گزارش های انحرافی در مورد انرژى هسته اى

تقویت توان دفاعی ایران، ارتباطی با موضوع هسته ای ندارد

۲۸ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۹:۵۴ کد : ۲۷۲۱ گفتگو
گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با امیر موسوی، مشاور وزیر دفاع
تقویت توان دفاعی ایران، ارتباطی با موضوع هسته ای ندارد
به‌دنبال انتشار گزارش شهریور ماه محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته ای ایران، کشورهای غربی به‌ویژه اعضای گروه 1+5 تلاش های خود را برای تشدید فشارها علیه ایران، افزایش داده اند و در این میان تهدید نظامی تهران به عنوان یک گزینه، همچنان از سوی برخی محافل غربی مورد نظر است. این در حالی است که تهران هم دور جدیدی از رایزنی های دفاعی و دیپلماتیک را با کشورهای حوزه خلیج فارس به اجرا گذاشته است.
 
گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با امیر موسوی مشاور وزیر دفاع .
 
-          ارزیابی شما از واگذاری مسئولیت حفظ امنیت خلیج فارس به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران چیست؟
 
واگذاری مسئولیت حفظ امنیت خلیج فارس به سپاه پاسداران به این دلیل صورت گرفته است که اکنون اکثر موارد مربوط به امنیت این حوزه توسط سپاه انجام می شود و کلیه سایت های موشکی، زیر دریایی‌ها، برخی ناوهای جنگی و بیشترین نیروی مسلح مستقر در مناطق حاشیه خلیج فارس، در اختیار سپاه است. لذا برای ایجاد امنیت و هماهنگی بیشتر در امور نظامی و با توجه به جدی بودن خطر تهدید نظامی امریکا و اسرائیل در منطقه، ایجاد فرماندهی هماهنگ در خلیج فارس زیر نظر سپاه پاسداران، ضروری بود.
 
از این پس، هم نیروها و هم فرماندهی ها، زیر نظر سپاه پاسداران و به‌طور هماهنگ فعالیت می کنند، در شرایط فعلی، تهدیدات بسیار جدی است و برای مقابله با این تهدیدات، یگانگی فرماندهی و انسجام نیروها، الزامی است.
 
-         اخیرا دور تازه ای از رایزنی های دیپلماتیک و رفت و آمدهای سیاسی و دفاعی را بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس شاهد هستیم. در تازه ترین اقدام، وزیر دفاع کشورمان در سفر به قطر با همتای خود دیدار و گفت و گو داشت، هدف از این رایزنی ها چیست؟
 
امیر قطر اخیرا سفر مهمی به تهران داشتند و پیام های مهمی بین طرفین رد و بدل شد، قطر رابطه بسیار خوبی با امریکا و اسرائیل دارد و با ایران نیز در سطح بسیار خوبی از روابط است. این کشور می تواند نقش بسیار مهمی برای ایجاد امنیت و آرامش در منطقه داشته باشد، همچنین می تواند حامل پیام های غرب به ایران و بالعکس باشد.
 
از سوی دیگر ایران تهدید کرده است که در صورت وقوع هرگونه حمله به خاک کشور، کلیه منافع امریکا در منطقه نیز مورد حمله قرار خواهد گرفت، در این میان قطر که بزرگترین پایگاه نظامی امريکایی را در خاک خود دارد؛ احساس خطر کرده و در صورت بروز درگیری بین ایران و امریکا، قطعا متضرر خواهد شد.
 
به نظر می رسد که قطر در حال انجام تلاش هایی در بعد دیپلماسی است و برخی خبرها حکایت از این دارد که قطر مصمم است نظرات غرب و ایران را به یکدیگر نزدیک کند. جمهوری اسلامی ایران از تلاش های قطر برای ایجاد تفاهم و راه حل دیپلماتیک در مناقشات ایران و غرب، حمایت می کند.
 
امریکا و اسرائیل تهدیدهای خود را خطاب به ایران همواره تکرار می کنند اما شرایط برای حمله چندان آسان نیست و به راحتی نیز ایجاد نمی شود، ایران آمادگی دفاع و مواجهه با این تهدیدات را دارد. در بعد نظامی  آمادگی دارد که با هرگونه تجاوز، برخورد کند. مهمتر از توان نظامی، برگه های بسیار مهمی در ابعاد منطقه ای و بین المللی در اختیار دارد و امریکا نیز مطلع است که ایران می تواند به خوبی از این برگه ها استفاده و زیان های بسیاری را متوجه منافع واشنگتن در منطقه و جهان کند.
 
بر این اساس طرف های غربی نیز تمایل زیادی دارند که برای مناقشات خود با ایران، راه حلی مسالمت آمیزی برگزیده و تعامل و تفاهم را جایگزین جنگ و تهدید کنند. در این خصوص عمان، الجزایر، ترکیه و قطر وارد عمل شده اند و تلاش های مختلفی برای تفاهم دیپلماتیک بین ایران و امریکا، از سوی کشورهای منطقه در حال انجام است.
 
به نظر می رسد این سخن آقای احمدی نژاد مبنی بر اینکه پس از سفر به نیویورک ، خبرهای خوبی خواهند داشت؛ حکایت از حرکت اوضاع به سوی تفاهمی دیپلماتیک درمنطقه دارد، محور این تفاهم بی شک مفاد بسته پیشنهادی ایران برای کشورهای غربی خواهد بود. چنانچه این پیشنهادات مورد قبول کشورهای غربی واقع شود، مشکلات خاورمیانه به‌ویژه موضوع فلسطین بطور کامل قابل رفع است.
 
-          برخی منابع خبری از دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به اطلاعاتی گزارش می دهند که احتمال اصلاح موشک شهاب 3 ایران جهت حمل سلاح اتمی را نشان می دهد. نظر شما در این خصوص چیست؟
 
اینگونه گزارش ها در موضوع هسته ای ایران، انحرافی است. کلیه فعالیت های جمهوری اسلامی ایران، صلح آمیز است، این مسئله در گزارش های دو پهلوی آقای البرادعی نیز همواره مورد اشاره بوده است.
 
امریکا در بحث هسته ای ایران ادعاهایی دارد که مورد قبول تهران نیست چراکه اسناد و مدارک مورد استناد غرب در خصوص مطالعات ادعایی و دیگر مسائل را دریافت نکرده و تنها به‌صورت شفاهی در این موارد ملزم به پاسخ گویی شده است.
 
تهران تلاشی تمام عیار را بواسطه جدی بودن تهدیدات، به اجرای گذاشته است، در این راستا قدرت بازدارندگی خود را در بعد دفاعی تقویت کرده است اما آنچه در خصوص اصلاح موشک شهاب 3 مطرح می شود؛ قابل قبول نیست.
 
ایران در حال کار برای پیشرفت موشک شهاب 3 از نظر برد،  قدرت انفجاری، کنترل و هدایت و پایگاه شلیک است، تمامی این تلاش ها برای تقویت قدرت دفاعی ایران است و مسائل هسته ای هیچ ارتباطی با این تلاش ها و تحقیقات ایران ندارد.  

نظر شما :