پاکستان خود را براى انتخاب جانشين مشرف آماده مى‌کند

۰۷ شهریور ۱۳۸۷ | ۰۵:۳۶ کد : ۲۵۵۳ آسیا و آفریقا
در حالی که آشوب و اغتشاش سراسر پاکستان را فرا گرفته است، رقابت‌هاى انتخابات رياست جمهورى اين کشور روز گذشته با نام‌نويسى 32 نفر در اولين روز ثبت نام رسما کليد خود.
پاکستان خود را براى انتخاب جانشين مشرف آماده مى‌کند

در حالی که آشوب و اغتشاش سراسر پاکستان را در خود در نوردیده است، رقابت‌هاى انتخابات رياست جمهورى اين کشور روز گذشته با نام‌نويسى 32 نفر در اولين روز ثبت نام رسما کليد خود. در ميان افرادى که فرم ثبت نام نامزدى انتخابات رياست جمهورى پاکستان را پر کرده‌اند نام آصف على زردارى، رهبر و نامزد حزب مردم،‌ "سعيد الزمان صديقى"، قاضى بازنشسته و نامزد حزب شريف به چشم مى‌خورد. کميسيون انتخاباتى پاکستان اعلام کرد که مشاهد حسين به عنوان نامزد حزب مسلم ليگ شاخه قائد اعظم براى حضور در انتخابات ثبت نام کرده است.


در همين حال شرى رحمان، وزير اطلاعات پاکستان و عضو حزب مردم لحظاتى پس از ثبت نام زردارى گفت: ما تقريبا از پيروزى حزب خود مطمئن هستيم و معتقديم که از ميزان حمايت لازم و کافى در پارلمان براى انتخابات برخوردار هستيم.


صديقى، نامزد حزب شريف نيز پس از پر کردن فرم ثبت نام به خبرنگاران گفت: «اگر من به عنوان رئيس جمهور انتخاب شوم اولين کارى که انجام خواهم داد بازگرداندن قضات تعليق شده دادگاه عالى به مناصبشان خواهد بود. دموکراسى بدون سيستم قضايى مستقل، ناقص است.»

 

مشاهد حسين، نامزد حزب مسلم ليگ شاخه قائد اعظم گفت: «من براى بهبود و حمايت از منافع کشورم تلاش مى‌کنم. ملت ما به رئيس جمهورى نياز دارد که نماد اتحاد باشد نه تفرقه و اختلاف.»

 
آغاز رقابت‌هاى انتخاباتى در پاکستان در شرايطى است که نواز شريف، رهبر حزب مسلم ليگ نواز روز دوشنبه حزب خود را از ائتلاف سياسى پاکستان خارج کرد و اعلام کرد، به احزاب مخالف ملحق خواهد شد.
شريف دليل اين اقدام را خلف وعده از سوى آصف على زردارى، رهبر حزب مردم عنوان کرد.


وى در این باره گفت:« زردارى به قول خود درباره بازگشت قضات دادگاه عالى به مناصب خود عمل نکرده است.»


زردارى نيز بلافاصله در واکنش به خروج حزب شريف از ائتلاف ناراحتى خود را از اين موضوع اعلام کرد و از شريف خواست تا دوباره به جمع ائتلاف حاکم پاکستان ملحق شود.

 

برخى کارشناسان سياسى معتقدند که خروج شريف به دليل بازنگشتن قضات به مناصب خود در واقع بهانه‌اى بود براى اينکه اين حزب نيز نامزد خود را براى انتخابات رياست جمهورى معرفى کند.


اين حزب اکنون پس از خروج از ائتلاف، سعيد الزمان صديقى، قاضى باز نشسته را به عنوان نامزد خود براى رقابت با زردارى معرفى کرده است.


قانونگذاران پاکستانى 6 سپتامبر رئيس جمهور آينده کشورشان را انتخاب خواهند کرد. فروپاشى ائتلاف شکننده در پاکستان باعث تقويت قدرت زردارى مى‌شود که اکنون به عنوان مطرح‌ترين فرد ممکن براى جانشينى مشرف از او ياد مى‌شود.


بر اساس اين گزارش، خروج شريف از ائتلاف مى‌تواند هزينه‌هايى را براى حزب مردم و اکثريت آن در پارلمان در پى داشته باشد. اما انتظار مى‌رود که زردارى براى رسيدن به کرسى رياست جمهورى به دنبال جلب حمايت متحدان بوده و دولتى با کمک احزاب کوچک تشکيل دهد.


از طرفى، يکى از عواملى که شانس زردارى را براى احراز پست رياست جمهورى افزايش مى‌دهد رابطه نسبتا خوب او با ارتش به واسطه جلوگيرى از محاکمه مشرف است.

نظر شما :