دولت عراق توافق‌نامه امنيتى را به تصويب رساند

۲۶ آبان ۱۳۸۷ | ۲۲:۳۴ کد : ۳۲۰۸ آمریکا
از جمع 38 نفر حاضر در جلسه از جمله همه 35 وزير، 27 نفر به علاوه شخص نورى مالکى به توافقنامه راى مثبت دادند. اين توافقنامه امروز به پارلمان عراق ارائه مى‌شود تا در جلسه‌اى که بعدا برگزار مى‌شود به راى گذاشته شود.
دولت عراق توافق‌نامه امنيتى را به تصويب رساند

کابينه‌ عراق پيش‌نويس توافق‌نامه‌ امنيتى ميان اين کشور با آمريکا را تصويب کرد.

علی دباغ، سخنگوى دولت عراق اعلام کرد، کابينه در نشست امروز (16 نوامبر) پيش‌نويس اين توافق‌نامه را تصويب کرد.

 

با تصويب اين پيش‌نويس، نيروهاى آمريکايى تا پايان سال 2011 در عراق مى‌مانند. اين پيش‌نويس بايد در پارلمان عراق به تاييد نهايى نمايندگان نیز برسد.

 

در همین حال سخنگوى دولت عراق تاکيد کرد، در متن توافق­نامه امنيتى به صورت صريح و آشکار درج شده که خاک عراق هرگز پايگاه حمله به کشورهاى همسايه قرار نمى‌گيرد.

 

على الدباغ در کنفرانس مطبوعاتى که ظهر امروز پس از نشست کابينه دولت عراق در بغداد برگزار شد، گفت: «بر اساس توافق‌نامه، خروج نيروهاى آمريکايى از عراق در 31 دسامبر سال 2011 کامل مى‌شود و اين تاريخ موعد نهايى و معين عقب‌نشينى آنها است.»

 

وى در ادامه افزود: «عراق در هر زمانى که نيروهاى عراقى در بالاترين سطح آمادگى باشند و بتوانند کنترل امنيتى کشور را در دست گيرند، مى‌تواند درخواست لغو توافقنامه را ارائه دهد حتى اگر اين زمان قبل از تاريخ 31 دسامبر 2011 باشد.»

 

الدباغ همچنین گفت: «اين امکان نيز وجود دارد که دولت عراق در صورت تمايل توافق­نامه جديدى امضا کند، اما نه در اين توافق‌نامه‌اى که مذاکرات درباره آن به پايان رسيده و کابينه دولت با آن موافقت کرده است. از جمع 38 نفر حاضر در جلسه از جمله همه 35 وزير، 27 نفر به علاوه شخص نورى مالکى به توافقنامه راى مثبت دادند. اين توافقنامه امروز به پارلمان عراق ارائه مى‌شود تا در جلسه‌اى که بعدا برگزار مى‌شود به راى گذاشته شود.»

 

وى تصريح کرد، توافق­نامه امنيتى به صورت آشکارا و صريح تاکيد دارد که خاک عراق هرگز پايگاه حمله به کشورهاى همسايه نخواهد بود و اسباب هيچ ضرر و زيانى براى کشورهاى همسايه ايجاد نمى‌کند.»

 

وى همچنین در ادامه افزود: «کنترل حريم هوايى عراق نيز از اول ژانويه 2009 به عراق واگذار مى‌شود و دولت عراق مى‌تواند از کارشناسان آمريکایی براى کنترل آن کمک بگيرد.»

 

در همین رابطه شيخ خالد العطيه، نائب رئيس پارلمان عراق تاکيد کرد، نشست پارلمان براى بررسى توافق­نامه خروج نيروهاى آمريکايى که شوراى وزارتى کشور آن را امروز به تصويب رساند در بيست و چهارم ماه جارى ميلادى برگزار خواهد شد.


نظر شما :