اروپا نگران روسیه است

۲۴ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۶:۰۹ کد : ۲۶۵۷ سرخط اخبار
سفر نیکولا سارکوزی به مسکو و پس از آن به تفلیس، پایتخت گرجستان به همراه مانوئل باروسو و خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشان دهنده نگرانی اروپا از اقدامات اخیر در منطقه است.
اروپا نگران روسیه است
نیکولا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه که درحال حاضر ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد در کنفرانسی مشترک با میخائیل ساکاشویلی، رییس جمهور گرجستان و خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا از روسیه خواست تا خاک گرجستان را ترک کند.
 
نیکولا سارکوزی اعلام کرد که تا 15 اکتبر ( بیست و هفتم مهرماه) حتی یک نظامی روسی نباید در خاک گرجستان باقی مانده باشد و تمامی نظامیان روسی باید به مواضع پیش از آغاز درگیری با گرجستان بازگشته باشند. چنانچه وضع به این روال پیش رود و این مسئله محقق شود، به سخنان خود پایبند خواهیم بود اما چنانچه خلاف این قضیه اتفاق بیفتد و روسیه نظامیان خود را تماما از خاک گرجستان خارج نکند، ما پنج روز دیگر به آنها فرصت می دهیم و سپس عواقب و پیامدهای این کار را به آن نشان می دهیم.
 
سارکوزی در ادامه گفت که من اصولا آدم خوشبینی هستم و اطمینان دارم که روس ها به تعهد خود عمل خواهند کرد. صادقانه می گویم که اوضاع و شرایط کنونی با چند هفته قبل قابل مقایسه نیست. زمانی که اتحادیه اروپا این پرونده را در دست گرفت، نیروهای نظامی روسیه به سمت تفلیس در حرکت بودند، اما امروز می بینید که ما درباره عقب نشینی و خروج آنها از گرجستان مذاکره می کنیم.
 
رییس اتحادیه اروپا در ادامه خاطر نشان کرد که من تردید ندارم که این عقب نشینی و خروج نیروهای روسی موثر و کارآمد خواهد بود. اما باز هم می گویم چنانچه روس ها بخواهند خلاف وعده خود عمل کنند، ما نیز مسولیم به گونه ای دیگر وارد عمل شویم.
 
سفر نیکولا سارکوزی به مسکو و پس از آن به تفلیس، پایتخت گرجستان به همراه مانوئل باروسو و خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشان دهنده نگرانی اروپا از اقدامات اخیر در منطقه است. این دومین باری است که در یک ماه نیکولا سارکوزی به منطقه سفر می کند. این درحالی است که یک هفته پیش از سفر وی به منطقه، 27 عضو اتحادیه اروپا در جلسه ای اضطراری به این نتیجه رسیدند که در خصوص موضوعاتی از جمله محکوم کردن روسیه در به رسمیت شناختن استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا، به تعویق انداختن توافقنامه همکاری های اروپا و روسیه و حمایت از استقلال گرجستان با یکدیگر متحد باشند.
 
هدف اولیه اتحادیه اروپا خارج کردن هرچه سریعتر نیروهای روسی از گرجستان و به مواضع پیش از آغاز درگیری ها است که در توافقنامه آتش بس بین روسیه و گرجستان که ماه گذشته توسط نیکولا سارکوزی اعلام شد نیز گنجانده شده بود. اما این نکته را نباید فراموش کرد که مسائل مهم تری از صلح میان روسیه و گرجستان در این منطقه وجود دارد. اتحادیه اروپا نگران است که روسیه تن به تهدیدهای بین المللی ندهد.
نیکولا سارکوزی در اجلاس سران کشورهای اتحادیه اروپا اعلام کرد که باید در روابط اروپا با مسکو تجدید نظر شود.
 
هدف اروپا این است که بتواند روسیه را از روندی که در نظر دارد منحرف کند تا مسکو خود را از اروپا منزوی نکند. علاوه بر این اروپا نگران این است که آتش مسکو به اعضای اتحادیه هم برسد. در حال حاضر روسیه به لهستان و جمهوری چک هشدار داده است که درصورتی که سپر دفاع موشکی امریکا در این کشورها مستقر شود، پاسخی غیر از پاسخ های دیپلماتیک مرسوم در نظر خواهد گرفت. از طرف دیگر روسیه به لیتوآنی، لیتونی و استونی در خصوص برخورد روس زبانان که اغلب آنها شهروندان روس هستند، هشدار داده است (این موضوع از آنجا اهمیت دارد که روسیه دلیل حضور خود رد اوستایای جنوبی را حفاظت از شهروندان روس ساکن در آن منطقه اعلام می کند). روسیه همچنین اعلام کرده است که عضویت این سه کشور در ناتو را تهدیدی برای خود می داند.
 
البته این تنها اروپا نیست که خواهان پایان درگیریهای در منطقه است، امریکا نیز نمی خواهد در شرایط کنونی روابطش را با روسیه متشنج کند. اما بعید به نظر می رسد که روسیه نیروهای خود را به حالت پیش از آغاز درگیری ها بازگرداند. روسیه کشوری است مغرور و پوتین مسلما تحمل رو به رو شدن با این شکست را نخواهد داشت.
 
البته گاز روسیه مانند شمشیر دولبه ای است. روسیه نیازمند فروش همان مقدار گازی است که اروپا نیازمند خرید آن از روسیه است. آنچه مسلم است این است که اروپا نیز نمی خواهد که روابط خود با روسیه را کاهش دهد و به همین دلیل تمام تلاش خود را می کند تا بتواند آرامش را به منطقه بازگرداند.  

نظر شما :