دولت سلام فياض اميد به صلح را افزايش مى دهد؟

۲۹ خرداد ۱۳۸۶ | ۱۷:۰۷ کد : ۲۳۴ اخبار اصلی
محمود عباس بی اعتنا به مخالفت اسماعیل هنیه با انحلال حکومت ائتلافی، در روز جمعه (۱۵ ژوئن)، سلام فیاض، وزیر دارایی حکومت خودگردان را به مقام نخست‌وزیری منصوب کرد.

 

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، حکم تشکیل دولت اضطراری را امضا کرده است. با این فرمان، دولت جدید فلسطینی می‌تواند بدون تأیید مجلس که اکثریت کرسی‌های آن‌را حماس در اختیار دارد، آغاز به کار کند.

 

سلام فیاض، نخست‌وزیر دولت حالت فوق‌العاده‌ فلسطین، روز یکشنبه (۱۷ ژوئن) در رام‌الله، ادای سوگند کرد. او که در برابر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، محمود عباس، سوگند یاد می‌کرد، گفت:« به خدا سوگند می‌خورم که به سرزمین پدری، به مردم و به میراث ملی وفادار باشم.» فیاض افزود که به قانون اساسی پایبند خواهد بود و در جهت منفعت ملت گام برمی‌دارد.

 

هیچ کدام از اعضای دولت حالت فوق‌العاده، از گروه حماس نیستند. اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر برکنار شده، تصمیم محمود عباس را به انحلال حکومت ائتلافی، به رسمیت نمی‌شناسد.

 

 

محمود عباس بی اعتنا به مخالفت اسماعیل هنیه با انحلال حکومت ائتلافی، در روز جمعه (۱۵ ژوئن)، سلام فیاض، وزیر دارایی حکومت خودگردان را به مقام نخست‌وزیری منصوب کرد. او پس از انحلال حکومت ائتلافی و برکناری اسماعیل هنیه از مقام  نخست‌وزیری، در مناطق خودگردان فلسطینی، حالت فوق‌العاده اعلام کرد.

 

در شب جمعه ۱۵ ژوئن، محمود عباس در فرمانی، دلیل انحلال "حکومت وحدت ملی"، که از ائتلاف فتح و حماس به ریاست اسماعیل هنیه از رهبران اسلام‌گرایان تشکیل شده بود را، تلاش حماس برای کودتای نظامی علیه تشکیلات خودگردان، نقض قانون اساسی فلسطین و قانون تشکیلات خودگردان از طرف "شبه نظامیان غیرقانونی"، اعلام کرد.

 

الهود اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل، از تشکیل دولت اضطراری فلسطینی استقبال کرده و در آن امکانی برای پیشرفت در روند صلح خاور میانه می‌بیند. بنا بر گفته‌های الهود اولمرت، اسرائیل، دولت جدید و کابینه‌ی فلسطینی را که در آن هیچ وزیری از گروه حماس حضور ندارد، به رسمیت خواهد شناخت.

 

اولمرت پیش از پرواز خود به آمریکا گفت: « دولتی که دولت حماس نباشد، یک شریک است.» او در ادامه افزود که تشکیل دولت جدید در فلسطین فرصتی است که اسرائیل باید آن را جدی بگیرد و از آن استفاده کند.

 

اولمرت در جریان سفری سه روزه به آمریکا، در کنار موضوع‌هایی دیگر،درباره‌ی جنگ قدرت بین گروههای فلسطینی و درباره‌ برنامه‌ی اتمی ایران هم با رئیس‌جمهور آمریکا گفت‌و گو خواهد کرد.

 

 

کشورهای غربی با حمایت از  محمود عباس، خشونت‌های حماس در نوار غزه را محکوم کردند. یک سخنگوی وزارت خارجه‌ آلمان گفت که اتحادیه‌ی اروپا از تصمیم محمود عباس در مورد انحلال حکومت ائتلافی با حماس حمایت می‌کند. کاندولیزا رایس، وزیر خارجه‌ ایالات متحده‌ی آمریکا نیز از تصمیم‌های اخیر محمود عباس حمایت کرده و آنها را جزو اختیارات قانونی او دانسته است.

 

آمريکا و اروپا کمک مستقيم به فلسطينيان را به نشانه‌ى حمايت از محمود عباس پس از انحلال دولت متحد ملى فلسطين، از سرگرفتند.

 

خانم رايس، وزير امور خارجه‌ى آمريکا درباره‌ نوار غزه، جايى که حماس کنترل آن را برعهده دارد، گفت: ما ‌٥/١ ميليون فلسطينى را در دستان سازمان‌هاى تروريستى رها نمى‌کنيم.

 

درگيرى‌هاى داخلى در غزه که بيش از ‌١١٠ فلسطينى را به کام مرگ کشاند، محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان را بر آن داشت تا نخست وزير دولت متحد ملى فلسطين را اخراج و دولت اضطرارى را تشکيل دهد.

 

خانم رايس اظهار مى گويد آمريکا تحريم‌هاى ‌١٥ ماهه‌اش را درخصوص ارسال کمک مستقيم به اراضى فلسطين لغو کرد و همزمان اتحاديه‌ى‌ اروپا نيز روابطش را با دولت جديد به حالت قبل برگردانده و کمک‌هايشان را به آنها از سرگرفته است.

 

وزراى خارجه‌ اتحاديه‌ى اروپا در نشستى در لوکزامبورگ از اسراييل خواستند تا از دولت شکننده فلسطين حمايت کند.

 

فرانک والتر اشتاين ماير، وزير خارجه‌ آلمان گفت: اتحاديه‌ى اروپا روابط خوبى با سلام فياض، نخست وزير جديد فلسطين داشته بنابراين اتحاديه‌ى اروپا از اين فرصت نهايى استفاده مى‌کند و از اين کابينه حمايت مى‌کند.

 

تزيپى ليونى، وزير خارجه‌ى اسراييل نيز در لوکزامبورگ گفته اسراييل صدها ميليون دلار عوايد مالياتى و گمرکى فلسطينيان را به زودى به دولت جديد فلسطين ارايه مى‌کند اما وى زمان آن را اعلام نکرد.

 

ليونى پس از گفت‌وگو با وزراى خارجه‌ اتحاديه‌ى اروپا به خبرنگاران گفت: ما معتقديم اکنون ضرورتى وجود دارد.

 

در همين حال دولت آمريکا ‌٨٦ ميليون دلار کمک اختصاص يافته براى تقويت نيروهاى امنيتى عباس را ارايه مى‌کند. آمريکا هم چنين ‌٤٠ ميليون دلار به آژانس امداد رسانى سازمان ملل براى کمک به فلسطينيان مى‌دهد.

 

مقامات رسمى اتحاديه‌ اروپا و آمريکا حمايت ازسلام فياض، اقتصاددان تحصيل کرده آمريکا را با صراحت گفته و رايس اعلام کرده فياض به خاطر صداقت و شرافتش شهره است.

 

وزير خارجه‌ى آمريکا گفته ما در موقعيت حساسى در قبال مردم فلسطين و اسراييل هستيم، موقعيتى که انتخابات‌ها آن را بيش از پيش روشنتر مى‌سازد. ما بايد از اين فرصت براى حصول پيشرفت‌هاى جديد درخصوص ديدگاه‌ جورج بوش، رييس جمهور آمريکا که پنج سال پيش مطرح کرد و آن ايجاد دو کشور مستقل فلسطين و اسراييل توام با صلح و امنيت است، استفاده کنيم.

 

خاوير سولانا، رييس سياست خارجى اتحاديه‌ى اروپا نيز گفت، ‌٢٧ کشور عضو اتحاديه‌ى اروپا از هم اکنون ارسال کمک‌هايشان به دولت فلسطين را آغاز مى‌کنند و راه‌هايى را براى ارسال کمک به مردم فلسطين ساکن نوار غزه نيز بررسى مى‌کنند. آقاى سولانا هيچ اشاره‌اى به زمان ازسرگيرى و ميزان اين کمک‌ها نکرد.

 

وزراى خارجه‌ اتحاديه‌ى اوپا در بيانيه‌اى اعلام کردند که اين: اتحاديه‌ روابط عادى‌اش با تشکيلات خودگردان را فورا از سر مى‌گيرد.

 

اسراييل هم مى گويد که تمايل دارد تا با کسانى که حق موجوديت اسراييل را به رسميت مى‌شناسد همکارى کند و افزود: براى انتقال پول به فلسطينيان بايد با آنها ديدار کرد و در اين باره گفت‌وگو کرد. وزير خارجه اسراييل گفته اين بخشى از هدف و آرزوى ماست که فلسطينيان بفهمند با ميانه‌رو‌ها اميد وجود دارد.

 

در همين حال آقاى عباس در تماسى تلفنى با جورج بوش به وى گفت مذاکرات صلح با اسراييل بايد از سر گرفته شود. آقاى بوش نيز در اين تماس تلفنى بر حمايتش از رهبر فلسطين تاکيد کرده است.

 

عباس در اين مکالمه‌ ‌١٥ دقيقه‌يى گفت، وى آماده‌ى ازسرگيرى مذاکرات صلح با اسراييل است.

 

نبيل ابوردينه، سخنگوى عباس مى گويد که وى به بوش گفته زمان ازسرگيرى مذاکرات سياسى و احياى اميد مردم فلسطين فرا رسيده است. کاخ سفيد نيز در واشنگتن اعلام کرد، بوش متعهد شده از عباس حمايت کند.

 

به گفته تونى اسنو، سخنگوى کاخ سفيد آقاى بوش ايده‌هايش را درباره‌ى چگونگى پيشبرد موارد با ايهود المرت در ميان مى‌گذارد.

 

 

 

از سوى ديگر مقامات رسمى همراه المرت در سفرش به آمريکا اعلام کردند، المرت در گفت‌وگو‌هايش با بوش از رييس جمهور آمريکا مى‌خواهد بر حمايت از عباس و منزوى سازى حماس متمرکز شود.

 

يک منبع از همراهان نخست وزير اسراييل گفته  ما مى‌خواهيم حماس يک مطرود باشد و از پيوستن آن به بازى بين‌المللى جلوگيرى شود.

 

المرت هم چنين پيش از نشست با بوش با رايس و استفان هادلى، مشاور امنيت ملى آمريکا ديدار کرد.

 

 

المرت هم چنين درباره‌ى پيام‌هايى که به سوريه فرستاده با بوش گفت‌وگو مى‌کند و از رييس جمهور آمريکا مى‌خواهد تا به منظور جلوگيرى از قاچاق سلاح از سوريه به حزب‌الله لبنان فشار آورد.

 

از سوى ديگر يان آسلبورن، وزير خارجه‌ى لوکزامبورگ گفت: ما قاطعانه از دولت جديد فلسطين در کرانه‌ى باخترى حمايت مى‌کنيم، مساله امروز اين است که چطور مى‌توان به ‌٤/١ ميليون فلسطينى در غزه کمک کرد؟

 

در همين حال سامى ابوزهرى، سخنگوى حماس جامعه‌ى بين‌المللى را به رياکارى و تزوير متهم کرد و يادآور شد، حماس فتح را در انتخابات شوراى قانونگذارى ژانويه ‌٢٠٠٦ شکست داده است.

 

ابوزهرى مى گويد اين امر رياکارى جامعه‌ى بين‌المللى را در حمايت از دموکراسى تاييد مى‌کند.

 

وى مجددا بر موضع حماس مبنى بر اينکه دولت فياض غير قانونى است، تاکيد کرد و گفت: حماس تمامى مشکلات را حل مى‌کند.

 

ياسر عبدربه، يک مقام عالى رتبه فلسطينى و مشاور عباس، ايران را به ترغيب حماس براى استفاده از خشونت در احراز کنترل نوار غزه متهم کرد.

 

عبدربه مدعى شده که ايران از گروه‌هاى غير دموکراتيک در فلسطين، لبنان و عراق حمايت مى‌کند، ما ايران را مسوول ترغيب حماس به انجام کودتا در غزه مى‌دانيم. اما سخنگوى حماس در غزه اين اتهامات را دروغين خواند.

 

آقاى فياض در اولين نشست کابينه با حضور ‌١٢ وزير جديد فلسطين در رام‌الله متعهد شد تا براى ترميم شکاف‌هاى عميق در فلسطين تلاش کند. تشکيلات خودگردان نيز تاکيد کرد، نوار غزه و کرانه‌ باخترى را در کنترل کامل خودش نگاه مى‌دارد.

 

ريالض المالکى، وزير اطلاع رسانى دولت اضطرارى فلسطين گفته ما قصد داريم تا براى پايان دادن به اين اوضاع ناهنجار تلاش کنيم.  اولويت دولت جديدفلسطينى حفظ امنيت در کرانه‌ باخترى اعلام شده است.

 

نخست وزير جديد فلسطين مى گويد  اميدوار است اختلافات با حماس در نوار غزه از طريق مذاکره حل شود.

 

در همين حال ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن از رهبران فلسطينى و اسراييلى خواسته تا زمينه‌اى را براى آغاز روند صلح و ايجاد دو کشور مستقل فلسطين و اسراييل فراهم کنند.

 

عبدالله دوم در تماس تلفنى با المرت گفت، تلاش‌هاى فشرده اکنون براى ازسرگيرى مذاکرات ميان فلسطين و اسراييل ضرورى است. عبدالله دوم از المرت خواست تا اوضاع اقتصادى سخت براى مردم فلسطين را تسهيل بخشد.

 

وى هم چنين بر حمايت کشورش از رهبر فلسطين، تشکيلات خودگردان و دولت جديد فلسطين تاکيد کرد.پادشاه اردن ابراز اميدوارى کرد دولت جديد فلسطين مذاکرات صلح با اسراييل را از سر بگيرد.


نظر شما :