کابینه اوباما را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

۱۹ آبان ۱۳۸۷ | ۱۵:۱۹ کد : ۳۱۳۹ آمریکا
با پایان گمانه زنی ها در خصوص انتخابات ریاست جمهوری اکنون زمان آن رسیده است که با انتخاب باراک اوباما، گمانه زنی در خصوص کابینه وی آغاز شود. در این میان اوباما، رام امانوئل را به عنوان ریاست امور کارکنان کاخ سفید برگزیده است.
کابینه اوباما را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟
با پایان گمانه زنی ها در خصوص انتخابات ریاست جمهوری اکنون زمان آن رسیده است که با انتخاب باراک اوباما، گمانه زنی در خصوص کابینه وی آغاز شود. هرچند پیش از انتخابات نیز برخی در خصوص برخی از اعضای کابینه پیش بینی کرده بودند اما هنوز مشخص نیست که چه کسانی در ادامه راه باراک اوباما را همراهی خواهند کرد.
 
این درحالی است که اوباما پنجشنبه اعضای تیم موقت خود را که مسوول تشکیل دولت جدید هستند را معرفی کرد. در این میان اوباما، رام امانوئل را به عنوان ریاست امور کارکنان کاخ سفید برگزیده است. آقای امانوئل یکی از نمایندگان مجلس امریکا است که در عین حال از اعضای متعصب حزب دموکرات نیز به حساب می آید و در دوران بیل کلینتون یکی از مشاوران رییس جمهور بوده است.
 
رام امانوئل پست پیشنهادی را پذیرفته است اما یکی از اعضای حزب دموکرات اعلام کرد که این خبر به طور رسمی به زودی اعلام خواهد شد.
 
ریاست امور کارکنان کاخ سفید یکی از پست های کلیدی و مهم در کاخ سفید به شمار می رود و در واقع یکی از نزدیک ترین مشاوران به رییس جمهور است که می تواند تشخیص دهد که چه کسانی می توانند با رییس جمهور رو در رو تماس داشته باشند.
 
کسانی که با رام امانوئل همکار بوده اند، معتقدند که وی کسی که همکاری با وی می تواند فشار خونتان را بالا ببرد. جیمز کاراویل که در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون با وی همکار بود می گوید که ما مدام سر یکدیگر داد می زدیم او فرد خشنی است اما کار کردن با او چندان دشوار نیست.
 
با توجه به بحران اقتصادی امریکا، انتخاب وزیر خزانه داری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در میان دایره کسانی که احتمال حضور آنها در سمت های اقتصادی وجود دارد می توان به رابرت رابین اشاره کرد. وی در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون وزیر خزانه داری بود. از دیگر کاندیداهای این پسن لارنس سامرز است، وی سر اقتصاددان بانک جهانی و سپس در اواخر دولت کلینتون به عنوان وزیر اقتصاد انتخاب شد. لورا دآندريا تايسون نیز در این لیست جای دارد، وی در دوران بیل کلینتون به عنوان مشاور ارشد اقتصادی دولت همکاری می کرد و همچنین رییس مدرسه بارزکانی دانشگاه کالیفرنیا است. آخرین گزینه ای که پیش بینی می شود بتواند این پست را از آن خود کند، جیسون فورمن نام دارد، وی پیش از این مشاور اقتصادی کلینتون بود و در دوران رقابت های انتخاباتی به عنوان رییس تیم تعیین کننده خط مشی اقتصادی اوباما انتخاب شد.
 
اما پیش بینی می شود که برخی از اسامی لیست انتخابی باراک اوباما غافلگیر کننده باشد. وی اعلام کرده اتس که از همکاری جمهوری خواهان در تشکیل دولت استفاده خواهد کرد، بنابراین وجود چند جمهوری خواه در پست های کلیدی قابل پیش بینی است. یکی از جمهوری خواهانی که احتمال حضور وی در کابینه وجود دارد، کولین پاول است که در دوران ریاست جمهوری جورج بوش وزیر امور خارجه بود. اکنون پیش بینی می شود که وی به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شود.
 
اوباما کمتر از 11 هفته فرصت دارد تا بتواند کابینه خود را تکمیل کند. برای وزارت دفاع اشخاصی مانند، رابرت گیتس، وزیر دفاع، دیچارد دنزینگ، فرمانده سابق نیروی دریایی، چاک هاگل، سناتور جمهورى خواه از ايالت نبراسکا، جک رید، سناتور امریکایی که از مخالفان سیاست های جورج بوش در خصوص عراق نیز است.
 
امریکا جز معدود کشورهایی است که انتخابات ریاست جمهوری آن دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین پس از انتخابات ریاست جمهوری، تمام کسانی که انتخابات را دنبال می کردند به دنبال این هستند که رییس جمهور چه کسی را به عنوان وزیر امور خارجه کابینه خود انتخاب خواهد کرد. اسامی که احتمال حضور آنها در کابینه باراک اوباما به عنوان وزیر امور خارجه وجود دارد بیل ریچاردسون، سفیر امریکا در سازمان ملل و وزیر انرژی امریکا است، جان کری، نامزد انتخابی سال 2004، ریچارد لوگار، رییس کمیته روابط خارجی سنا، چاک هاگل، و ریچارد هولبروک، سفیر سابق امریکا در سازمان ملل نیز جزو کسانی هستند که احتمال حضور آنها در وزارت امور خارجه امریکا وجود دارد.
 
دیوید اکسلرود، یکی از مشاوران تدابیر انتخاباتی حوزه اوباما، ممکن است که به عنوان یکی از مشاوران ارشد کاخ سفید انتخاب شود. وی پیش از این به عنوان گزارشگر شیکاگو تریبون و پس از آن به عنوان مشاور این نشریه فعالیت داشته است. آقای اکسلرود همچنین به عنوان مشاور هارولد واشنگتن، اولین شهردار، آفریقایی – امریکایی شیکاگو همکاری کرده است.
 

( ۳ )

نظر شما :