دولت و نوسانات شدید در عرصه سیاست خارجی

۲۶ مهر ۱۳۸۷ | ۲۱:۵۸ کد : ۲۹۴۱ سرخط اخبار
گفتارى از عبدالواحد موسوى لارى در نقد و بررسى سياست خارجى دولت نهم.
دولت و نوسانات شدید در عرصه سیاست خارجی
در ادامه پرونده بررسی عملکرد و دست آوردهای دولت نهم در عرصه سیاست خارجی کشور، سید عبدالواحد موسوی لاری، وزیر سابق کشور در دولت هشتم، در گفتارى برای دیپلماسی ایرانی به این موضوع پرداخته است.
 
ارزیابی عملکرد دولت ها را باید در قالب یک مجموعه به هم پیوسته و مرتبط به هم انجام داد. سیاست خارجی را نمی توان به تنهایی و  فارغ از در نظر گرفتن سیاست داخلی، عملکرد های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مورد بررسی قرار داد.
 
اما آنچه مشهود است، دولت نهم در نیمه اول شکل گیری، با برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی، گره های جدی را در دیپلماسی کشور ایجاد کرد و به این ترتیب متاسفانه سیاست تنش زدایی را به تنش زایی و تشنج آفرینی تبدیل کرد.
 
در شرایط کنونی نیز مشاهده می کنیم که افراط های اولیه این دولت، حال با تفریط هایی روبروست، یک زمان محو اسرائیل مطرح شد و یک روز از دوستی با اسرائیل سخن گفته شد؛ نه محو اسرائیل در دنیای امروز قابل بحث و تحقق بود و نه این.
 
فکر می کنم که نمره ای که می توان به سیاست خارجی دولت نهم می توان داد این است؛ از آنجا که تکیه گاه این دولت نه در عرصه اقتصاد و سیاست و نه در عرصه داخلی و بین المللی، نگاه کارشناسی نبوده است، در نهایت با فراز و فرودهای فراوانی مواجه شده است.
 
این دولت باید قطعا به نگاه کارشناسی باز گردد، علت این است که نوسان نوع رفتار کنونی دولتمردان، بسیار زیاد است، این نوسان را می توان از انکار هلوکاست تا دوستی با اسرائیل مشاهده کرد.
 
این‌گونه نوسانات نشان می دهد که یا دولت نهم استراتژی و راهبردی مشخص را در اختیار ندارد و یا اصولا از کارشناسان و متخصصان امر در حوزه های مختلف بهره لازم را نمی برند.
 
در صورتی‌که دولت نهم به نگاه کارشناسی باز گردد، می توان به دست آوردهای مثبت در عرصه سیاست خارجی کشور نیز امید داشت اما هیچ علائمی در این خصوص دریافت نشده است. 

نظر شما :