آزادى آلن؛ اعتبار دوباره براى حماس

۱۵ تیر ۱۳۸۶ | ۰۳:۱۸ کد : ۲۹۵ اخبار اصلی
خالد مشعل رئيس دفتر سياسى حماس که در تبعيد سوريه به سر مى برد، آزادى خبرنگار ربوده شده بى‌بى‌سى را نتيجه تلاش‌هاى مستمر و خستگى‌ناپذير حماس و دولت فلسطين به رياست اسماعيل هنيه دانست.

 

آلن جانستون خبرنگار شبکه تلويزيونى بى بى سى که در باريکه غزه ربوده شده بود بعد از حدود چهار ماه از اسارت آزاد شد.

آقاي جانستون که 45 سال سن دارد وبه عنوان تنها خبرنگار خارجى در باريکه غزه اقامت و فعاليت داشت،در روز 12 مارس سال جارى و هنگامى که از دفتر کار خود به منزل مسکونى اش در غزه باز مى گشت توسط افراد ناشناسى ربوده شد و تا زمان آزادى اش در روز 4 زوئيه در اسارت بود.

 

بعد از ظهر روز  دوشنبه 12 مارس هنگامى که آلن جانستون خبرنگار شبکه تلويزيونى بى بى سى از دفتر خود بيرون آمد آسمان آبى بود  و به سوى اتومبيلش که در آنسوى خيابان بود رفت .کليد را در قفل چرخاند ،در عقب اتومبيل را باز کرد ،خم شد تا کامپيوتر دستى اش را در صندلى عقب بگذارد که وجود دو مرد را در پشت خود حس کرد.

 به عقب نگاه کرد،آن دو مرد نقاب به صورت داشتند.آلن جانستون ايستاد، قصد کرد با آنها گفتگو کند اما آن دو عصبى و هيجان زده بودند.دست و شانه هايش را گرفتند و او را سوار بنزى سياه رنگ کردند که دو نفر ديگر در آن بودند.

در طول مسير چشم بندى سياه رنگ به چشم هاى آلن بود. حدود 40 دقيقه بعد بنز مشکى رنگ به سمت راست پيچيد و ايستاد.لحظه اى بعد با باز شدن در ماشين به داخل رفت.

هنوز ساعتى از ربوده شدن او نگذشته بود که فيلم بردار دفتر بى بى سى با تلفن دستى آلن تماس گرفت اما هيچ صدايى جز سکوت نشنيد.او روى شماره تلفن منزل آلن کليک کرد،آنجا هم کسى پاسخش نداد.

او به سرعت با سايمون ويلسون رئيس دفتر بى بى سى در خاورميانه تماس گرفت و ماجراى ناپديد شدن آلن را شرح داد.

تلاش ها برا ى يافتن آلن آغاز شد.اما اثرى از او نبود. چهار هفته گذشت و نگرانى ها افزايش يافت. بى بى سى در بيانيه اى نگرانى خود را از ناپديد شدن آلن جانستون اعلام کرد و گفت که هيچ نشانى از ربايندگان احتمالى در دست نيست.

نگرانى ها هر روز بيشتر و بيشتر مى شد. همه مقامات محلى و بين المللى از جمله اسقف اعظم يورک، جان سنتامو،که يکى از بلند پايه ترين روحانيون کليساى انگلستان بودخواستار آزادى بى قيد و شرط آلن جانستون شد.

در همين حال،بان کى مون دبير کل سازمان ملل در سخنانى گفت همه جهان با گزارش هاى آلن جانستون آشنا است.او خبرنگارى چيره دست است که فورا بايد آزاد شود.

مارک اتمپسون مديرعامل بى بى سى که به منظور برجسته کردن موضوع ناپديد شدن آلن جانستون به رام الاه رفته بود گفت اين يک امر حياتى است که خبرنگاران بتوانند آزادانه فعاليت کنند.

 

تقاضا براى آزادى

در همين اثنا تلاش رسانه هاى بين المللى براى آزادى خبرنگار بى بى سى آغاز شد.شبکه الجزيره عربى وسى ان ان به طور مشترک با شبکه بى بى سى برنامه اى تلويزيونى را در مورد اين حادثه پخش کردند.

جيل مک گيورينگ، گزارشگر بى بى سى گفت اين اول بارى است که رقبا براى آزادى يک خبرنگار همکارى مى کردند.

در همان روز ها تحولاتى هم در نوار غزه و رام الاه آغاز شده بود.گروههاى فلسطينى از جمله حماس و فتح رايزنى ها وتلاش هاى خود را براى آزادى اين خبرنگار بريتانيايى آغاز کرده بودند که ناگهان فيلمى ويدئويى از شبکه الجزيره عربى پخش شد که اعلام مى کرد آلن جانستون توسط گروهى به نام جيش الاسلام ربوده  شده است.

به سرعت واکنش ها به پخش اين فيلم آغاز شد.گروه حماس که در نبرد ها با گروه فتح کنترل باريکه غزه را به دست گرفته بود اعلام کرد خبرنگاران خارجى ميهمان ما هستند.

مران برغوثى از رهبران جناح فلسطينى فتح که در اسرائيل در زندان به سر مى برد خواستار آزادى بى قيد و شرط خبرنگار بريتانيايى شد.

 

فرماندار جنين نيز از ارسال نامه خبرنگاران به محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينى خبر دادکه در آن از مسئولان فلسطينى خواسته شده تلاش مضاعفى براى آزادى آقاى جانستون بکنند.

روزها به سرعت مى گذشت و خبرى از آزادى  آلن جانستون نبود که گروه حماس با صدور اطلايه اى اعلام کرد که پيامى براى ربايندگان فرستاده وار آنها خواسته است او را به سرعت آزاد کند.

اما گروه جيش الاسلام در پاسخ به حماس اعلام کرد در ازاى آزادى يکى از رهبران اسلام گراى بريتانيايى خبر نگار بريتانيايى را آزاد مى کند.

بعد از اعلام اين خبر حماس به اين گروه اسلامى اولتيماتوم داد واعلام کرد اگر در اسرع وقت اين خبر نگار آزاد نشود به زور متوسل خواهد شد.

چند روز بعد از اين اولتيماتوم بود که شاخه نظامى حماس اعلام کرد تلاش هاى عملى براى آزادى آلن جانستون آغازشده است.گردان شهداى الاقصى افزود مذاکرات براى آزادى او در مرحله پيشرفت است. در همين حال حماس قول داد که تا وى را ظرف مدت کوتاهى آزاد کند.

 

اعتبار براى حماس با عمل به وعده

 ودر روزى از بهترين روزها 4 ژوئيه سال 2007 آلن جانستون بعد از حدود 4 ماه اسارت آزاد شد و از تلفن منزل اسماعيل هنيه نخست وزير سابق فلسطينى ها از گروه حماس آزادى اش را اعلام کرد. او در نشست خبرى بعد از آزادى اش گفت تاچند هفته پيش که حماس حفظ امنيت در غزه را بر عهده گرفت ربايندگان نسبت به ادامه فعاليت خود احساس اطمينان مى کردند.

خانواده آلن جانسون و بى بى سى از تلاش هاى گروه حماس و دولت خودگردان فلسطين و گردان شهداى الاقصى براى آزادى اين خبرنگار تشکر کردند.

 

خالد مشعل رئيس دفتر سياسى جنبش مقاومت اسلامى فلسطين(حماس) که در سوريه در تبعيد به سر مى برد، آزادى خبرنگار ربوده شده بى‌بى‌سى را نتيجه تلاش‌هاى مستمر و خستگى‌ناپذير حماس و دولت فلسطين به رياست اسماعيل هنيه دانست.

خالد مشعل پس از آزادى خبرنگار شبکه بى بى سى گفت آزادى جانسون نشان دهنده اين است جنبش مقاومت اسلامى حماس امنيت را به نوار غزه باز گردانده است.

به گفته وى حماس توانسته به اين مسأله که چهره ملت فلسطين را خدشه دار کرده بود، پايان دهد و تلاش‌هاى حماس براى آزادى آلن جانسون موفقيت آميز بود. آزادى جانسون نشانگر تفاوت بزرگ ميان دو دوره است. يک دوره که حماس سعى مى‌کند امنيت را در نوار غزه برقرار کند و در مقابل گروهى ديگر در گسترش و دامن زدن به ناامنى و آشوب تلاش مى‌کرد.

آقاى مشعل مى گويد آزادى جانسون نتيجه تلاش مستمر و خستگى ناپذير جنبش مقاومت اسلامى حماس و حکومت فلسطين به رياست اسماعيل هنيه بود و آزادى ايشان از نظر ما مسأله‌اى اخلاقى، ملى و انسانى بود و خداوند را به خاطر اين موفقيت شکر مى‌گوييم.

از سوى ديگر "فوزى برهوم" سخنگوى حماس به الجزيره گفته آزادى جانستون در پى تلاش‌هاى گسترده نيروهاى اجرايى وابسته به جنبش حماس و گردانهاى عزالدين قسام شاخه نظامى اين جنبش صورت گرفته است.

در همين زمينه"ابومجاهد" سخنگوى کميته مقاومت مردمى به الجزيره گفت جانستون بعد از توافق ميان اين جنبش و گروه ارتش اسلام به طور مسالمت آميز آزاد شده است.

پيش از اين "ابواسامه المعطى" نماينده حماس در تهران در کنفرانس مطبوعاتى از آزادى قريب‌الوقوع جانستون خبر داده بود. ديويد ميليبند وزير امورخارجه جديد بريتانيا نيز ضمن کليدى خواندن نقش مقامات فلسطينى از تلاش آنها در آزاد شدن خبرنگار بى بى سى تشکر و قدردانى کرد.


نظر شما :