رفت و آمدهاى مداوم سران نظامى اسرائيل به کاخ سفيد

۰۸ مرداد ۱۳۸۷ | ۲۳:۰۹ کد : ۲۳۸۰ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه 28 ژوئیه وارد واشنگتن شد تا درباره پرونده هسته­ای ایران و فعالیت­های نظامی تلاویو با همتایان آمریکایی خود به بحث و گفت و گو بنشیند.
رفت و آمدهاى مداوم سران نظامى اسرائيل به کاخ سفيد

در دو ماه گذشته رفت و آمد مقام­های ارشد اسرائیلی به امریکا و بالعکس بسیار افزایش یافته است. در حالی که دو هفته پیش رئیس ستاد ارتش امریکا به اسرائیل آمده بود و هفته گذشته نیز رئیس ستاد ارتش اسرائیل در واشنگتن به سر می­برد، ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل نیز دوشنبه 28 ژوئیه وارد واشنگتن شد تا درباره پرونده هسته­ای ایران و فعالیت­های نظامی تلاویو با همتایان آمریکایی خود به بحث و گفت و گو بنشیند.

 

سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد، باراک با دیک چنی معاون رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آن کشور، شماری از مسئولان عالی­رتبه وزارت دفاع آمریکا و نمایندگان کنگره دیدار و گفت و گو خواهد کرد. همچنین قرار است ایهود باراک با بان کی مون دبیر سازمان ملل متحد نیز دیدار و گفت و گو کند.

 

رادیو اسرائیل درباره محور گفت و گوهای باراک با مقام­های امریکایی گزارش داد، پرونده هسته­ای ایران و راه­های حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه محور گفت و گوهای باراک با مقام­های ارشد امریکایی خواهد بود.

 

این در حالی است که گابی اشکینازی رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیز هفته گذشته به واشنگتن سفر کرده بود و مشابه همین گفت و گوها را با مقام­های امریکایی انجام داده بود. اشکینازی از واشنگتن از دولت ایران خواست، برنامه­های هسته­ایش را متوقف کند. وی در همین راستا اعلام کرد، اسرائیل تمام اختیارات برای متوقف کردن فعالیت­های هسته­ای ایران را برای خود محفوظ می­دارد.

 

اشکینازی همچنین مدعی شد، ممکن است اسرائیل مشابه همان حمله­ای که در سال 1981 علیه تاسیسات هسته­ای اوزیراک در نزدیک بغداد در عراق انجام داد، به تاسیسات هسته­ای ایران نیز کند.

 

اشکینازی در دیدار با همتای امریکایی خود در واشنگتن تاکید کرد، خاورمیانه در حال دگرگونی ترکیبی است به گونه­ای که گروه­های تندرو در حال به دست گیری قدرت در منطقه هستند و با تشکیل دولت­های تندوری جدید قصد دارند جای نظام­های سنتی ملی و سکولار را در منطقه بگیرند. اشکینازی در سفرش به ایالات متحده امریکا با دیک چنی معاون رئیس جمهوری، جان نگروپونته معاون وزیر امور خارجه آن کشور و شماری از نمایندگان برجسته کنگره آمریکا دیدار و گفت و گو کرد.

 

دیدار اشکینازی از واشنگتن با مذاکرات غلام­رضا آقازاده رئیس سازمان انرژی هسته­ای ایران با محمد البرادعی مدیر عامل آژانس بین­المللی انرژی هسته­ای در وین هم­زمان شده بود. دقیقا زمانی که آقا زاده با البرادعی دیدار کرد، اشکینازی نیز با ژنرال مایک مولن رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا دیدار و گفت و گو می­کرد.

 

ایهود باراک نخست­وزیر اسرائیل نیز در دیدار هفته گذشته خود با باراک اوباما نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا مدعی شد که مدارکی در دست دارد که نشان می­دهد ایران تا سال 2009 یا در نهایت تا سال 2010 به بمب هسته­ای دست خواهد یافت.

 

حال به فاصله سه روز از سفر اشکینازی به واشنگتن، ایهود باراک نیز به امریکا رفته تا مشابه همان دیدارها را با همان مقام­هایی که اشکینازی انجام داده، انجام دهد.

 

در همین حال منابع خبری گزارش دادند، بلافاصله پس از پایان سفر باراک به امریکا، روز چهارشنبه 30 ژوئیه شائول موفاز وزیر حمل و نقل و مسئول روابط استراتژیک اسرائیل با ایالات متحده آمریکا به واشنگتن سفر خواهد کرد و با دیک چنی و کاندولیزا رایس دیدار و گفت و گو انجام خواهد داد.

 

شائول موفاز در ابتدای ماه ژوئن هم­زمان با انجام مانور هوایی اسرائیل در سواحل دریای مدیترانه در خاک یونان تهدید کرده بود که باید اسرائیل به تاسیسات هسته­ای ایران حمله کند.

 

سخنگوی موفاز گفته است که وی در دیدارش با مقام­های امریکایی درباره برنامه هسته­ای ایران و به ادعای او مهار خطرهای ناشی از فعالیت­های هسته­ای آن، دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

 

موفاز که اکنون اصلی­ترین جانشین ایهود اولمرت نخست­وزیر فعلی اسرائیل و ریاست حزب کادیما محسوب می­شود، در جدیدترین اظهار نظر بار دیگر تهدید کرده است که اگر ایران به برنامه­ تسلیحات هسته­ای دست یابد بی­شک به آن حمله خواهیم کرد.

 

حمله به ایران یا جنگ 100 ساله با اسرائیل

 

افزایش لحن تهدید اسرائیل علیه فعالیت­های هسته­ای ایران و سفر متناوب مقام­های نظامی اسرائیلی به امریکا همگی در حالی است که گزینه حمله نظامی به ایران در داخل خود اسرائیل نیز طرفداران چندانی ندارد و در بسیاری مواقع حتی منتقدان سرسختی نیز پیدا کرده است.

 

اوراییم هالیفی رئیس ستاد ارتش اسرائیل در گفت و با مجله امریکایی تایم گفت: «حمله نظامی اسرائیل می­تواند تا 100 سال آینده بر اسرائیل اثر بگذارد و باید دولت اسرائیل درباره این موضوع به طور جدی فکر کند و حتی به فکر انتخاب موضع دیگری باشد.»

 

هالیفی که اکنون مدیر مرکز مطالعات استراتژیک در دانشگاه عبری در اسرائیل است در ادامه تاکید کرد، هر حمله نظامی به ایران تاثیرات بسیار مرگباری بر اسرائیل خواهد گذاشت گرچه اسرائیل این توان را دارد که بیشتر موشک­های ایران را دفع کند.

 

یکی دیگر از مسئولان سابق موساد در زمان نخست­وزیر ایهود باراک نیز در گفت و گو با تایم مدعی شد، ایران توانست در اثبات این که یک نیروی قوی که قادر به ترساندن منطقه است، موفق عمل کند گرچه حتی بیشتر از یک ببر کاغدی نیست.

 

در همین راستا یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد، دولت اسرائیل زمان موجود میان انتخاب رئیس جمهوری جدید امریکا و آغاز به کار رئیس جمهوری جدید در آن کشور را زمان مناسب حمله به ایران می­داند.

 

این منبع در ادامه تاکید کرد، اسرائیل قطعا تا قبل از این زمان به ایران حمله نخواهد کرد زیرا این حمله می­تواند بر انتخابات ریاست جمهوری امریکا تاثیر مستقیم بگذارد.

 

این در حالی است که سازمان امنیت اسرائیل اعلام کرده، حمله به تاسیسات هسته­ای ایران می­تواند پروژه­های هسته­ای آن کشور را حداقل دو سال به تاخیر بیاندازد. حملات نیز نباید به صورت موشکی و سری باشد زیرا تبعات آن می­تواند برای اسرائیل بسیار گران تمام شود.

 

دیدار مجدد اسد و سارکوزی

 

از سوی دیگر ظاهرا بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با نزدیک شدن به غرب و به خصوص فرانسه، مسئولیت تازه­ای بر عهده گرفته است. این مسئولیت همان میانجیگری میان ایران و غرب بر سر مسائل هسته­ای است که ظاهرا روز به روز جدی­تر می­شود.

 

فیلیپ مارینی یکی از نمایندگان مجلس فرانسه و رئیس جمعیت دوستی پارلمان فرانسه – سوریه خبر داد که در ماه سپتامبر نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه به دمشق خواهد رفت و با همتای سوریه خود دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

 

وی که در یک کنفرانس مطبوعاتی در دمشق شرکت کرده بود، همچنین گفت: «فرانسه قانع شده است که دمشق از ظرفیت­های بهود روابط با فرانسه برخوردار است و می­خواهد هر چه سریعتر این روابط گسترش یابد.»

 

وی در ادامه افزود: «بحث درباره پرونده هسته­ای ایران و نتایج تلاش­های بشار اسد برای میانجیگری میان ایران و غرب از مهمترین محورهای مذاکرات اسد و سارکوزی در دمشق خواهد بود.»

 

وی همچنین تاکید کرد، در طول این مدت قرار است بشار اسد به کشورهای ایران، ترکیه و اسپانیا سفر کرده و با مقام­های ارشد آن کشور از جمله خوان کارلوس پادشاه اسپانیا دیدار و گفت و گو کند و درباره فعالیت­های هسته­ای ایران و چگونگی حل آن به رایزنی بپردازد.

 

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :