نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته‌اى که گذشت

۱۸ مهر ۱۳۸۷ | ۲۱:۰۲ کد : ۲۸۸۵ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته‌اى که گذشت
طرح نجات اقتصادی بوش در کنگره تصویب شد
 
پس از تصویب سنا، مجلس نمایندگان آمریکا نیز با 236 رای موافق در برابر 171 رای مخالف با طرح 700میلیارد دلاری نجات اقتصادی جرج بوش موافقت کرد.
 
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در هنگام تصویب این طرح گفت : طرح نجات اقتصادی باید حالت جدیدی از ثبات اقتصادی را برای آمریکا ترسیم کند.
 
طرح نجات اقتصادی جرج بوش ابتدا در هفته گذشته ارائه شد، اما پس از آنکه مجلس نمایندگان به طرح ابتدایی آن رای منفی داد، کاخ سفید نسخه اصلاح شده آن را دوباره در اختیار کنگره قرار داد که مجلس سنا ابتدا آن را تصویب کرد و سپس با رای موافق مجلس نمایندگان این طرح به تصویب کامل رسید.
 
دولت بوش طرح ايجاد دفتر ديپلماتيک در تهران را کنار گذاشت
 
خبرگزارى آسوشيتدپرس گزارش داد که دولت بوش طرح هايش را براى برپايى دفتر ديپلماتيک در تهران از بيم احتمال تاثيرگذارى آن بر رقابت هاى انتخابات رياست جمهورى آمريکا و يا تفسير شدن آن به عنوان مداخله سياسى رها کرده است.
پيشنهاد اعزام ديپلمات‌هاى آمريکايى به تهران براى اولين بار پس از سه دهه قطع روابط دو طرف ، در زمان مطرح شدن آن در اواسط سال جارى ميلادى با توجه زيادى روبرو شد اما مقامات آمريکايى مى‌گويند که اين طرح در حالى که انتخابات نوامبر (آبان) نزديک مى‌شود و ايران هم چنان درخواست‌ها براى توقف فعاليت هاى هسته‌اى حساس خود را ناديده مى‌گيرد، با تعويقى نامعلوم روبرو شده است.
 
پيلين از سياست اوباما در قبال ايران انتقاد کرد
 
سارا پيلين معاون جان مک‌کين، کانديداى جمهورى‌خواه انتخابات رياست جمهورى آمريکا روز جمعه گذشته گفت که باراک اوباما رقيب دموکرات مک‌کين، مى‌خواهد با محمود احمدى‌نژاد رييس‌جمهور ايران و کيم جونگ‌ايل رهبر کره‌ شمالى بر سر ميز بنشيند اما جو بيدن، رقيب دموکرات پيلين و معاون اوباما در اولين مناظره‌ زنده‌ تلويزيونى گفت که سارا پيلين سياست اوباما را به غلط متوجه شده است.
 
پيلين ضمن انتقاد از سياست اوباما در قبال ايران گفت که اوباما گفته است بدون پيش‌شرط با آنها ملاقات مى‌کند.
 
وى اين اقدام را از جانب کانديداى انتخابات رياست‌جمهورى ساده‌لوحانه خواند و گفت: چنين اظهاراتى خطرناک است.
 
وى افزود که متحدين آمريکا از واشنگتن خواسته‌اند با ايران وارد تعامل شود و پنج وزير امور خارجه‌ پيشين آمريکا نيز از اين رويکرد استقبال کرده‌اند.
 
طرح 300 ميليون دلارى پنتاگون براى جلب افکارعمومى عراقى‌ها
 
روزنامه‌ واشنگتن پست نوشت: وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) سعى دارد قرارداد‌هايى به مبلغ 300 ميليون دلار با شرکت‌هاى آمريکايى طرف قرارداد با دولت براى سه سال آينده امضا کند که بر اساس آن اين شرکت‌ها به توليد اخبار و برنامه‌هاى تبليغاتى در رسانه‌هاى عراقى و بين‌المللى بپردازند و از اين طريق ضمن تاثيرگذارى بر افکار عمومى عراقى‌ها مواضع و تفکرات آنها را به سود اهداف و طرح‌هاى دولت آمريکا و دولت عراق سوق دهند.
 
اين روزنامه نوشت: قراردادهاى جديد موجب توسعه و تحکيم طرح جنگ‌هاى روانى آمريکايى‌ها در عراق در آينده خواهد شد و شرکت‌هاى طرف قرارداد با اختصاص برخى سايت‌هاى اينترنتى به اين برنامه و پخش مقاله در رسانه‌هاى آمريکايى، عراقى و بين‌المللى سعى خواهند کرد تا افکار عمومى عراق را به سود خود تغيير دهند.
 
کمک ‌٣/٨ ميليون دلارى بوش به پاکستان، افغانستان و گرجستان
 
کاخ سفيد اعلام کرد: رييس‌جمهور آمريکا ‌٣/٨ ميليون دلار کمک اضطرارى به افغانستان، گرجستان و پاکستان براى رسيدگى به امور آوارگان در اين کشورها اختصاص داد.
 
جورج بوش رييس‌جمهور آ‌مريکا طى يادداشتى به کاندوليزا رايس وزير امور خارجه‌ اين کشور، اعلام کرد: اين پول براى رسيدگى به نيازهاى غير منتظره و فورى آوارگان و مهاجران لازم است.
 
بوش با اشاره به خشونت‌هاى اخير در گرجستان اظهار داشت: مشکلات در پاکستان و افغانستان در درگيرى‌هاى مسلحانه و حوادثى نظير سيل ريشه دارد.
 
تعلیق روابط دیپلماتیک چین با امریکا  
 
چین در اعتراض به تصمیم امریکا برای فروش چند میلیارد دلار تسلیحات به تایوان روابط خود با امریکا را تعلیق کرد.
 
سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت: پکن به واشنگتن اعلام کرده است که چندین دیدار مسئولان بلندپایه و نیز طرح های همکاری ارتش‌های دو کشور را صورت نخواهد داد.
 
در این حال مقامات امریکایی از قطع مجموعه‌ای از تماس‌های دیپلماتیک و نظامی چین با امریکا ابراز تاسف کرده و گفته‌اند چین با سیاسی کردن روابط نظامی موجب از بین رفتن فرصت‌ها می‌شود.
 
اوباما در نظرسنجى‌ها از مک‌کين پيش است
طبق نظرسنجى که از سوى شبکه‌ سي.ان.ان صورت گرفت،‌ باراک اوباما کانديداى دموکرات رقابتهاى انتخاباتى آمريکا، با هشت درصد اختلاف پيشتاز رقابت‌هاى انتخاباتى در آمريکا است.
 
طبق نظرسنجى اين خبرگزارى، 53 درصد سوال شوندگان خواهان پيروز شدن باراک اوباما در انتخابات چهارم نوامبر هستند. اين در حالى است که اين آمار براى مک‌کين کانديداى جمهورى‌خواه انتخابات آمريکا 45 درصد بوده است.
 
اهداف رزمايش ما و ونزوئلا عليه آمريکا نيست
 
وزير امور خارجه روسيه در يک مصاحبه که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت: اهداف رزمايش‌هايى که قرار است از سوى نيروهاى دريايى روسيه و ونزوئلا در آبهاى درياى کارائيب برگزار شود، عليه آمريکا نيست.
 
سرگى لاوروف وزير امور خارجه روسيه در گفتگو با روزنامه دولتى روسيسکايا گازتا، ضمن انتقاد شديد از سناريوهاى فرضى حملات غير قابل تصور به آمريکا، اظهار داشت: روسيه و ونزوئلا هيچ قصدى براى حمله به هيچ کشورى ندارند و تنها بر اساس قوانين بين‌المللى همکارى مى‌کنند.
 
وزير امور خارجه روسيه ابراز تاسف کرد: اين ايدئولوژى ژئوپلتيک مبنى بر انجام هر کارى براى کنترل روسيه در بين رهبران آمريکا و چند کشور ديگر که به طرز تفکر واشنگتن وفادارى کامل دارند، حکمفرماست.
 
غنی سازی از سوی ایران به رقابت تسلیحاتی می انجامد
 
وزير امور خارجه انگليس با تکرار اتهامات غرب مبنى بر نظامى بودن برنامه هسته‌اى ايران مدعى شد در صورتى که ايران به برنامه غنى سازى خود ادامه دهد يک رقابت تسليحاتى در خاورميانه به وجود خواهد آمد.
 
ديويد ميليبند وزير امور خارجه انگليس گفت: انگليس شديدا نگران خوددارى ايران از صريح بودن با آژانس بين المللى انرژى اتمى است.
 
ميليبند گفت: ما پيشنهادى جدى به ايران براى همکارى اقتصادى، فرهنگى و علمى ارائه کرده‌ايم که به عقيده من راهى براى پيشرفت به جلو است. اما تا زمانى که آنها از پيروى از شوراى امنيت سازمان ملل و آژانس بين المللى انرژى اتمى که نگرانى هاى جدى درباره برنامه هسته‌ای‌ و خوددارى ايران درباره شفاف سازى آن دارد اجتناب کنند پيشرفتى به جلو صورت نخواهد گرفت.
 
وزير امور خارجه انگليس در ادامه با مغير دانستن غنى سازى با ان.پي.تى گفت: ما بايد پافشارى کنيم که برنامه غنى سازى اورانيوم که نه تنها با شوراى امنيت سازمان ملل بلکه با وظايف ايران در قبال معاهده منع گسترش تسليحات هسته‌اى(NPT) مغايرت دارد يک خطر جدى نه تنها براى ثبات خاورميانه بلکه براى ثبات جهان است.
 
ايرانى‌ها آماده بهبود روابط با آمريکا هستند
 
جلال طالبانى رئيس جمهور عراق اظهار داشت: توافق اوليه در زمينه خروج نيروهاى آمريکايى از بغداد و ديگر شهرهاى عراق در پايان سال جارى صورت گرفته و اين نيروها در پايگاه‌هاى ويژه که بر اساس توافق عراق و آمريکا است مستقر خواهند شد.
 
طالبانى با اشاره به حضور نيروهاى آمريکايى در عراق تا سال 2011 گفت: ايرانى‌ها به خوبى اين ضرورت را درک خواهند کرد.
 
وى عنوان داشت: ايران و آمريکا تمايل دارند به توافقنامه‌اى در خصوص اوضاع امنيتى در عراق دست يابند و ايرانى‌ها آماده بهبود روابطشان با آمريکا هستند.
 
رئيس جمهور عراق اخبار مبنى بر اينکه باراک اوباما، نامزد دموکرات‌ها براى احراز پست رياست جمهورى آمريکا، از دولت عراق خواسته است که توافقنامه امنيتى دو جانبه را با دولت جرج بوش امضا نکند، رد کرد و گفت: ما با اوباما اصلا در اين باره مذاکره نداشتيم و باراک اوباما تنها به بيان سياست‌هايش براى ما و بررسى مساله خروج نيروهاى آمريکايى از عراق پرداخت و اينکه بايد در خصوص خارج ساختن نيروها به نظرات فرماندهان نظامى ميدانى آمريکا توجه داشت.
 
رهبر القاعده در بغداد کشته شد
 
سخنگوى نيروهاى ائتلاف تصريح کرد: نيروهاى آمريکايى ماهر احمد محمود الزبيدى، معروف به ابواسد يا ابو رامى را که رهبر القاعده در منطقه الرصافه در بغداد بود، کشتند.
 
اين سخنگو اظهار داشت: نيروهاى آمريکايى ساختمانى را در منطقه‌ الاعظميه در بغداد محاصره کردند که الزبيدى در داخل آن بود که در نهايت تيراندازى و درگيرى‌هاى دو طرف به کشته شدن رهبر القاعده و يک زن منجر شد.
 
تأکيد رئيس جمهور عراق بر اخراج شورشيان پ‌ک‌ک 
 
دفتر رياست جمهورى عراق با انتشار بيانيه‌اى حملات اخير عناصر شورشى پ‌ک‌ک را به‌ پاسگاه‌ نيروهاى ترکيه‌ به‌ شدت محکوم کرد.
 
در اين بيانيه‌ آمده است: جلال طالبانى رئيس جمهور عراق در گفت‌وگوى تلفنى با عبدالله‌ گل همتاى ترکيه‌اى خود حملات اخير شورشيان پ‌ک‌ک را به ‌شدت محکوم و نگرانى خود را از تکرار اين گونه‌ اعمال ابراز کرده‌ است.
 
در ادامه‌ بيانيه‌ آمده‌ است: آنچه‌ که‌ ما را بيش از همه‌ نگران کرده‌ اين است که‌ اين عمل در ايام روزهاى مبارک جشن رمضان صورت گرفته‌ است.
 
در پايان اين بيانيه جلال طالبانى تلاش دولت عراق براى حفظ مرزهاى خود و بيرون راندن عناصر شورشى پ‌ک‌ک از خاک اين کشور را خواستار شده است.
 
سفارت مصر در بغداد به زودى بازگشايى مى‌شود
 
احمد ابوالغيظ وزير امور خارجه مصر در ديدار با جلال طالبانى رييس جمهور عراق از بازگشايى قريب الوقوع سفارت مصر در بغداد خبر داد.
 
بر اساس بيانيه دفتر طالبانى دو طرف در نشست رسمى که عادل عبدالمهدى و طارق الهاشمى، معاونان طالبانى و برهم صالح، معاون نخست وزير عراق و هوشيار زيبارى، وزير امور خارجه اين کشور در آن حضور داشتند، به بررسى تحولات عراق و اوضاع امنيتى پرداختند.
 
ابوالغيظ اعلام کرد: بعد از تکميل اقدامات فنى زمينه را براى بازگشت کادر سفارت به عراق فراهم خواهيم کرد و به زودى سفارت مصر در بغداد بازگشايى مى‌شود.
 
طالبانى ديدارش با بارزانى را موفقيت آميز خواند
 
رييس‌جمهور عراق و رييس منطقه‌ کردستان عراق در نشستى به بررسى مشکلات کنونى اين کشور و اختلافات دولت مرکزى و دولت خودمختار کردستان عراق پرداختند.
 
جلال طالبانى در کنفرانس خبرى مشترک خود با مسعود بارزانى رييس منطقه‌ خودمختار کردستان عراق و رييس حزب دموکرات کرد‌ستان عراق اظهار داشت: مذاکرات من با بارزانى بسيار مثبت و موفقيت‌آميز بود و ما به بررسى بسيارى از مسائل مهم عراق و منطقه‌ کردستان عراق پرداختيم.
 
وى عنوان داشت: بارزانى به زودى به بغداد سفر خواهد کرد تا تمام مشکلات کنونى را در عراق حل و فصل کنيم.
 
 
عراق و آمريکا در آستانه نتيجه‌گيرى درباره توافقنامه امنيتى
 
هوشيار زيبارى، وزير امور خارجه‌ عراق در کنفرانس خبرى مشترک با جان نگروپونته، معاون وزير امور خارجه‌ آ‌مريکا گفت: دو طرف به نتيجه‌گيرى در خصوص مسائل پيچيده نزديک شدند و اين مسائل نيازمند تصميم‌گيرى‌هاى شجاعانه‌ سياسى است.
 
وى افزود: بغداد طى روزهاى آينده شاهد تلاش سياسى فعال و ديدارهاى گسترده ميان تمام گروه‌هاى سياسى و رهبران عراقى جهت دستيابى به توافق و اجماع در زمينه‌ موضع‌گيرى عراق در قبال توافقنامه‌ مذکور است.
 
وى افزود: در حال حاضر فضاى مثبت مناسبى در روند مذاکرات درباره‌ توافقنامه حکمفرماست و آمريکا انعطاف‌پذيرى گسترده‌اى را در قبال اين مذاکرات انجام داده است.
 
زيبارى تاکيد کرد: عراق در اين مذاکرات اصرار دارد که حاکميتش کاملا حفظ شود و از منشور هفت سازمان ملل خارج شود.
 
رهبر طالبان پيشنهاد کرزاى را براى مذاکره رد کرد
 
در حالى که ميزان درگيرى‌ها در افغانستان از سال 2001 به بالاترين سطح خود رسيده است، هيچ يک از طرفين درگيرى موفق نشده است به بن بست استراتژيک موجود پايان دهد و اين باعث شده است که بسيارى خواستار انجام مذاکرات صلح با طالبان براى پايان درگيرى‌ها شوند.
 
اين در حالى است که حامد کرزاى رييس جمهور افغانستان، اين هفته از پادشاه عربستان درخواست کرد تا براى مذاکره با طالبان ميانجى‌گرى کند. کرزاى از ملا عمر رهبر طالبان خواست تا به کشورش بر گشته و با دولت صلح کند که البته اين درخواست کرزاى از سوى ملاعمر رد شد.
 
ملاعمر در گفتگوى تلفنى با خبرگزارى رويترز که از مکانى نامشخص انجام مى‌شد، اظهار داشت: ما هرگونه پيشنهاد مذاکره از سوى کرزاى، رييس جمهور دست نشانده‌ افغانستان را رد مى‌کنيم.
 
گیتس از گفتگوهای طالبان با دولت افغانستان حمایت کرد
 
وزیر دفاع آمریکا روز گذشته از گفتگوها بین اعضای طالبان یا دیگر شبه نظامیان با دولت افغانستان برای پایان دادن به درگیری ها در این کشور حمایت کرد.
 
رابرت گیتس در جمع خبرنگاران در راه دیدار از مقدونیه و مجارستان گفت : این یکی از راه حل های کلیدی طولانی مدت در افغانستان است، مثل آنچه که در عراق بوده است.
 
وی افزود: بخشی از راه حل، آشتی با مردمی است که می خواهند با دولت افغانستان در حرکت به سوی جلو کار کنند.
 
کابينه‌ آلمان با افزايش حضور نظامى در افغانستان موافقت کرد
 
به گفته‌ يک مقام دولت آلمان کابينه‌ اين کشور روز سه‌شنبه با تمديد مدت حضور نيروهاى آلمانى در هيات صلح بانى ناتو در افغانستان افزايش يک هزار نفرى سربازانش در افغانستان موافقت کرد.
 
آلمان بر اساس اين حکم پارلمان مى‌تواند 3500 سرباز در قالب بخشى از نيروهاى سازمان پيمان آتلانتيک شمالى، ناتو به افغانستان بفرستد.
 
رقابت ترکيه با اتريش و ايسلند براى عضويت در شوراى امنيت
 
سازمان ملل متحد جمعه 17 اکتبر را به عنوان روز برگزارى انتخابات اعضاى غيردائم شوراى امنيت اين سازمان اعلام کرد و ترکيه با کشورهاى اتريش و ايسلند براى عضويت در شوراى امنيت رقابت مى‌کند.   
 
بر اساس گزارش هاى دريافتى از منابع سازمان ملل ، انتخابات اعضاى موقت شوراى امنيت سازمان ملل 17 اکتبر و به احتمال زياد راس ساعت 10 صبح به وقت محلى در مجمع عمومى سازمان که 192 عضو دارد برگزار خواهد شد و چنانچه راى‌گيرى طول بکشد در نشست بعد از ظهر نيز ادامه خواهد يافت.
 
از ميان کشورهاى اروپاى غربى سه کشور ترکيه ، اتريش و ايسلند براى تصدى دو کرسى موقت شوراى امنيت با همديگر رقابت خواهند کرد و دو نامزدى که بتواند حائز دو سوم آرای مجمع عمومى سازمان ملل شود به عنوان دو نماينده اروپاى غربى در اين شورا حضور خواهند داشت.
 
سوئيس حافظ منافع روسيه در گرجستان شد
 
وزارت خارجه روسيه اعلام کرد: در پى قطع روابط ديپلماتيک و سياسى روسيه و گرجستان که به دنبال به رسميت شناخته‌شدن مناطق جدایى‌طلب آبخازى و اوستياى جنوبى از سوى مسکو به وجود آمد، سوئيس از اين پس نمايندگى منافع روسيه در گرجستان را بر عهده خواهد گرفت.   
 
وزارت خارجه روسيه طى بيانيه‌اى اعلام کرد: به منظور کاهش نتايج و اثرات منفى تلاش‌هاى تفليس و با توجه به اوضاع بين‌المللى موجود، روسيه راه حل قضايى صحيحى را انتخاب کرده که امکان حفظ تماس‌هاى کارى ضرورى خود با گرجستان در راستاى تأمين منافع شهروندان روسى و گرجى را برقرار کند.
 
در اين بيانيه همچنين آمده است: روابط کارى با سوئيس برقرار شده است و اين کشور آمادگى خود را براى عهده‌دار شدن منافع روسيه در گرجستان اعلام کرده است.
 
عضويت اسپانيا و سه کشور آمريکاى لاتين در شوراى حکام
 
اسپانيا به همراه کشورهاى آرژانتين، کوبا و اروگوئه از آمريکاى لاتين به عضويت شوراى حکام آژانس بين المللى انرژى اتمى در آمدند.
  
 
پيشنهاد جيانى گيسى رئيس ايتاليايى مجمع عمومى آژانس بين المللى انرژى اتمى مبنى بر عضويت چهار کشور ياد شده در شوراى حکام روز گذشته مورد تاييد يکپارچه همه اعضاى آژانس قرار گرفت.
 
بدين ترتيب اسپانيا، آرژانتين، کوبا و اروگوئه براى دوره 2010-2008 در شوراى حکام، نهاد اجرايى متنفذ آژانس بين المللى انرژى اتمى که در مجموع 35 عضو دارد حضور خواهند داشت.
 
به این ترتیب جمع نمايندگان منطقه آمريکاى لاتين در شوراى حکام با احتساب مکزيک و اکوادور به پنج کشور رسيد.
 
فرانسه ميانجى‌گرى ونزوئلا را در مساله هسته‌اى ايران خواستار شد
 
برنار کوشنه وزير امور خارجه‌ فرانسه در ديدار با نيکلاس مادورو، وزير امور خارجه‌ ونزوئلا در پاريس گفت: آماده‌ايم با دوستان ونزوئلايى‌مان صحبت کنيم تا به ايرانى‌ها منتقل کنند که پيشنهادات ما براى گفتگو واقعى است.
 
وى گفت: ايرانى‌ها به پيشنهاد 1 + 5 پاسخ نداده‌اند. قطعا بايد راه‌حلى را براى مشکل جدى احتمال يک تهديد نظامى اتمى پيدا کرد.
 
افزايش همکارى‌هاى اطلاعاتى اسرائیل و آذربايجان عليه ايران
 
رژيم صهيونيستى همکارى‌هاى اطلاعاتى و نظامى خود را با جمهورى آذربايجان به طور چشمگيرى افزايش داده است.
 
روزنامه زرکالو در مقاله‌اى با تهديد خواندن ايران نوشت، سطح همکارى‌هاى اطلاعاتى، امنيتى و نظامى رژيم صهيونيستى با جمهورى آذربايجان افزايش قابل توجهى يافته است.
 
ارسال تجهيزات پدافند هوايى ساخت شرکت هاى "تاسيا تسوايت" و "تاديران"، دستگاه هاى پيشرفته استراق سمع، رادار و تجهيزات مخابراتى، سرى جديد توپخانه "تار21" و مهمات آن ساخت کارخانه هاى "تاور" و "سل تام" و فروش 10 فروند هواپيماى جاسوسى بدون سرنشين، از جمله همکارى هاى جديد رژيم صهيونيستى و جمهورى آذربايجان اعلام شده است.
 
تاکيد آژانس بر ايجاد خاورميانه‌ى عارى از سلاح هسته‌اى
 
آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در نشست خود به طور غيرمستقيم از رژيم صهيونيستى به دليل امتناع از قرار دادن برنامه‌هاى هسته‌اى‌ تحت نظارت بين‌المللى انتقاد کرد.
 
در اين نشست که 145 کشور عضو در آن شرکت داشتند، با صدور قطعنامه‌اى از تمامى کشورها خواسته شد فعاليت هاى هسته‌اى خود را در معرض بازرسى‌هاى بين‌المللى قرار دهند و در جهت ايجاد يک خاورميانه‌ى عارى از تسليحات هسته‌اى فعاليت کنند.
 
در اين قطعنامه از تمام کشورهاى خاورميانه خواسته شد که از توليد، توسعه، آزمايش و تلاش براى دستيابى به تسليحات هسته‌اى امتناع کنند و از کشورهاى هسته‌اى نيز خواسته شد از هر گونه اقدامى که ايجاد خاورميانه‌ عارى از سلاح‌هاى هسته‌اى را به تعليق مى‌اندازد خوددارى کنند.
 
نمايندگان حاضر در اين نشست با 82 راى مثبت و بدون راى منفى به ايجاد منطقه‌ خاورميانه‌اى عارى از تسليحات هسته‌اى راى مثبت دادند، اما سوريه، آمريکا و رژيم صهيونيستى از غايبين اين نشست بودند.
 
تاکید عبدالله گل بر پاسخ شدید به حملات پ.ک.ک
 
رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که به حملات شورشیان حزب کارگران کردستان در جنوب شرقی این کشور که 38 کشته برجا گذاشت به شدت پاسخ خواهد داد.
 
عبدالله گل در یک پیام تلویزیونی گفت: من می خواهم یک بار دیگر تاکید کنم که ما به مبارزه علیه شورشیان کرد به هر قیمتی ادامه خواهیم داد.
 
در درگیری های ارتش ترکیه با جدایی طلبان حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) 38 نفر کشته شدند. این درگیری ها که در آن 15 سرباز ترکیه و حداقل 23 شورشی پ.ک.ک کشته شدند سبب شد تا رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه سفر خود به خارج از ترکیه را لغو کند.
 
آمریکا در مبارزه با پ.ک.ک همراه ترکیه است
 
معاون وزیر امور خارجه آمریکا امروز به ترکیه وعده داد که واشنگتن در مبارزه با حزب کارگران کردستان ( پ.ک.ک ) همراه آنکارا خواهد بود.
 
ویلیام برنز که در جمع خبرنگاران در واشنگتن سخن می گفت در ادامه افزود : نقطه نظر آمریکا در این مورد کاملا روشن است. ما پ.ک.ک را به عنوان یک گروه تروریستی می شناسیم و معتقدیم که اقدام علیه این گروه یک امر رایج است. این یک اقدام هماهنگ میان ترکیه، آمریکا و عراق علیه پ.ک.ک است.
 
معاون وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه از تصمیم کشورش برای برگزاری یک نشست سه جانبه در واشنگتن با حضور نمایندگان ترکیه و عراق برای مسئله پ.ک.ک خبر داد.
 
شورای امنیت خواستار مقابله با دزدی دریایی شد
 
شورای امنیت سازمان ملل بر اساس بند هفت منشور سازمان ملل متحد با تصویب  قطعنامه ای به اتفاق آرا خواستار افزایش اقدامات بین المللی برای مقابله با دزدان سواحل سومالی شد و از تمامی کشورها خواست تا با اعزام ناوها و هلیکوپترهای جنگی و با شرکت در امنیت دریایی به مقابله با جنایتکاران عرصه دریا و دریانوردی بپردازند.
 
پیش نویس این قطعنامه که از سوی فرانسه ارائه شده بود در پی دزدی های اخیر در سواحل سومالی ارائه شد.
 
ترکيه عادى‌سازى روابط ايران و آمريکا را خواستار است
 
‌عبدالله گل رييس جمهورى ترکيه در گفتگو با "نيوزويک" درباره برنامه هسته‌اى در منطقه با تاکيد بر ترويج منع سلاح هسته‌اى در خاورميانه گفت:‌ ترکيه هرگونه برنامه هسته‌اى در زمينه نظامى را منع مى‌کند و ايران نيز بر اين اساس عمل مى‌کند.
 
وى بسته پيشنهادى شش کشور عضو شوراى امنيت به ايران را بسيار مناسب دانست و ادامه داد: به همين دليل مقامات ترکى در راستاى تدارک اين بسته با مقامات کشورهاى مرتبط ديدار و گفتگو کرده است و ترکيه اميدوار است که مساله هسته‌اى ايران از راه مذاکره حل شود.
 
رييس جمهور ترکيه همچنين درباره روابط ايران و آمريکا گفت: ‌هرگونه تغيير در روابط اين دو کشور، ترکيه را نيز تحت تاثير خود قرار مى‌دهد؛ به همين دليل آنکارا خواهان عادى‌سازى مناسبات اين دو کشور است. 
 
فرانسه از ايران براى نشست همسايگان افغانستان دعوت کرد
 
برنار کوشنر به اعضاى کميته امور خارجه پارلمان اين کشور گفت: نشست همسايگان افغانستان برگزار خواهد شد که احتمالا مکان آن در پاريس است.
 
وى افزود، پاريس از پاکستان، ايران و ديگر کشورهاى همسايه خواسته است در اين نشست شرکت کنند زيرا آنها مى‌توانند نقشى را در کمک به افغانستان براى دستيابى به صلح با طالبان بازى کنند.
 
وزير خارجه فرانسه تاکيد کرد اين کشور از تلاش حامد کرزى، رئيس جمهورى افغانستان براى گفتگو با ميانه‌روهاى جنبش طالبان حمايت مى‌کند.
 
اوباما براى اسراييل بهتر است
 
تعدادى از مقام‌هاى عالى‌رتبه ارتش رژيم صهيونيستى حمايت خود را از باراک اوباما، نامزد دموکرات انتخابات رياست جمهورى آمريکا اعلام کردند.
 
اين مقام‌هاى ارشد نظامى ارتش رژيم صهيونيستى در گفتگوهاى خود از سياست خارجى باراک اوباما در خاورميانه استقبال کردند.
 
افرائيم هالوى، رييس سابق سرويس اطلاعات خارجى رژيم صهيونيستى (موساد) آمنون ليپکين - شاهاک، رييس اسبق ستاد مشترک ارتش رژيم صهيونيستى، ژنرال اوزى دايان، رييس سابق شوراى امنيت ملى، آمرام ميتزنا، رييس سابق ستاد فرماندهى ارتش و ژنرال گيورا انبار، رييس واحد لبنان در نيروهاى ارتش رژيم صهيونيستى حمايت خود را از اوباما اعلام داشتند.
 
مخالفت لیونی با طرح صلح اولمرت
 
رئیس جدید حزب کادیما در دیدار با وزیر خارجه فرانسه از طرح صلح ارائه شده توسط نخست وزیر مستعفی این رژیم انتقاد کرده و گفت که با این طرح مخالف است.
 
زیپی لیونی که در تلاش برای تشکیل کابینه جدید اسرائیل است در دیدار با "برنار کوشنر" به وی گفت: من به نتیجه بخش بودن این طرح صلح اعتقادی ندارم و از همین رو باید به مسائل شتاب بیشتری بدهیم به خصوص باید این شتاب در موقعیت های سیاسی بیشتر باشد.
 
به نوشته هاآرتص، کوشنر در پاسخ به لیونی از وی سوال می کند که چرا با وجود اینکه طرح اولمرت راه حل قابل قبولی را درباره مرزها ارائه داده و مسئله تصمیم گیری درباره بیت المقدس را نیز به زمان دیگری موکول می کند، با آن مخالف است که رئیس جدید حزب کادیما در پاسخ می گوید : ابومازن در موقعیت سیاسی جدید خود چنین توافقنامه ای را امضا نمی کند. موقعیت سیاسی فعلی در اسرائیل نیز اجازه امضای چنین توافقنامه ای را نمی دهد.
 
 ديدار وزير خارجه سوريه با خالد مشعل
 
وزير امور خارجه سوريه در ديدار با رييس دفتر سياسى جنبش حماس به بررسى آخرين تحولات فلسطين و تلاش‌ها در زمينه‌ تحقق آشتى ملى فلسطين پرداخت.
 
وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه روز سه‌شنبه با خالد مشعل، رييس دفتر سياسى حماس به بررسى تلاش‌هاى صورت گرفته در زمينه‌ تحقق آشتى ملى فلسطينى‌ها از طريق بازگشت به مذاکرات ملى فلسطين با هدف دستيابى به وحدت جهت دستيابى به حقوق فلسطينى‌ها پرداخت.
 
اين در حالى است که محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين قرار است در ماه جارى به منظور بررسى تلاش‌هاى سوريه در زمينه‌ تحقق آشتى ميان دو گروه فتح و حماس بر اساس طرح صلح يمن به دمشق سفر کند.
 
اکثر لبنانى‌ها از عملکرد رييس جمهور خود راضى‌اند
 
نتايج جديد‌ترين نظرسنجى که توسط مرکز آي.پي.آى انجام شد، نشان مى‌دهد که 75 درصد از مردم لبنان عملکرد ميشل سليمان رييس جمهور اين کشور را برجسته و مثبت ارزيابى کردند.
 
اين نظرسنجى همچنين حاکى از موافقت 54 درصد از مردم لبنان با عملکرد فواد سنيوره نخست وزير لبنان و 42 درصد با عملکرد نبيه برى رييس پارلمان اين کشور است.
 
بر اساس اين نظرسنجى 74 درصد از مردم لبنان از عملکرد سازمان ملل متحد و 80 درصد نيز از عملکرد نيروهاى يونيفل در لبنان راضى هستند. 81 درصد از مردم اين کشور نيز با قطعنامه 1559 شوراى امنيت که به خروج نيروهاى ارتش سوريه از لبنان منجر شد موافق هستند.

نظر شما :