جهان در هفته‌اى که گذشت..

۰۷ آذر ۱۳۸۷ | ۱۴:۳۱ کد : ۳۲۹۹ اقتصاد و انرژی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته‌اى که گذشت..
سولانا خواستار تعامل دولت اوباما با ايران شد
 
خاوير سولانا، رييس سياست خارجى اتحاديه‌ى اروپا روز جمعه در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به اين سوال که چه انتظارى از سياست‌ دولت جديد آمريکا در قبال ايران دارد گفت: ما قويا خواستار تعامل بيشتر آمريکا هستيم.
 
سولانا علاوه بر آن ابراز اميدوارى کرد که دولت جديد آمريکا در آينده شرکت بيشترى در تلاش‌هاى گروه 1+5 (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين و آلمان) در متقاعد کردن ايران به توقف برنامه‌ هسته‌ایش داشته باشد.
 
رييس سياست خارجى اتحاديه اروپا گفت: به عقيده‌ من مهم است که دولت (جديد آمريکا) تعامل بيشترى داشته باشد. به عقيده‌ من اين امر بايد در همين چارچوب (چارچوب 1+5) باشد، اما اين روابط دوجانبه بين مقامات ايران و آمريکا را منتفى نمى‌کند.
 
پنتاگون باز هم به افغانستان نیرو می‌فرستد
 
پنتاگون در نظر دارد تا طی برنامه جدید طراحی شده در طی 12 تا 18 ماه آینده دست کم 20 هزار سرباز دیگر را به افغانستان بفرستد.
 
رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا عنوان کرد که چندین مقام نظامی طرح فرستادن نیروهای بیشتر در پنج تیپ را به افغانستان بررسی می‌کنند که تیپ‌ها شامل نیروهای زمینی آموزش دیده و تیپ هوانوردی است که برای پشتیبانی از نیروهای زمینی فرستاده خواهند شد.
 
بوش امیدوار به از سرگيرى مذاکرات شش جانبه
 
جورج بوش ابراز اميدوارى کرد که مذاکرات شش جانبه در خصوص پرونده‌ى هسته‌اى کره‌ شمالى تا پيش از پايان دوران رياست جمهورى‌اش (ژانويه) از سر گرفته شود.
 
رييس‌جمهور آمريکا در گفتگو با شبکه‌ تلويزيونى آساهى ژاپن اظهار داشت که دوست دارد تا پيش از ترک کاخ سفيد شاهد از سرگيرى مذاکرات شش جانبه باشد.
 
وى افزود: تلاش مى‌کنيم تا به سندى کتبى دلخواه که مورد رضايت ما و شرکايمان باشد، دست يابيم و چنانچه دولت کره‌ شمالى نسبت به ايجاد روابط متفاوت با ما جدى است، بايد حسن نيتش را در اين سند به اثبات برساند.
 
جنرال‌موتورز و ادامه تعطيلى چندين کارخانه
 
جنرال‌موتورز که اين روزها به دليل تاخير کنگره در پرداخت کمک مالى به خودروسازان تحت فشار مالى زيادى قرار گرفته، مجبور به ادامه تعطيلى چهار کارخانه خود به مدت يک هفته ديگر شده است.
 
اين اقدام بزرگترين خودروساز آمريکا همچنين شامل تعطيلى يک مرکز مهندسى مى‌شود. قرار است همچنين يک کارخانه توليد بارکش جنرال‌موتورز در ايالت اونتاريو تا دو ماه آينده تعطيل بماند.
 
حامیان چاوز در انتخابات استانی ونزوئلا به پیروزی رسیدند
 
انتخابات استانی و شهرداری ها روز گذشته در ونزوئلا برگزار شد و شمارش 95 درصد از آرا حکایت از پیروزی حامیان "هوگو چاوز" در اغلب استان ها دارد.
 
بر همین اساس، حامیان رئیس جمهور ونزوئلا اکثریت آرا در 17 استان را به دست آورده و مخالفان وی تنها در سه استان به پیروزی رسیدند.
 
نکته مهم درباره نتایج این انتخابات آن است که مخالفان چاوز توانستند پست شهرداری کاراکاس را تصاحب کنند. مخالفان چاوز علاوه بر تصاحب پست شهرداری پایتخت ونزوئلا، در انتخابات استانهای میراندا، زولیا و نوا اسپارتا به پیروزی رسیدند.
 
مخالفان تایلندی مقر موقت دولت را محاصره کردند
 
بنا به اعلام پلیس، حدود 10 هزار تظاهرکننده در فرودگاهی تعطیل‌شده تجمع کردند که دولت به صورت موقت دفاترش را در آن فعال کرده است.
 
بنا به اعلام اتحاد مردمی برای دمکراسی (PAD) این افراد قصد متوقف کردن عوامل دولت تایلند را دارند. PAD و هوادارانش روز دوشنبه مردم را به "آخرین نبرد" علیه سومچای وونگساوات (Somchai Wongsawat) فراخواندند و در همین حال ساختمان پارلمان را در بانکوک به محاصره خود در آوردند.
 
هند و پاکستان مذاکرات امنيتى برگزار کردند
 
مقامات پاکستان و هند به عنوان بخشى از مذاکرات گسترده با هدف حل و فصل مناقشات ميان اين دو رقيب هسته‌اى در مورد همکارى‌هاى مشترک در مقابله با تروريسم با يکديگر بحث و تبادل نظر کردند.
 
اين مذاکرات ميان مقامات ارشد وزارت کشور پاکستان و هند در حالى انجام شده است که يکسرى انفجارهايى در ماه‌هاى اخير در اين دو کشور به وقوع پيوست و پاکستان و هم پيمانانش در اين کشور در مبارزه با القاعده و ديگر افراطيون به سر مى‌برند. 
 
اوباما، گیتس را نگه‌ می‌دارد
 
به گزارش رویترز، با وجود تجارب رابرت گیتس در مورد جنگ‌های به راه افتاده توسط آمریکا، باراک اوباما ریاست جمهوری منتخب آمریکا از وی خواهد خواست تا در سمت ریاست پنتاگون باقی بماند.
 
اوباما همچنین یک ژنرال بازنشسته نیروی دریایی را به عنوان مشاور امنیت ملی در کاخ سفید معرفی خواهد کرد.
 
احتمال تغيير در قانون انتخاب ریاست جمهوری ونزوئلا
 
هوگو چاوز اعلام کرد که حزب واحد سوسياليست ونزوئلا، جهت برداشتن محدوديت دوره زمامدارى رئيس‌جمهور مى‌تواند طرح بازنگرى در قانون اساسى را در مجلس ملى اين کشور به راى بگذارد.
 
چاوز ضمن اشاره به اين مساله که پيشنهاد اصلاحات در قانون انتخاب رئيس جمهور را ارائه نخواهد داد، به طور تلويحى به اين مساله اشاره کرد که اعضاى حزب واحد سوسياليست مى‌توانند نسبت به انجام تغييرات در سال 2009 اقدام کنند. حزب واحد سوسياليست حزبى است که چاوز آن را در سال 2006 تاسيس کرده است.
 
تصويب لايحه افزايش دوره‌ رياست جمهورى در پارلمان روسيه
 
مجلس سفلى پارلمان روسيه (دوما) لايحه افزايش دوره رياست جمهورى از چهار سال به شش سال را تصويب کرد. البته اين لايحه همچنين بايد مورد تصويب مجلس علياى پارلمان قرار گيرد.
 
خبرگزارى‌هاى نووستى و ايتارتاس روسيه گزارش دادند که لايحه مورد نظر امروز در مجلس دوما با 392 راى موافق و 57 راى مخالف به تصويب رسيد.
 
حمله به کاروان حامل روساى جمهور گرجستان و لهستان
 
مقامات گرجى گفتند که کاروان حامل روساى جمهور گرجستان و لهستان در جريان برگزارى مراسم پنجمين سالگرد انقلاب رز گرجستان هدف گلوله قرار گرفت، ولى در اين تيراندازى به هيچ کسى آسيبى وارد نشد.
 
ميخاييل ساکاشويلى رييس‌جمهور گرجستان که رهبرى انقلاب "رز" غرب‌گرايانه گرجستان در سال 2003 را بر عهده داشت، سربازان روسى مستقر در استان جدايى‌طلب اوستياى جنوبى را عامل اين تيراندازى معرفى کرد.
 
وى در کنفرانس خبرى مشترک با لخ کاچينسکى همتاى لهستانى خود، گفت: صريح بگويم، من انتظار نداشتم که روس‌ها اقدام به تيراندازى کنند. حقيقت اين است که شما با افراد غير قابل پيش‌بينى طرف هستيد. آنها از ديدن ميهمان ما و همچنين من خوشحال نمى‌شوند.
 
مدودف پیمان دوستی با اوستیا و آبخازیا را امضا کرد
 
کرملین روز گذشته اعلام کرد که رئیس جمهوری روسیه پیمان های دوستی، همکاری و کمک دوجانبه را با آبخازیا و اوستیای جنوبی، این دو منطقه جدایی طلب گرجستان امضا کرد.
 
این پیمانها 29 اکتبر در دوما و 12 نوامبر در شورای فدراسیون روسیه تصویب شد. مسکو در 26 آگوست ( 5 شهریورماه) استقلال این دو منطقه جدایی طلب گرجستان را پس از جنگی پنج روزه با تفلیس به رسمیت شناخت.
 
باج خواهی 25 میلیون دلاری دزدان دریایی از عربستان
 
دزدان دریایی سومالی اعلام کردند که در برابر دریافت 25 میلیون دلار، حاضرند نفتکش سعودی را تحویل دهند.
 
یکی از افراد گروه دزدان دریایی در تماس تلفنی اعلام کرد: ما برای آزاد کردن نفتکش سعودی، مبلغ 25 میلیون دلار درخواست می کنیم و حاضر به انجام مذاکرات طولانی مدت نیستیم.
 
نفتکش غول پیکر "سیریوس" با دو میلیون بشکه نفت، در اقیانوس هند در فاصله 800 کیلومتری از ساحل کنیا ربوده شد.
 
دیدار نخست وزیر فرانسه با میشل سلیمان و سنیوره
 
نخست وزیر فرانسه که برای انجام سفری دو روزه وارد بیروت شد با رئیس جمهوری و همتای لبنانی خود دیدار و گفتگو کرد.
 
فرانسوا فیون در سفری به لبنان که در راستای گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری میان بیروت و پاریس انجام شده است با میشل سلیمان و فواد سنیوره دیدار کرد و با آنها به بحث و تبادل نظر پرداخت.
 
دادگاه پاکستان 5 تن را به دست داشتن در ترور بوتو متهم کرد
 
مقام‌هاى امنيتى پاکستان پنج مظنون به داشتن ارتباط با ترور بى‌نظير بوتو نخست وزير فقيد پاکستان بازداشت کردند.
 
چودرى حبيب الرحمن قاضى دادگاه ويژه رسيدگى به مسايل تروريستى پاکستان، اين مظنونان را به چندين جرم متهم کرد.
 
اين قاضى سه تن از اين مظنونان را به داشتن اطلاع قبلى از ترور بى‌نظير بوتو و عدم همکارى با پليس و دستگاه‌هاى مربوط در زمينه اين اطلاعات، متهم کرد.
 
آغاز به کار سومين دور نشست امنيتى کشورهاى همسايه عراق
 
سومين دور نشست کميته همکارى و هماهنگى امنيتى کشورهاى همسايه عراق امروز با مشارکت کشورهاى سوريه، اردن، کويت، مصر، بحرين، ترکيه، ايران و عراق در دمشق آغاز به کار کرد.
 
در اين نشست نمايندگانى از اتحاديه عرب، سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامى و کشورهاى عضو دائم شوراى امنيت و گروه هشت شرکت مى‌کنند.
 
اين نشست موضوعات مربوط به تحکيم هماهنگى و همکارى بين کشورهاى همسايه عراق در جهت تحقق امنيت و ثبات اين کشور و انعکاس مثبت آن بر وضعيت کلى منطقه را مورد بررسى قرار مى‌دهد.
 
ابهام در مورد پیشنهاد پناهندگی عربستان به ملاعمر
 
دولت افغانستان و گروه طالبان هر دو از ابراز نظر درباره خبر پشنهاد پناهندگی سیاسی به ملا عمر رهبر گروه طالبان از سوی پادشاه عربستان سعودی خودداری کردند.
 
هفته نامه آلمانی اشپیگل در نسخه اینترنتی خود به نقل از ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی نوشت که اگر ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان بخواهد در سعودی زندگی کند، این کشور حاضر است به او پناهندگی سیاسی بدهد.
 
تقدیر از سوریه برای برقراری امنیت مرزی با عراق
 
 شرکت کنندگان در نشست همسایگان عراق در کنفرانس خبرى که در پايان نشست برگزار شد، بر عدم استفاده از خاک عراق و هر يک از کشورهاى همجوار آن به عنوان پايگاهى براى حملات تروريستى که امنيت و ثبات عراق و کشورهاى همجوار را تهديد مى‌کند، تاکيد نمودند.
 
آنها همچنين از سوريه به خاطر تلاش هاى جدى‌اش و همچنين همکارى‌اش در زمينه کنترل مرزهاى مشترک با عراق تقدير کردند و گفتند: اين مساله سهم زيادى در بهبود اوضاع امنيتى و ثبات عراق داشته و کنترل مرزهاى مشترک عراق و کشورهاى همجوار مسووليت‌هاى مشترک دو طرف است.
 
شرکت کنندگان در اين نشست بر ادامه هماهنگى و همکارى ميان سوريه و عراق تاکيد کردند و از مواضع سوریه در قبال امنیت مرزها تقدیر کردند.
 
پ.ک.ک عامل تيرگى روابط ترکیه و عراق است
 
على باباجان وزير امور خارجه ترکيه، گفت: رفع تهديدهاى امنيتى ناشى از اقدامات سازمان تروريستى پ.ک.ک و جلوگيرى از فعاليت هاى خارج از کشور آن به خصوص در کشورهاى اروپاى غربى در راس موضوعاتى است که در جهت آن حداکثر تلاش را به کار مى‌بريم.
 
باباجان عمليات‌هاى برون مرزى نيروهاى مسلح ترکيه در شمال عراق را ناشى از نگرانى‌هاى امنيتى مشروع بين‌المللى عنوان کرد و گفت: استقرار پ.ک.ک در شمال عراق مسموم کننده روابط ترکيه و عراق است.
 
چين و اردن توافقنامه همکارى هسته‌اى امضا کردند
 
خالد طوقان، رييس هيات انرژى اتمى اردن اعلام کرد: نمايندگان اردن و چين در امان، پايتخت اردن توافقنامه‌ همکارى در زمينه‌ى استفاده‌ى صلح‌آميز از انرژى هسته‌اى را امضا کردند.
 
طوقان تصريح کرد: اين توافقنامه در خصوص استخراج و غنى‌سازى اورانيوم در دو منطقه در اردن و همکارى در زمينه‌ احداث تاسيسات هسته‌اى تحقيقاتى و رايزنى‌ها در خصوص برنامه‌هاى هسته‌اى ميان دو کشور است.
 
شوراى همکارى خليج فارس پايان تحريم غزه را خواستار شد
 
عبدالرحمان بن حمد العطيه، دبير کل شوراى همکارى خليج فارس از جامعه‌ جهانى خواست به مسووليت‌هاى سياسى و اخلاقى خود در قبال ملت فلسطين عمل کنند.
 
العطيه از رژيم صهيونيستى خواست به اصول و قطعنامه‌هاى مشهور بين‌المللى، طرح صلح عربى و طرح نقشه‌ راه جهت تشکيل کشور فلسطين به پايتختى بيت‌المقدس متعهد باشند و دست از چالش‌هاى جامعه‌ بين‌المللى و مانع‌تراشى‌ها در مسير روند صلح بردارند.
 
العطيه ادامه‌ى تجاوزات و اقدامات وحشيانه‌ نظاميان رژيم صهيونيستى را که به طور هر روزه عليه فلسطينى‌ها صورت مى‌دهند، محکوم کرد.
 
دور جدید مذاکرات6 جانبه هسته‌ای درباره کره شمالی
 
دور جدید مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی اوایل ماه دسامبر برگزار می‌شود.
 
خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا گفت گام‌های خلع سلاحی کره شمالی باید مورد راستی آزمایی قرار بگیرد.
 
کره شمالی سال 2005 توافق کرد برنامه هسته‌ای خود را در برابر دریافت کمک‌های امدادی کنار بگذارد.
 
استعفای دولت کویت
 
خبرگزاری رسمی کویت (کونا) اعلام کرد که نشست پارلمان این کشور به سبب استعفای اعضای دولت این کشور برگزار نشد.
 
اعضای کابینه کویت به سبب اعتراض به سیاست های پارلمان در قبال نخست وزیر این کشور یکباره جلسه این پارلمان را ترک کردند.
 
گفته می شود که "ناصر محمد الاحمد الصباح" نخست وزیر کویت استعفای خود را تحویل "شیخ الصباح احمد جابر الصباح" امیر این کشور داده است اما هنوز روشن نیست که این مسئله پذیرفته شده است یا خیر.
 
سرمايه‌گذارى در آمريکا را خواستاريم
 
پسر رهبر ليبى گفت: ليبى خواستار گشودن فصل جديدى در روابط با آمريکا از طريق سرمايه‌گذارى گسترده در شرکت‌هاى آمريکايى و اعزام هزاران دانشجو براى تحصيل در آمريکا است.
 
سيف‌الاسلام پسر معمر قذافى رهبر ليبى، در مصاحبه با خبرگزارى آسوشيتدپرس همچنين طرح‌هاى کلى ليبى را براى انتقال از حکومت تک نفرى معمر قذافى به يک دموکراسى قانونى به عنوان بخشى از روند مدرن‌سازى کشور ترسيم کرد.
 
قذافى جوان اظهار داشت که انتظار دارد قانون انتخابات دموکراتيک تا سپتامبر 2009 (همزمان با چهلمين سالگرد انقلاب 1969 اين کشور که طى آن معمر قذافى به قدرت رسيد) تصويب شود.
 

نظر شما :