11 سپتامبر در قاهره

۲۱ شهریور ۱۳۸۷ | ۰۵:۰۳ کد : ۲۶۵۸ آمریکا
هفت سال پس از حوادث 11 سپتامبر همچنان نمی توان پذیرفت که اسامه بن لادن و القاعده تنها مسوولان اصلی این حوادث 11 سپتامبر سال 2001 بوده اند و امریکا و اسراییل نیز در برنامه زیری آنها همکاری داشته اند.
11 سپتامبر در قاهره
هفت سال پس از حوادث 11 سپتامبر همچنان نمی توان پذیرفت که اسامه بن لادن و القاعده تنها مسوولان اصلی این حوادث 11 سپتامبر سال 2001 بوده اند و امریکا و اسراییل نیز در برنامه زیری آنها همکاری داشته اند.
 
این مسئله ای نیست که توجیه علمی داشته باشد اما آن چیزی است که در منطقه در میان گفت و گوهایی در یک فروشگاه در دوبی، در یک پارک در الجزیره، یک کافه در ریاض و در سراسر قاهره به گوش می رسد.
 
احمد ایساب، مهندس 26 ساله ای که در امارات متحده عربی کار و زندگی می کند و اهل سوریه است می گوید: من آنچه را دولت و روزنامه های شما می گویند باور نمی کنم. اینها نمی تواند واقعیت داشته باشد. آنها چرا باید واقعیت را بگویند؟ من فکر می کنم که امریکا برنامه ریز اصلی حوادث 11 سپتامبر بود تا بتواند نفت عراق را به محاصره خود درآورد.
 
برای مردم امریکا آسان است تا این نظریه ها را فراموش کنند و یا آنها را عجیب بدانند. اما رهبران غربی، به‌ويژه آنهایی که در واشنگتن ساکن هستند باید یک مسئله را درک کنند: این ایده اولی، شکست آنها در مبارزه با تروریسم را نشان می دهد. آنها نتوانستند به مردم این منطقه بقبولانند که امریکا براى مبارزه با تروریسم در منطقه حضور دارد و این جنگی علیه مسلمانان نیست.
 
مشیری تیدی، ستون نویس یکی از روزنامه های محلی عربستان سعودی می گوید: امریکا باید این مسئله را در نظر بگیرد که تنها نمی تواند به مردم منطقه بگوید که یک دشمن بزرگ وجود دارد. بلکه باید این باور را در میان مردم ایجاد کند تا مردم نیز در عوض به او کمک کنند. در غیر این‌صورت از توانایی شما برای مبارزه با تروریسم کم خواهد شد. این جنگی نیست که شما به تنهایی بتوانید از عهده آن برآیید. این یک جنگ همگانی است.
 
دلایل زیادی وجود دارد که مردم، اینجا فکر می کنند که حوادث 11 سپتامبر بخشی از یک نمایش علیه مسلمانان بوده است. برخی از این دلایل به رفتارهای غربی هیچ ارتباطی ندارد و برخی از این دلایل کاملا به سیاست های غربی باز می گردد.
 
بارها و بارها مردم به سادگی اعلام کرده اند که باور نمی کنند که گروهی عرب مثل خود آنها بتوانند چنین عملیاتی را با موفقیت علیه یک ابر قدرت مانند امریکا به انجام برسانند. اما آنها همچنین می گویند که سیاست های واشنگتن بعد از 11 سپتامبر، به‌خصوص حمله به عراق، ثابت کرد که امریکا و اسراییل از این حملات حمایت می کردند.
 
محمد ابراهیمی جوان 36 ساله ای که در اطراف قاهره مغازه لباس فروشی دارد می گوید: شاید برخی بخواهند باور کنند که این کار اعراب بوده است اما انسان عاقل می داند که این حوادث توسط دیگران، امریکا و اسراییل برنامه ریزی شده است.
 
این شایعات به سرعت پس از حوادث 11 سپتامبر پخش شد به طوری که خیلی از مردم نمی دانند که اولین بار کی و کجا آن را شنیده اند. در این شرایط آنها این شایعات را به قدری شنیده اند که فکر می کنند باید واقعیت داشته باشد.
 
اولین شایعه ای که در این باره به گوش رسید این موضوع بود که یهودی ها در روز 11 سپتامبر سال 2001 سرکار خود حاضر نشده بودند. زمانی که از آنها می پرسیم که چطور ممکن است که به آنها خبر داده باشند که در خانه بمانند و چطور این مسئله را توانسته اند بدون آنکه سایر همکارانشان بدانند به آنها اعلام کنند، این سوالات را پاسخ نمی دهند چراکه در ذهن خود بر این باورند که پشت هر حادثه بدی یهودی ها حضور دارند و یهودی های غربی برای حمایت از اسراییل هر کاری می کنند.
 
احمد سعید، 25 ساله که به عنوان یک راننده برای یک وکیل کار می کند می گوید: چرا در تاریخ 11 سپتامبر هیچ یهودی در محل کار خود حاضر نشد؟ همه این مسئله را می دانند. من حتی در تلویزیون دیدم و بسیاری از مردم راجع به آن صحبت می کنند.
 
زین العابدین، برق کار 42 ساله در حالی که چای می نوشد می گوید که آنچه مهم است این است که این حمله ای علیه اعراب بود. چطور است که آنها هرگز نتوانستند بن لادن را دستگیر کنند؟ چطور ممکن است که آنها ندانند که او کجاست درحالی که همه چیز را می دانند؟ آنها او را دستگیر نکردند چرا که مقصر بن لادن نیست. وقتی عراق ثابت کرد که با القاعده و بن لادن هیچ رابطه ای ندارد چه اتفاقی افتاد؟ آنها علیه اعراب و اسلام بودند تا از اسراییل حمایت کنند و این پاسخ تمام سوالات است.
 
یک دلیل وجود دارد که مردم اینجا با قاطعیت معتقدند امریکا به خودش حمله کرد: تا دلیلی برای مبارزه با اعراب و حمایت اسراییل داشته باشد وجود دارد. این عکس العملی است دیدگاه مردم به دولت ها و نه فقط در واشنگتن بلکه اینجا در مصر و در تمام خاورمیانه. آنها دولت های خود را باور ندارند. رسانه های آزاد در این مناطق معنایی ندارد. بنابراین فکر می کنند اگر دولت اصرار می کند که بن لادن پشت این حوادث است پس حتما چنین چیزی صحت ندارد.
 
آقای ابراهیم در خصوص حسنی مبارک می گوید: مبارک هرآنچه را که امریکایی ها از او می خواهند می گوید. وی حتی به خاطر امریکایی ها دروغ می گوید.
 
کارشناسان اینجا می گویند که امریکایی ها منطقه را بهتر می شناسند، اگر آنها به سادگی از آنچه که مردم می گویند بگذرند به نتیجه نمی رسند. حتی پیش از حوادث 11 سپتامبر مردم معتقد بودند که امریکا در جنگ اعراب و اسراییل جهت گیری می کند.
 
یکی از دلایل اصلی که حتی در چشمان مردم نیز می توانید آن را ببینید، حمله امریکا به عراق است. مردم اینجا بر این باورند که حوادث 11 سپتامبر برای تسخیر نفت عراق و جنگ علیه اعراب بود و اولین گام رسیدن به این هدف برنامه ریزی حوادث 11 سپتامبر بوده است.
 
وحید عبدل مگویید، معاون مدیر مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک مصر می گوید: اینها نتیجه عدم اعتماد است. نتیجه این باور که امریکا علیه اعراب و اسلام است. بنابراین آنها فکر نمی کنند که امریکا قصد دارد که نیت خوبی دارد. مردم همیشه فکر می کنند که هر اتفاقی که می افتد چیزی در خود نهان دارد.
 
حشام عباس 22 ساله در قاهره دانشجوی صنعت توریسم است و امیدوار است که روزی برای خارجی ها کار کند. وی می گوید که شکی نیست که نمی تواند از افغانستان چنین حملاتی را رهبری کند. مانند همه کسانی که با آنها صحبت کردم وی نیز بر این باور است که حملات 11 سپتامبر برنامه ای بود تا علیه مسلمانان از آن استفاده کنند.
 
آقای عباس درحالی که با موبایلش بازی می کرد گفت که عرب هایی هستند که از امریکایی ها متنفرند. خیلی از عرب ها از امریکایی ها متنفرند. نگاه کنید بعد از 11 سپتامبر امریکا به دو کشور مسلمان حمله کرد، آنها به عراق حمله کردند و صدام را کشتند و مردم را شکنجه کردند. چگونه می توان به آنها اعتماد کرد؟

نظر شما :