نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات جهان-۵ اکتبر

۱۴ مهر ۱۳۸۷ | ۱۶:۵۵ کد : ۲۸۴۱ آمریکا
الحيات: زلزله مالى و سقوط نمونه امريکايى سرمایه‌داری،* شیکاگو تریبون: سارا پیلین پلی به کجاست،* هرالد تریبیون: اقتصاد نفس رقبای انتخاباتی را گرفت، * فایننشال تایمز: زمان­های سخت برای خارپشت­های اقتصادی.
نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات جهان-۵ اکتبر

روزنامه الحیات سرمقاله امروز خود را به تحولات اقتصادی جهان اختصاص داده و با عنوان زلزله مالی و سقوط نمونه امریکایی سرمایه داری، نوشته است، در خلال یک سال و نیم گذشته که بحران اقتصادی بازارهای مالی و موسسات اقتصادی امریکا را در نوردیده است، شاهد اختلاف جوهری عمیقی میان اروپا و امریکا حتی در چگونگی درمان بحران­های مالی هستیم. دولت امریکا تلاش می­کند به همه بقبولاند که برای جلوگیری از ورشکستگی بانک­ها سهام­هایشان را می­خرد در حالی که اروپایی­ها این گونه تلقین می­کنند که از بانک­های ورشکسته حمایت می­کنند و بدهی­های آنها را خود می­پردازند.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، حمایت مالی یعنی حمایت مالی نیاز به جار و جنجال و در بوغ و کرنا کردن ندارد. یعنی کاری که اروپایی­ها می­کنند. اما کاری که ایالات متحده می­کند خرید سهامی است که بدون دخالت دولت در عملکرد بانک­ها و مدیران، آنها را از خطر ورشکستگی آنها نجات می­دهد. کاری که ایالات متحده در طول یک قرن گذشته دائما انجام داده و خود را از بحران­های سنگینی مالی نجات داده است. ایالات متحده از روز نخست خود را پرچمدار سرمایه­داری جهانی می­دانسته و خود را داعیه­دار نظام سرمایه­داری جهانی می­دانسته است.

 

روزنامه شیکاگو تریبون سرمقاله امروز خود را به موضوع سارا پیلین، معاون جان مک­کین نامزد جمهوریخواهان در ریاست جمهوری امریکا اختصاص داده و با عنوان سارا پیلین پلی به کجاست، نوشته است، باید آنها با کسی همچون سارا پیلین چه کار کنند؟ منظورم فردی مجرب و با تجربه در سیاست خارجی برای رو در رویی یا نزدیکی با همسایه­ای چون روسیه است که از طریق آلاسکا دائما برای امریکا مزاحمت ایجاد می­کند. چه کسی می­تواند با صلابت با شخصیتی چون ولادیمیر پوتین، نخست­وزیر روسیه به صراحت صحبت کند و در برابر کارهای غیر قابل قبول آن ایستادگی کند. باید پیلین را در چه جایگاهی قرار داد؟

 

در ادامه این یادداشت آمده است، سارا پیلین کسی است که تلاش می­کند در مصاحبه­ای رسانه­ایش خود را ساده و بی غل و غش نشان دهد و همانطور که در مناظره­اش با جو بایدن معاون باراک اوباما دیدیم بر خلاف وی خود را کاملا ساده و فردی مردمی و نزدیک به جامعه نشان داد. بر خلاف بایدن وی خود را مهربان، باگذشت و مادری مصمم و خانواده دوست نشان داد. آیا چنین کسی با چنین خصوصیاتی می­تواند در برابر کسی چون پوتین که روحیه خشن و غیر قابل منعطفی دارد به گفت و گو بنشیند؟

 

روزنامه هرالد تریبیون نیز سرمقاله امروز خود را به تاثیر بحران اقتصادی کنونی بر وضعیت نامزدهای انتخاباتی اختصاص داد و با عنوان اقتصاد نفس رقبای انتخاباتی را گرفت، نوشت، باراک اوباما بر اساس جاه طلبی­هایش استراتژی­ای را طراحی کرده که فقط به جمهوریخواهان بتازد و فرصت­ها را برای دموکرات­ها بدون توجه به پیامدها یا اتفاقات احتمالی به وجود بیاورد.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، اوباما در هر دو جبهه مجدانه تلاش می­کند بر 9 ایالتی که پیش از این به جورج بوش رئیس جمهوری امریکا در سال 2004 رای داده بودند، کار کند و آرای آنها را به نفع خود جمع­آوری کند. رقابت در آن ایالت­ها به قدری تنگاتنگ است که تا روز انتخابات نمی­توان چیزی را پیش­بینی کرد. اوباما تلاش می­کند نفس­ها را در سینه حبس کند و در روز انتخابات اتفاقاتی بزرگی رقم بزند. برای مثال وی در کالورینای شمالی به شدت متمرکز شده، جایی که بوش توانست 13 درصد آرای خود را از آنجا بدست آورد. تبلیغات گسترده اوباما در سراسر این ایالات مشهود است و در برخی از مناطق بسیار سنگینی می­کند. وی تلاش دارد برای جلب آرای این شهر به زودی و طی هفته­های آینده سخنرانی مفصلی را در این ایالت انجام دهد تا شاید بتواند بر عکس دوره­های قبل ورق به نفع خود رقم بزند.

 

روزنامه فایننشال تایمز سرمقاله امروز خود را به بحران­های شدید مالی جهانی اختصاص داده و با عنوان زمان­های سخت برای خارپشت­های اقتصادی نوشته است، من از سال­های 68، 72، 86، 87، 98 و 2002 می­آیم. اما این بار بدترین آنهاست. اکنون فاصله تا سقوط نهایی بسیار نزدیک است. حرفی درباره وضعیت وحشتناک بانک­ها وجود ندارد. اما درباره رهبران اقتصادی آن باید بگویم همانند خارپشت تنها جنبه تدافعی به خود گرفته­اند. درباره بازار نیز باید بگویم یک روز رالی برای روز دیگر است. خارپشت­های اقتصادی جامعه را به شدت آشفته کرده­اند به گونه­ای که با سقوط لحظه به لحظه شاخص سهام­ها لرزه بر اندام مردم می­افتد. بسیاری از مدیران موسسات مالی سال 2008 را بدترین سال اقتصادی خود می­دانند.   


نظر شما :