مقام‌هاى سابق جهان در تهران

۲۲ مهر ۱۳۸۷ | ۰۴:۱۵ کد : ۲۹۱۱ آسیا و آفریقا
همایش بین المللی دین در دنیای جدید امروز و فردا در تهران با حضور شخصیت‌های برجسته ای از چند کشور جهان برگزار می شود. موضوعاتی همچون، تاثیرات متقابل دین و سیاست بر کاهش تنش ها و اختلافات بین المللی، ایجاد بستر همکاری راهبردی میان اسلام و غرب و رابطه دین و سیاست از موضوعاتی است که در این همایش مطرح خواهد شد.
مقام‌هاى سابق جهان در تهران
 
همایش بین المللی دین در دنیای جدید طی دو روز در تهران با حضور شخصیات های برجسته ای از چند کشور جهان برگزار می شود. موضوعاتی همچون، تاثیرات متقابل دین و سیاست بر کاهش تنش ها و اختلافات بین المللی، ایجاد بستر همکاری راهبردی میان اسلام و غرب و رابطه دین و سیاست از موضوعاتی است که در این همایش مطرح خواهد شد.
 


خاتمى و بوندويک

میزبانان این مراسم عبارتند از:
محمد خاتمی (رییس جمهور ایران 1997-2005)
محمد خاتمی رییس مرکز گفت و گوی تمدن ها و رییس جمهور سابق ایران است. به عنوان یک اصلاح طلب وی در خصوص موضوعاتی همچون قانون، دموکراسی تمرکز دارد. در دوران ریاست جمهوری وی سیاست خارجی ایران بر پایه گفت و گو و مذاکره پایه ریزی شده بود.
 
کیل مگنه بوندویک (نخست وزیر نروژ 1997-2000 ، 2001-2005)
کیل مگنه بوندویک موسس و رییس موسسه حقوق بشر و صلح اسلو است. وی پیش از رسیدن به مقام نخست وزیری در نروژ یکی از اعضای پارلمان نروژ بود.
 
روسای سابق جمهوری و سازمان های بین المللی
صادق المهدی (نخست وزیر سودان 1966-67، 1986-89)
صادق المهدی در سال 1935 به دنیا آمد. وی از سال های 1957 تا 1958 به عنوان وزیر اقتصاد فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد و پس از آن توانست در انتخابات سال 1986 به عنوان نخست وزیر سودان انتخاب شود. وی همچنان برای استقرار صلح و دموکراسی در سودان تلاش می کند. وی دارای مدرک فوق لیسانس اقتصاد، سیاست و فلسفه از دانشگاه اقتصاد آکسفورد است.
 
کوفی عنان (دبیر کل سابق سازمان ملل 1997-2007)
کوفی عنان هفدهمین دبیر کل سازمان ملل است که توانست در سال 2001 جایزه صلح نوبل را نیز از آن خود کرد.
 
ژوزف دیس ( رییس کنفدراسیون سوییس)
ژوزف دیس دکترای خود را در دانشگاه فریبرگ اخذ کرده است و در سال 2004 ریاست کنفدراسیون سوییس را برعهده داشت.
 
لیونل ژوسپن ( نخست وزیر فرانسه 1997-2002)
لیونل ژوسپن زندگی سیاسی خود را پس از اخذ مدرک خود از مدرسه عالی ENA آغاز کرد. در سال 1981 به عنوان رییس حزب سوسیال فرانسه انتخاب شد و تا سال 1988 در این سمت باقی ماند.
 
چاندریکابا ندارانیک کوماراتونگا (رییس جمهور سری لانکا 1994-2005)
وی رییس کمیسیون اصلاحات داخلی در اوایل 1990 بود. وی به عنوان روزنامه نگار فعالیت می کرد. در سال 1994 وارد پارلمان این کشور شد و به عتوان نخست وزیر در پارلمان انتخاب شد. پس از آنکه 17سال ریاست حزب ملی سری لانکا را بر عهده داشت به عنوان ریس جمهور انتخاب شد. در سال 2001 حزب وی کنترل پارلمان را از دست داد و به خاطر روابط نه چندان خوبش با زیاست جمهوری وی با مشکلاتی رو به رو شد. دوران ریاست جمهوری وی در سال 2005 به پایان رسید و وی قصد ندارد دوباره در انتخابات شرکت کند.
 
زلاتکو لوگمزیجا (نخست وزیر بوسنی و هرزگوین 2001-2002)
آقای لوگومزیجا لیسانس خود را از دانشگاه سارایوو دریافت کرد. وی در سال 1981 پس از اخد مدرک فوق لیسانس در رشته علوم کامپیوتر وارد دوره دکترای مهندسی الکترونیک شد و در سال 1988 از این رشته فارق التحصیل شد. وی در سال 1992 به عنوان معاون نخست وزیر بوسنی و هرزگوین انتخاب شد. در سال 1993 نخست وزیر بوسنی و هرزگوین بود و تا سال 1996 یکی از اعضای پارلمان این کشور بود. در حال حاضر وی ریاست حزب سوسیال دموکرات بوسنی و هرزگوین را برعهده دارد.
 
رومانو پرودی (نخست وزیر ایتالیا 1996-98 ، 2006-2008)
رومانو پرودی تحصیلات خود را در رشته اقتصاد در دانشگاه بولوگنا آغاز کرد و در همان دانشگاه به تدریس پرداخت. پرودی دو دوره به عنوان رییس جمهور ایتالیا انتخاب شد. وی همچنین ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا را در سال های 1999 تا 2004 برعهده داشت.
 
مری رابینسون ( رییس جمهور ایرلند 1990-1997)
مری رابینسون در سال 1944 به دنیا آمد. وی در رشته حقوق از دانشگاه هاروارد فارق التحصیل شد. زمانی که وی در سال 1990 به عنوان رییس جمهور انتخاب شد این ایده را باید پلی بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه زد را مطرح کرد. وی یکی از فعالان حقوق بشر به شمار می رود.
 
جورج فرناندو برانکو دو سامپایو ( رییس جمور جمهوری پرتغال 1996-2001، 2001-2006)
 
آقای سامپایو در سال 1939 در لیسبون به دنیا آمد. وی در سال های 1979 تا 1984 از اعضای کمیسیون حقوق بشر در اتحادیه اروپا بود .
 
سایر شرکت کنندگان
دکتر عبدالله عبدالله (وزیر امور خارجه سابق افغانستان)
دکتر عبدالله عبدالله در سال 1961 به دنیا آمد. وی فارق التحصیل رشته چشم پزشکی از دانشکده پزشکی کابل است. بعد از سال 1985 وی به همراه پناهندگان افغانی در پاکستان به کار مشغول شد و بر علیه شوروی مبارزه کرد. وی در سال 1986 به عنوان مشاور احمد شاه مسعود انتخاب شد. وی در سال 1998 به عنوان وزیرامور خارجه افغانستان انتخاب شد.
 
مسعود ادیب (استاد دانشگاه در ایران)
پروفسور ادیب در سال 1966 در بروجرد به دنیا آمد. وی دارای دکترای افتخاری در رشته فلسفه و دین از دانشگاه قم است. دکتر ادیب فوق لیسانس خود را در رشته فلسفه و الهیات از همان دانشگاه دریافت کرده است.  
محمد رضا البرزی
محمد رضا البرزی مدیر کل سارمان گفت و گوی تمدن ها است. وی پیش از این نماینده دائم ایران در سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی در ژنو بود.
 
ایوان اندرسون
ایوان اندرسون دارای مدرک فوق لیسانس در رشته سازمان های حقوقی از دانشگاه جانز هاپکینگ است. وی بر روی گفت و گوی میان مذاهب مطالعه و تحقیق می کند.
 
پینو آرلاکچی (از اعضای افتخاری مرکز گفت و گوی تمدن ها)
وی از سال 1997 تا 2002 معاون دبیر کل سازمان ملل در خصوص مبارزه با تروریسم، جنایت و قاچاق مواد مخدر بود. وی همچنین نویسنده کتاب های بسیاری است. وی در حال حاضر استاد دانشگاه ساساری و دانشگاه مدیترانه است که هر دو در باری هستند.
 
هدی بدران (رییس همپیمانی زنان عرب)
دکتر هدی بدران دارای مدرک دکترا در رشته علوم اجتماعی است. وی اولین رییس کمیته بین المللی حقوق کودکان در ژنو است. وی تحقیقات زیادی بر روی حقوق زنان و کودکان انجام داده است و در این زمینه کتاب های زیادی نیز به رشته تحریر درآورده است.
 
هلگا بیفیگلین (اسقف در نروژ)
وی در سال 2005 به عنوان اسقف انتخاب شد. وی سومین زن اسقفی است که در میان 11 اسقف کلیسای لوتران نروژ انتخاب نی شود.
 
روبن کمپوس (معاون هماهنگی برنامه ها)
وی تحصیلات خود را در رشته روابط بین الملل به اتمام رسانده است و تحلیگر مسائل آسیا و درگیریهای منطقه ای است. وی همچنین استاد دانشگاه در 5 دانشگاه اسپانیا است. وی در حال حاضر بر روی پایان نامه خود با موضوع سیاست های ضد مناقشه ای تحقیق می کد.
 
شان سی کرول (مدیر برنامه)
وی در خصوص مسائل بین المللی تحقیقات زیادی انجام داده است.
 
رایت رو جان براسون چین ( اسقف از واشنگتن)
وی دارای دکترای افتخاری از دانشگاه اپیسکوپال دیوینیتی است.
 
معصومه ابتکار (معاون رییس جمهور ایران در حوزه محیط زیست 1997-2005)
معصومه ابتکار استاد دانشگاه تربیت مدرس است. وی تحقیقات زیادی بر روی مسائل زنان، حقوق زنان و تاثیر نقش زنان در توسعه انحام داده است. معصومه ابتکار اولین زنی است که به عنوان معاون رییس جمهور پس از انقلاب انتخاب شد.
 
جان اسپوزیتو (اسلام شناس دانشگاه جورج تان)
وی یکی از بنیانگذاران مرکز پرنس الولید در خصوص گفتمان مسلمانان و مسیحیان است. وی در خصوص ادیان و گفت و گوی ادیان تحقیقات زیادی انجام داده است.
 
داوود فيرحی (استاد دانشگاه تهران)
وی استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران است. وی در حوزه های قدرت، دانش، سیستم سیاسی در اسالم و تاریخ توسعه در کشورهای اسلامی تخصص دارد. وی حدود 40 مقاله منتشر شده در این زمینه ها دارد.
 
آن هگه گرانگ ( استاد دانشگاه اسلو)
وی در حال حاضر بر روی پروژه گفت و گوی مسلمانان و مسیحیان در دانشگاه اسلو تحقیق می کند. وی همچنین از اعضای مرکز صلح و حقوق بشر اسلو است.
 
یوهان هیپلر (استاد دانشگاه آلمان)
وی در مرکز توسعه صلح در دانشگاه دویزبرگ اسن در آلمان مشغول به کار است. وی کتاب های زیادی را به رشته تحریر در آورده است که از جمله می توان به جنگ و صلح در خاورمیانه، از مراکش تا افغانستان اشاره کرد.
 
هادی خانیکی ( مدیر انجمن گفت و گوی تمدن ها)
دکتر خانیکی مشاور آقای خاتمی در حوزه رسانه بود. وی در حال حاضر استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران نیز هست.
 
صادق خرازی ( سفیر سابق ایران در فرانسه)
صادق خرازی از سال 2002 تا 2005 به عنوان سفیر ایران در پاریس مشغول به کار بود. در دوران دولت هاشمی رفسنجانی نیز سفیر ایران در سازمان ملل بود.
 
غلامعلی خوشرو(معاون وزیر امور خارجه ایران 2002-2005)
آقای خوشرو معاون خاتمی در حوزه گفت و گوی تمدن ها است. وی تحصیلات خود را در دانشگاه تهران و دانشگاه علوم اجتماعی در نیویورک به پایان رساند. وی کتاب ها و مقاله های زیادی به رشته تحریر درآورده است.
 
الهه کولائی ( استاد دانشگاه تهران)
دکتر کولایی مدرک خود را در رشته روابط بین المللی اتخاذ کرده است و در حال حاضر جزو هیات علمی دانشگاه تهران به حساب م یآید. وی از سال 2000 تا 2004 به عنوان نماینده مجلس در مجلس شورای اسلامی انتخاب شده بود. وی از اعضای فعال حقوق زنان در مجلس ششم بود.
 
کلم مک کارتی (مشاور تحقیقاتی)
وی محققی است که در حوزه های جنگ و درگیری در مناطق ایرلند شمالی، قفقاز، خاورمیانه، اندونزی و سری لانکا فعالیت داشته است.
 
کریستین مجاروم ( عضو مرکز صلح و حقوق بشر اسلو)
وی به عنوان سخنگوی رسانه ها از 2001- 2005 در دفتر ریاست جمهوری مشغول به کار بود.
 
رورند کنون جان ال پترسون (رییس مرکز عدالت و آشتی در امریکا)
وی مدرک خود را از دانشگاه هاروارد اخذ کرده است.
 
اقبال رضا ( مشاور مخصوص دبیر کل سازمان ملل)
 
شهریار ثابت سعیدی ( عضو سازمان گفت و گوی تمدن ها)
وی دارای مدرک فوق لیسانس در رشته سیاست های خاورمیانه از دانشگاه دورهام بریتانیا است. وی همچنین مشاور سفیر ایران در فرانسه از سال 2002 تا 2006 بود. وی در حوزه روابط ایران و اروپا تحقیق می کند.
 
هیلدا سلوسن ( مشاور مرکز صلح و حقوق بشر اسلو)
وی یکی از استادان برجسته دانشگاه اسلو در رشته علوم سیاسی است. حوزه اصلی تحقیقات وی راه حل برای درگیریها، صلح، حقوق بشر و دموکراسی است.
 
دینا شهاته ( عضو مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام – مصر)
حوزه تحقیقات وی بر روی اصلاحات سیاسی در جهان عرب است.
 
 
اینگرید ویک ( عضو مرکز صلح و حقوق بشر اسلو)
وی در خصوص مسائل فرهنگی، مذهبی تحقیقات زیادی انجام داده است.
 
جواد ظریف (استاد روابط بین الملل و سفیر ایران در سازمان ملل)
وی از سال 2002 تا 2007 به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل بود.
 
نسیم زهرا ( استراتژیست امنیت بین المللی، نویسنده)
وی در حال حاضر برنامه خبرسازان با نسیم زهرا را کارگردانی می کند که یک برنامه خبری بین المللی است.
ناظران
هلنا باروکو (مشاور دیپلماتیک جورج سامپایئو رییس جمهور پرتغال)
 
الکساندرو کانسیان (عضو سازمان گفت و گوی تمدن ها)
 
تون هلم ( مدیر مرکز اسلو)
 
کارلوس اولیور کروز ( عضو سازمان کوفی عنان)
 
محمد شمس الدین (مشاور المهدی)

نظر شما :