تعهد به همکارى و طراحى نظام‌هاى نوين اقتصادى ماحصل نشست واشنگتن

۲۶ آبان ۱۳۸۷ | ۲۲:۳۴ کد : ۳۲۰۷ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
رهبران 20 کشور جهان در نشست اقتصادی واشینگتن که شنبه شب 16 نوامبر در مراسم ویژه­ای برگزار شد بر طراحی نظام ویژه­ای برای بازسازی اعتماد بازار اقتصاد جهانی و جلوگیری از تکرار این حادثه در آینده تاکید کردند.
تعهد به همکارى و طراحى نظام‌هاى نوين اقتصادى ماحصل نشست واشنگتن

رهبران 20 کشور جهان در نشست اقتصادی واشنگتن که شنبه شب 16 نوامبر در مراسم ویژه­ای برگذار شد بر طراحی نظام ویژه­ای برای بازسازی اعتماد بازار اقتصاد جهانی و جلوگیری از تکرار این حادثه در آینده تاکید کردند. آنها همچنین متعهد شدند که با همکاری یکدیگر اقتصاد جهانی را مجددا به رشد رسانده و فرصت بیشتری نیز به کشورهای در حال توسعه برای ایفای نقش بیشتر بدهند.

 

بر اساس بیانیه­ای که در پایان این نشست صادر شد، رهبران حاضر تاکید کردند که عزم خود را جزم می کنند تا در نزدیک ترین زمان ممکن طرح های اقتصادی را به اجرا در آورده و متعهد ­شوند که طرح­های مختلف از جمله کاهش سودهای بانکی و افزایش حمایت از کشورهایی که اقتصادهای کوچک دارند را به اجرا بگذارند.

 

رهبران حاضر در نشست واشینگتن همچنین تاکید کردند، تدابیر سریعی اتخاذ خواهند کرد تا موسسات مالی مورد مراقبت قرار گرفته و لیست سیاهی از بانک­هایی که در حال ورشتکستگی هستند، تهیه کنند. همچنین تدابیری اتخاذ کنند که تا قبل از ماه مارس سال آینده میلادی نظام مالی جهانی مجددا رشد خود را از سر بگیرد. علاه بر آن ظرف 12 ماه آینده همکاری های خود را گسترش داده و از برقراری محدودیت­های تجاری در داد و ستدهای یکدیگر جلوگیری کنند.

 

شرکت کنندگان نشست واشنگتن همچنین متعهد شدند که تا قبل از پایان سال جاری میلادی مذاکرات نشست دوحه که در سال 2001 با هدف رسیدن به یک تفاهم کلی برای آزاد کردن تجارت جهانی است را به نتیجه برسانند. آنها همچنین متعهد شدند که موسسات مالی جهانی نقش بیشتری را در مواجهه با بحران مالی جهانی ایفا کنند.

 

در همین حال 20 رهبر حاضر در نشست دیروز توافق کردند که در تاریخ 30 آوریل سال آینده میلادی دیدار دیگری با یکدیگر درباره اجرای تعهدات مالی توافق شده، داشته باشند. همچنین در تاریخ 31 مارس وزیران مالی این کشورهای گرد هم می­آیند تا درباره طرح های پیشنهادی خود برای حل بحران مالی جهانی تصمیم­گیری کرده و درباره چگونگی اجرای آنها با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند.

 

در همین رابطه نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه پیشنهاد داد که نشست آتی در لندن پایتخت بریتانیا برگزار شود و دولت بریتانیا رهبری آن را بر عهده بگیرد. اما گوردون براون نخست وزیر بریتانیا از پذیرش این مسئولیت اجتناب کرد و گفت، ظرف 10 روز آینده درباره محل برگزاری نشست آتی تصمیم گیری خواهد شد.

 

در همین رابطه جورج بوش، رئیس جمهوری ایالات متحد اعلام کرد، کاخ سفید کارهای بزرگ و مهمی را برای حل بحران مالی جهانی و جلوگیری از برخورد با بحران­های بدتر مالی اتخاذ کرده است.

 

بوش درباره دستاوردهای نشست 20 نیز گفت: «ما توافق کردیم تدابیر تازه­ای اتخاذ کنیم و سازمان های مالی را به گونه­ای بازسازی کنیم تا دیگر شاهد بحران­های مالی بزرگ این چنینی در آینده نباشیم. بحران مالی یک شبه پدید نمی­آید و یک شبه نیز حل نمی­شود اما اگر همکاری­هایمان را گسترش داده و برای حل آن عزممان را ثابت کنیم می­توانیم آن را نیز حل و فصل کنیم.»

 

در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری منتخب امریکا نیز بر حل بحران اقتصاد جهانی تاکید کرد و از نمایندگان کنگره کشورش خواست راهکارهای تازه­ای برای کمک به امریکایی­های بحران زده تدوین کنند.

 

مشاوران اوباما نیز تاکید کردند وی متعهد شده است که با 20 کشور حاضر در کنفرانس واشنگتن همکاری کند تا بحران کنونی اقتصادی بهبود یابد.

 

از سوی دیگر پاسکال لامی، مدیر سازمان تجارت جهانی نیز گفت: «رهبران  جهان نشست دوحه را فرصتی می­دانند که به واسطه آن بتوانند به سمت آزادسازی اقتصاد جهانی حرکت کنند و متعهد شوند که به کمک آن تلاش بیشتری برای آزادسازی جهان انجام دهند. من از رهبران جهان می­خواهم تعهدات خود را از میز مذاکرات برداشته و آنها را عملی کنند.»

 

رابرت زولیک، رئیس بانک مرکزی نیز از کشورهای مجموعه 20 خواست تا برنامه­های خود را به سمت منافع کشورهای فقیر نیز متمایل کنند. وی همچنین از آنها خواست تعهدات خود را به سرعت عملی کرده و با آن جامه عمل بپوشانند.       

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :