رسالت معنوی ایران در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل

۰۹ مهر ۱۳۸۷ | ۲۳:۲۰ کد : ۲۸۱۳ آمریکا
دکتر محمود احمدى ‌نژاد در نشست مشترک هيات دولت و نمايندگان مجلس شوراى اسلامى که در نهاد رياست جمهورى انجام شد، ضمن ارائه گزارشى از سفر به نيويورک و شرکت در مجمع عمومى سازمان ملل متحد، گفت: صحنه نيويورک يک فرصت تاريخى است که بايد از آن براى انتقال پيام انقلاب به جهانيان استفاده برد.
رسالت معنوی ایران در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل

حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای اعضای آن فرصتی تاریخی جهت مراوده با دنیا، مشارکت در رفع معضلات جهانی و تلاش برای زیست صلح آمیز در کنار ملت ها و فرهنگ های گوناگون است. اظهارات رئیس جمهوری ایران نشان دهنده این مطلب است که صحن سامان ملل همچنان می تواند فرصتی تاریخی برای صدور پیام های انقلابی به جهانیان نیز باشد.

 

دکتر محمود احمدى ‌نژاد در نشست مشترک هيات دولت و نمايندگان مجلس شوراى اسلامى که در نهاد رياست جمهورى انجام شد، ضمن ارائه گزارشى از سفر به نيويورک و شرکت در مجمع عمومى سازمان ملل متحد، گفت: صحنه نيويورک يک فرصت تاريخى است که بايد از آن براى انتقال پيام انقلاب به جهانيان استفاده برد.

 

وی تصریح کرد: پس از پيروزى انقلاب اسلامى به جز شهيد رجايى و مقام معظم رهبرى از اين فرصت تاريخى به طور شايسته استفاده نکردند.

 

این سخنان شکل گشوده تر گفته های رئیس جمهور پس از ورود به ایران از سفر نیویورک است که سفر اخیرش را حاوی دستاوردهایی بزرگ خواند و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل را هم فرصتی مغتنم برای جمهوری اسلامی دانست. در شرایطی که احکام بین المللی شورای امنیت از سوی دولت ایران بی اعتبار خوانده می شد و محمود احمدی نژاد نیز حتی یک روز پیش از سفر به نیویورک در مصاحبه ای بار دیگر ساختار سازمان ملل را به نقد کشید، ابراز رضایت او از سفر نیویورک کمی عجیب و متناقض می نمود ولی سخنان وی در جمع نمایندگان مجلس جنس دستاوردهای حاصله از سفیر اخیر را مشخص ساخت.

 

احمدى‌ نژاد خرسند از رساندن پیام دولت انقلابی ایران به جهانیان و با اشاره به اين ‌که "امپراتورى آمريکا با استفاده از قدرت اقتصادى و توانمندى نظامى 300 ميليون نفر را در آمريکا با تبليغات يکسويه ايزوله کرده است" ادامه داد: به منظور شکستن اين ديوار سنگين رسانه‌اى و نيز درگير کردن دشمن در خانه‌اش اهداف خود را براى اين سفر ترسيم کرديم و در برنامه‌هاى مختلف به دنبال رساندن پيام‌ انقلاب اسلامى به مردم جهان و به خصوص مردم آمريکا بوديم.

 

از صحبت های رئیس جمهور منتخب مردم ایران این طور برمی آید که یکی از برنامه ریزی های اصلی وی برای سفر نیویورک برنامه ریزی ایدئولوژیک بوده است. او سخنرانی در جمع سران کشورها، گفتگوهای متعدد با رسانه ها و حضور در محافل و مجامع مختلف را فرصتی برای تضعیف بنیان های لیبرال دموکراسی و صدور اندیشه انقلاب اسلامی به جهان عنوان کرده است.

 

وى با اشاره به اين ‌که "در صحنه جهانى همه منتظر شنيدن پيام انقلاب و جمهورى اسلامى ايران هستند" گفت: امروز ديگر سخنان ديگران در رسانه‌هاى جهانى کمرنگ شده و حتى انعکاس پيدا نمى‌کند اما به محض حضور ايران، تکاپوى رسانه‌ها بيشتر مى‌شود و همگى به دنبال گرفتن خبر از ايران هستند و امسال با استفاده از اين فضاى رسانه‌اى زير سوال بردن بنيان ليبرال دمکراسى و مطرح کردن انديشه دينى را در برنامه خود داشتيم.

 

در دوران پسااستعماری و شیوع انقلاب های سیاسی، بهره برداری تبلیغاتی از مجامع جهانی همواره مورد استفاده دولت های رادیکال و انقلابی قرار داشته است. روسای کشورهای استقلال یافته و انقلابی برای تثبیت جایگاه و اعلام مشروعیت خویش همیشه نگاهی مثبت به مجامع جهانی داشته و آن را فرصتی مساعد تلقی کرده اند. رفتار محمد مصدق و محمدعلی رجایی در دو فصل انقلابی ایران در سازمان ملل گویای چنین بهره برداری موفقی بوده است. عموما این دست رویکردها در فضای انقلابی و حاکمیت ادبیات آرمان گرایانه اتخاذ می شود و روسای این دولت ها نیز می کوشند اندیشه و اتوپیای مدنظر خود را عرضه و بلکه صادر کنند.

 

شکستن بت واره های آمریکا و اسرائیل دیگر مضمونی بوده که در سفر اخیر به نیویورک جزو برنامه های رئیس جمهور قرار داشته است. این انگیزه بیش از هر موضوع دیگری رسالت دینی فرستاده ایران را به سازمان ملل روشن می سازد.

 

 

رئيس‌جمهور در این باره گفت: در جهان دو بت به نام آمريکا و اسراييل درست شده بود که کسى قادر نبود به آنها نزديک شود اما به فضل الهى و ايستادگى ملت ايران امروز هيمنه اين دو بت شکسته شده است.

 

احمدى‌نژاد در تشریح شکست معنوی رژيم صهيونيستى و آمريکا در برابر ایران در جریان نشست مجمع سازمان ملل، اضافه کرد: گرچه سنگين ‌ترين تبليغات را به راه انداختند اما به فضل الهى و با وجود همه تبليغاتى که انجام شد در تظاهرات اصلى که در مقابل سازمان ملل متحد برگزار کردند حداکثر جمعيتى که توانستند جمع‌ آورى کنند به هزار نفر نمى‌رسيد.

 

وى تاکيد کرد: امروز به فضل الهى گوش شنوا براى شنيدن آرمان‌هاى ملت ايران چندين ميلياردى شده است و آرمان‌هاى امام(ره) و رهبرى عزيز در حال تحقق است.

 

رييس ‌جمهور دوران امپراتورى آمريکا را پايان یافته خواند و این اتفاق را نیز فرصتی در اختیار ایران دانست که باید از آن بهره برد تا آرمان ها و تئوری های انقلابی ایران را جایگزین تفکر آمریکایی ساخت. وی در این باره گفت: بايد دست به دست هم بدهيم تا به لحاظ آرمانى و تئورى، خلائى را که در دنيا ايجاد مى‌شود پر کنيم و امروز زمان شکوفايى انقلاب و ياران انقلاب است.

 

از این رو می بایست به این نکته توجه داشت که وقتی صحبت از دیپلماسی و فرصت جویی در مجمعی چون سازمان ملل متحد به میان می آید، باید اندیشه و انگیزه دیپلمات ها را هم مورد مداقه قرار داد و بیهوده دنبال انتظارات ناهمجنس با ایدئولوژی مسافران نگشت. همچنان بیش از هر مساله بین المللی دیگر، مواجهه با تئوری های غربی و گستراندن دایره گفتمان انقلابی است که برای ما هدف سازی می کند. از این جهت می توان گفت رسالت تبلیغاتی ایران در نشست اخیر سازمان ملل بیش از همیشه جامه عمل پوشانده شد اما برای چاره جویی در رفع معضلات روز جهانی ظاهرا باید چشم به محافل دیگری دوخت.

 


نظر شما :