند، از سیزده سال پیش تاکنون از اجرای عدالت گریخته بود. جنگ سربرنیتسا هولناک ترین جنگ اروپا پس از جنگ جهانی دوم شناخته شده است. وی همچنین متهم است که با اجرای طرح محاصره سارایوو موجب کشته شدن بیش از 12 هزار نفر شده است.

 

بوریس تادیک، رییس جمهور صربستان، روز گذشته اعلام کرد که این مرد 63 ساله شب گذشته پس از دستگیری توسط نیروهای صرب در داخل کشور به دادگاهی در بلگراد منتقل شده است.

 

دستگیری وی پیشرفت چشمیگیری برای دولت تازه صربستان به شمار می رود. جامعه بین المللی با توجه به آزاد بودن کارادزیچ و راتکو ملادیچ، فرمانده نظامی در جنگ بوسنی، صربستان را تحت فشار قرار داده بود.

 

در جريان جنگ داخلی در بوسنی در سال های 1992 تا 1995، دست کم يکصد هزار نفر کشته شدند و به شهرهای بوسنی خسارات گسترده ای وارد شد.

 

اين جنگ در پی اعلام استقلال مسلمانان بوسنی و تصميم آنان به جدايی از يوگوسلاوی سابق در پی یک همه پرسی در سال 1992 آغاز شد، در حالی که صرب های ساکن بوسنی با اين اقدام مخالف بودند و برای جلوگيری از جدايی بوسنی به سرکوب مسلمانان پرداختند.

 

شهر سربرنیتسا در جمهوری خودمختار سرپسکا واقع است که در کنار فدراسیون بوسنی و هرزگوین و منطقه خودگردان برکو، جمهوری بوسنی و هرزگوین را تشکیل می دهند.

 

جمعیت سربرنیتسا هنگام کشتار سال 1995 به حدود سی و هفت هزار تن می رسید که مسلمانان حدود بیست و هفت هزار تن و صرب ها حدود نه هزار تن از آنان را تشکیل می دادند و بقیه از سایر شهروندان یوگوسلاوی سابق بودند.

 

سرگی برامرتز، رییس پیگیری دادگاه جنایات جنگی، در خصوص پرونده یوگوسلاوی سابق بعد از دستگیری رادوان کارادزیچ گفت: امروز، روز مهمی برای کسانی است که بیش از یک دهه است که در انتظار این دستگیری هستند. امروز همچنین برای عدالت بین المللی نیز روز مهمی است چراکه دستگیری رادوان کارادزیچ نشان داد که هیچ کس ورای قانون نیست و دیر یا زود باید در مقابل قانون پاسخگو باشد.

 

رادوان کارادزیچ، سومین شخصی خواهد بود که در 6 سال گذشته در دادگاه جنایات جنگی سازمان ملل محاکمه می شود. پیش از این چارلز تیلور، رییس جمهور سابق لیبریا، و اسلوبدان میلوسویچ، رییس جمهور پیشین صربستان، در این دادگاه محاکمه شده بودند.

 

رادوان کارادزیچ در حالی دستگیر شد که دادگاه لاهه هفته گذشته تصمیم به صدور رای جدیدی در خصوص عمر البشیر، رییس جمهور سودان گرفته بود. اما منتقدان اعلام کردند که صدور این رای می تواند روند برنامه صلح را در منطقه دارفور به خطر بی اندازد.

 

تحلیلگران معتقدند که دستگیری رادوان کارادزیچ می تواند فشارهای جدیدی به رهبر سودان وارد کند. هنگامی که در سال 1995 دادگاه رادوان کارادزیچ را متهم کرد تقریبا هیچ کس فکر نمی کرد که وی روزی دستگیر شود. امروز، دستگیری رادوان کارادزیچ نمونه ای است تا عمر البشیر را به فکر وادار کند. 


( ۵ )

نظر شما :