درگیری دوباره ترکیه در شمال عراق

۱۴ مهر ۱۳۸۷ | ۲۱:۱۷ کد : ۲۸۴۲ آسیا و آفریقا
درگیری زمانی آغاز شد که اوایل روز جمعه حزب پ.ک.ک به پاسگاه نظامی در جنوب شرقی این کشور حمله کرد، ادامه درگیریها سبب شد تا ترکیه بیشترین میزان تلفات را در مبارزه با حزب پ.ک.ک در سال جاری داشته باشد.
درگیری دوباره ترکیه در شمال عراق
درگیری میان ارتش ترک و حزب کارگران کرد در شمال عراق پس از چند ماه آرامش روز شنبه 4 اکتبر دوباره آغاز شد و طی آن 15 سرباز ترک و حداقل 23 تن از اعضای حزب پ.ک.ک کشته شدند.
 
درگیری زمانی آغاز شد که اوایل روز جمعه حزب پ.ک.ک  به پاسگاه نظامی  در جنوب شرقی این کشور حمله کرد، ادامه درگیری‌ها سبب شد تا ترکیه بیشترین میزان تلفات را در مبارزه با حزب پ.ک.ک در سال جاری داشته باشد.
 
اهمیت این درگیری‌ها برای ترکیه تا حدی بود که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که در ترکمنستان به سر می برد، برنامه خود را تغییر داد و به آنکارا بازگشت.
 
در اعلامیه دولت ترکیه آمده است که مبارزه ما علیه تروریسم تحت هر شرایطی ادامه خواهد داشت، این درحالی است که میشل مونتاس سخنگوی بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که بان کی مون این حملات را محکوم کرده است. وی در اعلامیه گفت که دبیر کل سازمان ملل کشته شدن 15 سرباز ترک را در روز جمعه محکوم کرده است.
 
خانم مونتاس اعلام کرد که بان کی مون بار دیگر همدردی خود را با دولت و مردم ترکیه در مقابله با تروریسم ابراز کرده است و خواستار ادامه همکاری با دولت ترکیه و عراق برای مقابله با این تهدید و برقراری صلح و ثبات در مرزهای دو کشور شده است.
 
حزب کارگران کردستان که در لیست گروه های تروریستی اروپا و امریکا قرار دارد، 24 سال است که در شمال عراق و در مرز این کشور با ترکیه با ارتش این کشور درگیر است. با توجه به آمار ارائه شده توسط ارتش ترکیه، 24 سال درگیری در این منطقه سبب کشته شدن حدود 44 هزار نفر شده است.
 
عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه که عازم سفری به فرانسه بود، به دلیل اهمیت موضوع سفر خود را لغو کرد. وی در یک پیام ویدئویی اعلام کرد که تحقیقات بر روی چگونگی این عملیات همچنان ادامه دارد.
 
جلال طالبانی، رییس جمهور عراق در تماس تلفنی با عبدالله گل خواهان گفت و گوهای فوری بین ترکیه، عراق و امریکا در خصوص حزب پ.ک.ک شد.
 
عبدالله گل به جلال طالبانی گفت که انتظار دارد بغداد اقدامات لازم را برای مقابله با این اعمال تروریستی انجام دهد.
 
علی باباجان، وزیر امور خارجه ترکیه نیز از مقامات عراقی واست تا برای دستگیری عاملان این حوادث اقدام کنند تا از تکرار آن جلوگیری شود این درحالی است که سخنگوی دولت عراق از آنکارا خواست تا با هوش و خویشتن داری بیشتری عمل کنند.
 
اتحادیه اروپا، سازمان کنفرانس اسلامی و سفارت امریکا در آنکارا نیز این حملات را محکوم کردند.
درحالی که خبرگزاری آناتولی گزارش داده است که 23 تن از اعضای حزب پ.ک.ک در عملیات حمله ارتش ترکیه کشته شده اند، احمد دانیس، سخنگوی این حزب اعلام کرد که تلفات ترکیه بیش از تلفات حزب پ.ک.ک است.
 
حملات روز جمعه قبل از رای پارلمان ترکیه برای افزایش اختیارات دولت در خصوص اجازه ارتش به حملات بیشتر علیه پ.ک.ک در مرزهای شمالی عراق بود. با توجه به رای یک ساله پارلمان این کشور که در ماه اکتبر سال گذشته به تصویب رسیده بود، ارتش طی یک سال گذشته، حملات هوایی زیادی را علیه مواضع حزب پ.ک.ک انجام داده بود.
 
مدت زمان تعیین شده برای این قانون در تاریخ 17 اکتبر به پایان خواهد رسید و قانونگذاران در نظر دارند تا این قانون را برای یک سال دیگر تمدید کنند.
 
ترکیه پس از 24 سال هنوز نتوانسته است راه حلی منطقی برای درگیری با حزب پ.ک.ک در مرزهای دو کشور پیدا کند، عده ای بر این باورند که نگرانی اصلی ترکیه شهروندان کرد این کشور هستند. مناطق کرد نشین ترکیه، فقیر ترین مناطق ترکیه به حساب می آیند. تا زمان ریاست جمهوری تورگوت اوزال در اوایل دهه هشتاد میلادی، دولت های ترک حاضر به قبول و موجودیت ملتی به نام کرد نبودند و 18 تا 22 میلیون ساکن کرد در مناطق شرقی و جنوب شرقی این کشور را نه به عنوان کرد بلکه به عنوان ترک کوهستان می­شناختند.
 
هرچند نمی توان اعمال تروریستی حزب پ.ک.ک را به این وسیله توجیه کرد اما اگر دولت های ترکیه شرایط بهتری را برای شهروندان کرد خود ایجاد کنند، ترس از آشوب کردها از بین برود و با گذشت زمان هم ترکیه و هم عراق بتوانند راه حل منطقی تری را برای حل مسئله ای به نام حزب پ.ک.ک پیدا کنند.
 
مایکل والستر معتقد است که: “تروریستها ضعیف‏اند نه به این جهت که ضعفا را نمایندگى مى‏کنند، بلکه دقیقاً به دلیل‏اینکه نماینده ضعفا نیستند - به دلیل اینکه نتوانسته‏اند ضعفا را به مقابله و مخالفت پایدار درمیدان سیاست بکشانند. تروریستها بدون پشتیبانى سازمان یافته مردمِ خودشان عمل مى‏کنند.ممکن است بیانگر خشم و بغض بعضى یا حتى بسیارى از آن مردم باشند. ولى نه تنها اختیار واجازه سخنگویى و نمایندگى ندارند، بلکه حتى کوششى براى کسب آن نکرده‏اند. جبارانه عمل‏مى‏کنند، و اگر پیروز شوند، جبارانه نیز حکومت خواهند کرد. ”[1]
 

[1]مایکل والستر نویسنده کتاب تهاجم به چه کشوری موجه است؟ ترجمه جلال توکلیان

نظر شما :