ترکیه عواقب حمله به شمال عراق را تحمل کند

۲۱ مهر ۱۳۸۷ | ۱۴:۵۲ کد : ۲۸۷۹ گفتگو
گفت و گو با ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران
ترکیه عواقب حمله به شمال عراق را تحمل کند
بار دیگر اوضاع در مرزهای شمالی عراق با ترکیه ناآرام است. ترک ها بیشترین آمار کشته شدگان را طی سال جاری در این منطقه داشته اند. روابط دو کشور روزهای پرآشوبی را پشت سر می گذارد و دولت های ترکیه و عراق به دنبال راه حلی منطقی برای پایان دادن به معضل حزب کارگران کرد در این منطقه همچنان در بی راهه های گذشته پرسه می زنند. گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران:
 
دولت های ترکیه و عراق اعلام کرده اند که باید به طور جدی با حزب پ.ک.ک مبارزه کرد. به نظر شما این مبارزه به چه صورتی می تواند موثر واقع شود؟
در کل انتظاری که ما داریم، تقویت روابط عراق با کشورهای همسایه است. به همین دلیل باید هر عاملی که باعث ایجاد ناامنی برای کشورهای همسایه است را باید با همکاری هم از بین ببریم. به همین دلیل هر گروهی که بخواهد در این منطقه باعث ایجاد نا امنی باشد باید حتما با آنها برخورد کنیم.
 
این برخورد چه برخوردی خواهد بود؟
اولین راه برخورد، راه دیپلماسی و مذاکره است. به هر حال اگر راه حل دیپلماسی و مذاکره نتواند مشکل را حل کند، باید با توجه به شرایط و موقعیت زمانی راه جدیدی را اتخاذ کنیم. شاید برخورد نظامی بیشتری بین ارتش ترکیه و پ.ک.ک به وجود آید که خودشان باید نتایج آن را تحمل کنند.
 
رییس جمهور ترکیه اعلام کرده است که برخی گروه ها سعى دارند در طرح‌هاى نفتى و گازى امضا شده ميان دو کشور اخلال ايجاد کنند، لذا به هر نحوى سعى دارند روابط ميان ترکيه را با عراق و ديگر همسايگانش از بين ببرند، آیا منظور وی تنها پ.ک.ک است؟
گروه دیگری به جز پ.ک.ک نمی تواند باشد. تنها گروهی که تاکنون باعث ایجاد این مسائل شده است و علیه ترک ها اقدام می کند، تنها پ.ک.ک است.
 
یکی از مشکلات اصلی دولت ترکیه، ترس از شورش کردهای این کشور است. مناطق کرد نشین ترکیه جز محروم ترین مناطق این کشور به حساب می آیند و تا چند سال پیش در واژه نامه سیاسی این کشور کردها را ترک های کوهستان می نامیدند. فکر نمی کنید تغییر این روند می تواند بیشتر از مبارزه نظامی با حزب پ.ک.ک در حل مشکل ترکیه موثر باشد؟
در کل مسائلی که پ.ک.ک از آن سوء استفاده کرده است همین مسائلی است که شما به آن اشاره کردید. اگر در ترکیه مشکلات سیاسی و اقتصادی ترکیه از طریق گفت و گو و دیپلماسی حل می شد و اوضاع معیشتی مردم این منطقه بهبود پیدا می کرد، فکر می کنم که پ.ک.ک نمی توانست از این مشکلات سوء استفاده کند و به اسم حمایت از حقوق کردها در این منطقه فعالیت نظامی انجام دهد. به همین دلیل راه دوم حل مشکل پ.ک.ک این است که ترکیه راه حلی برای حل مشکلات مناطق کردنشین پیدا کند.
 
اپوزيسيون در پارلمان ترکيه ضمن انتقاد شديد از دولت خواستار ايجاد منطقه‌ى امنيتىبه مساحت 200 کيلومتر در مرزهاى دو طرف شدند و دولت را متهم به ناتوانى در برابرحملات مکرر حزب پ.ک.ک کردند. رییس جمهور ترکیه با این طرح مخالفت کرده است. دلایل این مخالفت چیست؟
در مجموع این مسائل به سیاست دولت ترکیه ارتباط دارد. ایجاد یک منطقه امنیتی در مرزهای دوطرف راه حل مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی منطقه کردستان نیست. اپوزیسون فکر می کند که اگر منطقه امنیتی ایجاد کند، شاید باعث ایجاد امنیت شود. این کارها را پیش از این نیز انجام دادند اما نتوانستند از آن استفاده بکنند.
 
عبدالله گل با تایید حرف های رجب اردوغان، اعلام کرده است که طرح توسعه را در جنوب شرقی این کشور یعنی منطقه کردنشین ادامه خواهد داد. ادامه روند توسعه این مناطق چه تاثیری خواهد داشت؟
به نظر من هر طرحی در راستای بهبود امور اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در منطقه به طور مستقیم روی مسائل مقاومت و ایجاد امنیت در منطقه تاثیر می گذارد.  

نظر شما :