فرانسوی­­ها به چه کسی رای خواهند داد؟

۰۶ آذر ۱۳۸۷ | ۱۹:۱۱ کد : ۳۲۷۶ سرخط اخبار
خصومت مخرب بین دوگروه در جناح چپ در فرانسه
فرانسوی­­ها به چه کسی رای خواهند داد؟
حزب چپ­گرای فرانسه برای جذب توجه رسانه ها روش جدیدی ابداع کرده است و آن انتخاب زنان در راس امور است.
 
از یک طرف مارتین اوبری قرار دارد که توانست رهبری حزب سوسیالیست فرانسه، رهبری این حرب را برعهده بگیرد. در طرف دیگر سگولن رویال حضور دارد که دلیل عدم موفقیت خود در انتخابات را تقلب رقیب و ربودن پیروزی اش می داند.
 
هرگز درگیری و تهمت زدن در فرانسه بین جناح چپ و راست به اندازه ای نبوده است که امروز درون جناح چپ به جان یکدیگر افتاده اند. البته خصومت مخرب بین دوگروه در جناح چپ به پیش از اعلام نتایج انتخابات داخلی برای تعیین رهبر حزب در روز جمعه باز می گردد. در این انتخابات مارتین اوبری تنها با تفاوت 0.05 درصدی توانست رهبری حزب را برعهده بگیرد.
 
مشکل درون حزبی به انتخابات روز جمعه بازنمی گردد، حتی به نشانه هایی از بی نظمی رای گیری نیز ارتباطی ندارد. مشکل واقعی این است که روابط شخصی بین گروه های یک جناح بسیار کینه توزانه شده است که اختلاف میان آنها اجتناب ناپذیر است. شکاف میان دو گروه در جناح چپ غیر قابل تصور است.
 
وجود بی نظمی در انتخابات روز جمعه قابل قبول است و شکی در آن نیست. حدود 80 درصد از آرای خانم اوبری در شهر لیل، منطقه او، مشکوک است. اما این درحالی است که همین اتفاق برای خانم رویال در جنوب هم افتاده است. تنها 42 نفر از 134 هزار و 784 رای دهنده این دو کاندیدا را از یکدیگر تشخیص داده اند. بنابراین حزب در صدد است تا روز سه شنبه مسئله را حل کند و اعلام کند که آیا نتایج قابل قبول هستند یا خیر.
 
جدل میان خانم اوبری، 58 ساله و خانم رویال 55 ساله یک جدال ایدئولوژیک نیست. هر دوی آنها از یک گروه و یک جناح هستند. تفاوت آنها تنها در دیدگاهی است که این دو سیاستمدار در آینده حزب دارد. خانم رویال خواهان جذب جوانان است. وی اعلام کرده است که خواهان یک حزب سیاسی مانند یک شبکه اینترنتی است که بسیاری از جوانان جناح چپ به راحتی بتوانند در حزب حضور پیدا کنند. دشمنان وی معتقدند که وی خواهان یک باشگاه شخصی شامل طرفدارانش است.
 
خانم اوبری، که وی نیز از تحولات بزرگ سخن می گوید از شکل حزب راضی است و اینکه بیشتر معلمان و کارمندان دولت در این حزب حضور دارند برای وی مسئله ای نیست.
 
در کنار همه این مسائل، این دو سیاستمدار مشکلات شخصی با یکدیگر دارند.
 
با این وجود هنوز مشخص نیست که هر کسی که امروز به عنوان رهبر حزب شناخته می شود بتواند در سال 2012 کاندیدای جناح چپ در انتخابات ریاست جمهوری باشد. اما این امکان وجود دارد. از طرف دیگر این احتمال وجود دارد که خانم رویال خود در صدد تاسیس حزب خود برآید. پیش بینی میشود که در انتخابات سال 2012 دو کاندیدا وجود دارد. اول نیکولا سارکوزی است و دوم اولیویه بزانسونه.
 
گفته می شود که فرانسه جناح راست درست و حسابی ندارد. در این شرایط فرانسه به طور بنیادین به سمت چپ می رود.

نظر شما :