ائتلاف دو حزب ليکود و کارگر و فاصله ناچیز ليونى تا پست نخست وزيرى

۲۴ مهر ۱۳۸۷ | ۰۱:۳۶ کد : ۲۹۳۳ اخبار اصلی
ليونى در ديدار با شوراى رهبرى حزب کاديما تاکيد کرد، با ايهود باراک به توافقنامه مثبتى رسيده است و از بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليکود نيز دعوت می­کند که به دولت ائتلافى بپيوندد .
ائتلاف دو حزب ليکود و کارگر و فاصله ناچیز ليونى تا پست نخست وزيرى

سرانجام با گذشت بیش از سه هفته از انتخابات درون حزبی حزب کادیما که طی آن تسیبی لیونی وزیر امور خارجه اسرائیل به سمت نخست­وزیری این رژیم انتخاب شد، لیونی توانسته یک گام مهم دیگر بردارد و با ائتلاف با حزب کارگر فاصله خود را تا پست نخست وزیری بسیار کوتاه کند.

 

بنا به گزارش­ها حزب کاديما که اکنون لیونی ریاست آن را بر عهده دارد و حزب کارگر به رياست ايهود باراک، وزير جنگ اسرائیل با توافقنامه دولت ائتلافى برای تشکيل دولت آينده موافقت کردند و به زودی آن را به امضا می­رسانند. اکنون دو طرف پس از 19 ساعت‌ مذاکرات مستمر توانسته­اند پيش نويس توافقنامه را امضا کنند.

 

بدين ترتيب می­توان گفت، بزرگترين مانع بر سر راه ليونى برای رسيدن به کرسى نخست وزيرى اسرائیل از ميان برداشته شده است.

 

ليونى در ديدار با شوراى رهبرى حزب کاديما تاکيد کرد، با ايهود باراک به توافقنامه مثبتى رسيده است و از بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليکود نيز دعوت می­کند که به دولت ائتلافى بپيوندد .

 

ليونى دراین باره گفت: «يک شخصيت برجسته سياسى و مسوول هرگز نخواهد گذاشت که اسراييل با توجه به بحران اقتصادى حاکم بر جهان و تهديدهاى سياسى و نظامى که با آن روبه‌روست به انتخابات کشيده شود.»

 

اما پس از دعوت لیونی از نتانياهو برای پیوستن به دولت ائتلافی، نتانیاهو ضمن رد این درخواست در نشستى با عوفاديا يوسف، رهبر معنوى حزب شاس از او خواست از پيوستن به ائتلاف دولت پرهيز کند.

 

نتانياهو تاکيد کرد، دولتى که ليونى رياست آن را برعهده داشته باشد در جهت تقسيم بيت‌المقدس و واگذارى بخش شرقى آن به فلسطينيان تلاش خواهد کرد.

 

توافق­نامه بين کاديما و حزب کارگر در واقع جايگاه باراک در دولت را به عنوان مهمترين شريک ليونى مشخص کرد.

 

ليونى در جريان مذاکرات باراک شرط وی را برای بر برعهده گرفتن رياست هيات مذاکره کننده اسرائیلی با سوريه و داشتن حق وتو در خصوص تصميم‌گيرى‌هاى بزرگ سياسى رد کرد، اما در عين حال پذيرفت تا باراک را در جريان کامل مضمون مذاکرات سياسى با فلسطين و سوريه قرار دهد.

 

کارشناسان پیش­بینی می­کنند در دولت جدید اسرائیل ایهود باراک بتواند تاثیرگذاری بیشتری در روند مذاکرات اسرائیل با فلسطین و سوریه بگذارد. به گونه­ای که به گفته معاون باراک هیچ تصمیمی بدون حمایت و موافقت باراک اتخاذ نخواهد شد.

 

همچنين بر اساس اين توافق قرار شد، تمام اختلاف­ها بين اعضاى دولت در نشست‌هاى دولت با حضور تمام اعضاى آن مطرح و بررسى شود.

 

مذاکره کنندگان حزب کارگر نيز ضمن ابراز خرسندى از توافقات صورت گرفت و نتیجه بخش بودن مذاکرات میان دو حزب کارگر و کاديما، تاکيد کردند، اين مذاکرات دستاوردهاى زيادى را به دنبال داشت. دو طرف توافقنامه مذکور را غير قابل بازگشت دانستند و سخنگوى حزب کاديما نيز از تشکيل دولت جديد نهايتا تا سه يا چهار هفته آينده خبر داد.

 

ليونى نيز با اعلام موفقيتش در سازمان دهى حزب کاديما و متحد کردن اين حزب از رقيب خود شاول موفاز خواست، در تحقق اهداف اين حزب وی را يارى کند.

 

با این حال هنوز کار لیونی تمام نشده است. وی برای تشکیل دولت جدید لازم است که حداقل یک یا دو حزب کوچک دیگر که صاحب کرسی در کنست هستند را به ائتلاف خود دعوت کند. قرار است وی پس از پایان تعطیلات عید سوکوت (عید یهودیان) با حزب راستگرای شاس که 12 کرسی پارلمان را در اختیار دارد و دو حزب راستگرای میریتس و بازنشستگان که هر کدام به ترتیب سه و 8 کرسی در پارلمان دارند، دیدار و گفت و گو کند. حزب شاس یکی از مهمترین احزابی است که ایهود اولمرت نخست وزیر سابق اسرائیل با آن ائتلاف داشت. این حزب یکی از طرفداران مذاکره با فلسطینیان بر سر تقسیم بیت­المقدس است اما تاکید بسیار دارد که این مذاکرات با دست بالا انجام شود.

 

در صورتی که لیونی نتواند حمایت احزاب کوچک دیگر را به خود جلب کند و دولت ائتلافی خود را تشکیل دهد، آن گاه انتخابات سراسری در اسرائیل برگزار خواهد شد. در آن موقع احتمال پیروزی قاطع حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو که بر اساس نظرسنجی­ها از دیگر احزاب اسرائیلی پیش است، قوت خواهد گرفت.   

 

نظر شما :