هشدار و گلايه بر اجلاس دوحه سايه انداخت

۱۰ آذر ۱۳۸۷ | ۲۳:۰۵ کد : ۳۳۲۳ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
کنفرانس تامین مالی برای توسعه که در دوحه پایتخت قطر و با حضور نمایندگان 135 کشور جهان برگزار شده است، در روز دوم خود به کار خود ادامه داد و به بررسی وضعیت کنونی اقتصاد جهان به ویژه پس از بحران اقتصاد جهانی پرداخت.
هشدار و گلايه بر اجلاس دوحه سايه انداخت

کنفرانس تامین مالی برای توسعه که در دوحه پایتخت قطر و با حضور نمایندگان 135 کشور جهان برگزار شده است، در روز دوم خود به کار خود ادامه داد و به بررسی وضعیت کنونی اقتصاد جهان به ویژه پس از بحران اقتصاد جهانی پرداخت.

 

این جلسه که روز گذشته افتتاح شده روسای جمهوری کشورهای مختلف جهان از جمله محمود احمدی­نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران به سخنرانی پرداختند. از مهمترین کسانی که روز گذشته در این نشست سخنرانی کردند، می­توان به نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل اشاره کرد.

 

محمود احمدی نژاد در نطق خود به ارائه پیشنهادهای خود به کنفرانس بین المللی قطر پرداخت و از کشورهای حاضر در نشست خواست که همه دولت­ها به دنبال یک نظام اقتصادی بر پایه عدالت واقعی به دور از دروغ، تخریب اقتصاد دیگران و خلق پول کاذب باشند و سازو کار پولی و مالی و بانکی برگرفته از معنویت و بدون ربا طراحی شود.

 

دکتر محمود احمدی نژاد در ادامه علل اصلی بحران جاری اقتصادی را در ماهیت اقتصاد سرمایه داری، رفتارهای ناعادلانه و تحمیلی، خلق پول مکرر و دارایی‌های کاغذی و نامحدود، برنامه ریزی توسعه ای برگرفته از الگوهای غربی، نظام های پولی، مالی و بانکی جهانی و تجاوزات، درگیری­ها و دخالت­ها ارزیابی کرد و به بررسی این عوامل پرداخت.

 

وی خاطرنشان کرد، فقط بدهی­ها و سوء استفاده­های دولت آمریکا کافی است تا همه جهان را با بحران روبرو کند. ماهیت اقتصاد سرمایه داری به سودآوری حداکثری و بدون حد و مرز و بر مبنای آزادی اقتصادی استقرار دارد به گونه ای که ارزش انسانی یعنی عدالت در آن نقشی ندارد. فرض کنید همه ملتها سودآوری حداکثری را مد نظر قرار دهند آیا با توجه به محدودیت منابع سرانجام کار، بن بست نخواهد بود؟ بنابراین چنین نظام اقتصادی نمی تواند به ملتها تعلق داشته باشد و تنها دولتهای خاصی می توانند با این دیدگاه به برنامه ریزی بپردازند.

 

رئیس جمهور تشکیل جهان سلطه گر و فقیر را از نتایج قطعی نظام سرمایه داری خواند و اظهار داشت، رفتارهای ناعادلانه و تحمیلی بلوک سرمایه داری به گونه ای است که خود را مالک و صاحب و طبقه برتر می‌داند و به خود حق می دهد معیارهای اقتصادی خود را به همه تحمیل کند. نظام سرمایه داری قیمت‌ها را خود تعیین و سرمایه گذاری می کند و بر قیمت کالاهای دیگران نیز مانند بازار نفت تسلط دارند لذا بلوک سرمایه‌داری با استفاده از نظام پولی، اقتصادی و حتی فشار سیاسی مشکلات خود را به دیگران تحمیل و گاهی هم منتقل می‌کند.

 

احمدی نژاد تجاوزات، درگیری‌ها و دخالتها را یکی دیگر از علل اصلی بحران جاری موجود در جهان دانست و گفت: «لشکرکشی­ها، جنگ­های تحمیلی و دخالت‌های پر هزینه بلوک سرمایه گذاری در سایر نقاط جهان بخش مهمی از منابع را به خود اختصاص داده است. بخش قابل توجهی از جبران این هزینه های هنگفت از طریق چاپ و نشر پول‌های بدون پشتوانه انجام شده است. فقط هزینه لشگرکشی به عراق تا بیش از 1200 میلیارد دلار ذکر شده است و برخی منابع میزان پولهای بدون پشتوانه را تا 29 هزار میلیارد دلار برآورد کرده اند. این رفتار ناصحیح زمینه جذابیت کاذب و تمرکز فعالیت‌ها و منافع در نقاط محدود و معدودی از جهان و در واقع تمرکز و افزایش ریسک جهانی شده اند. بیش از 4 دهه دست اندرکار بوده اند و تبعات ناشی از ده‌ها هزار میلیارد دلار خلق پول کاذب و غیر واقعی و چاپ و نشر ده‌ها هزار میلیارد دلار بدون پشتوانه وسودجویی‌های حاصل از سفته‌بازی و حباب در بازارهای مالی شرایط یک‌جانبه و سنگینی را به کشورها تحمیل کرده اند. امروز به‌واسطه رشد سایر کشورها و با پر شدن ظرفیت جذب این نوع دلارها در اقتصاد جهانی موج مشکلات به کانون اصلی آن یعنی آمریکا و اروپا و سپس اقتصادهایی که بیشترین ارتباط را با نظام سرمایه‌داری داشته اند بازگشته است.»

 

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در حاشیه اجلاس در دیدار با امیر قطر هشدار داد که باید مراقبت کرد قدرت های بزرگ که دچار بحران های شدیدی شده­اند، مشکلات اقتصادی خود را به منطقه منتقل نکنند.

 

وی تاکید کرد، کشورهای جهان اسلام با تکیه بر توانمندیهای خود می توانند در جهت رفع مشکلات و معضلات منطقه به ویژه فلسطین، عراق و افغانستان سطح همکاری های خود را توسعه دهند.

 

از سوی دیگر نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه در سخنان خود از عدم پیشرفت در بحران دارفور گلایه کرد و از دولت سودان خواست برای حل بحران دارفور تلاش­های بیشتری کند. وی همچنین از رئیس جمهوری سودان خواست برای رسیدن آن منطقه از آفریقا به صلح و ثبات جهانی اجازه مذاکره با چاد همسایه غربی خود بدهد و روابط خود را با آن کشور عادی کند.

 

وی در دیدار با عمر البشیر رئیس جمهوری سودان نیز بار دیگر بر لزوم حل بحران دارفور تاکید کرد و گفت: «بايد عمرالبشير گام‌هاى مناسبى را جهت تغيير اوضاع بردارد. اين تغييرات بايد شامل روابط ميان سودان و چاد، اوضاع داخلى سودان به ويژه در زمينه‌ى حقوق بشر، تغيير برخى از اعضاى دولت سودان باشد. من تلاش مى‌کنم تا حد امکان به راه حل قابل قبولى در خصوص سودان دست يابم، ما به تلاشهايمان ادامه خواهيم داد. در ديدار سارکوزى و عمرالبشير تحولات سودان به ويژه منطقه‌ دارفور بررسى شد. عمرالبشير سارکوزى را در جريان جديدترين تحولات منطقه‌ى دارفور قرار داد و هم‌چنين در اين ديدار طرح صلح عربى - آفريقايى در خصوص دارفور که از سوى قطر ارائه شده بررسى شد.»

 

در روز دوم این نشست عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر از کشورهای در حال توسعه خواست با پیوستن به اقتصاد جهانی از منافع جهانی شدن بهره ببرند. وی در این باره گفت: «پیوستن به نظام اقتصاد جهانی تنها را برای استفاده از منافع و امکانات جهانی شدن است. گرچه این پیوستن بسیار طولانی شده و ما از این که کشورهای ضعیف و در حال رشد از پیوستن به این سازمان محرومند گله مندیم و آثار سلبی خواهد داشت.»

 

وی در ادامه افزود: «قاره آفریقا با وجود این که از ثروت­های بسیار بالای منابع جهانی بهره­مند است اما درصد بسیار کمی از تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص داده و کمتر از یک درصد سرمایه­گذاری­های جهان را جذب می­کند و سهم آن از سازمان تجارت جهانی نیز بسیار جزئی و در حد 5/1 درصد است. این نشان می­دهد که این قاره تا چه اندازه از آموزش، بهداشت و تاسیسات زیربنایی محروم است.»

 

در همین حال پاسکال لامی، مدیر عامل سازمان تجارت جهانی نیز در سخنرانی خود تاکید کرد، اقتصاد جهانی با شدیدترین بحران از دهه سی تا کنون مواجه شده که باید به آن بحران شدید مواد غذایی، نابه سامانی در قیمت نفت و مواد اولیه را که تا کنون سابقه نداشته را نیز اضافه کرد.

 

وی در ادامه افزود: «قیمت مواد غذایی در جهان به شدت افزایش یافته به گونه­ای که میزان گرسنگان جهان تا پایان سال 2007 به مرز 923 میلیون نفر رسید. بر اساس برنامه طراحی شده برای حل بحران گرسنگی جهان باید سالانه سه میلیارد دلار بر میزان بودجه اختصاص یافته برای حل بحران غذای جهانی اضافه کرد. اکنون این رقم 6 میلیارد دلار است که تا شش ماه آینده باید حدقل سه میلیارد دلار دیگر به آن اضافه شود.»

 

خوزه مانوئل باروسو، رئیس مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا نیز در این باره گفت: «بحران مالی بسیار گسترده است و باید یک پیمان جهانی برای حل آن ایجاد شود. بر اساس آمار اکنون 4/1 میلیارد نفر در جهان زیر خط فقر زندگی می­کنند که در آمد آنها کمتر از 25/1 دلار در روز است.»

 

وی در ادامه افزود: «60 درصد کمک­های مالی کنونی برای کمک به حل بحران جهانی متعلق به اتحادیه اروپا است و ما امیدواریم بتوانیم 56/0 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها را تا سال 2010 به حل بحران­های اقتصاد جهانی اختصاص دهیم و این رقم تا سال 2015 نیز به 7/0 درصد برسد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا متعهد شده­اند که 8/1 میلیارد یورو برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای حل بحران جهانی غذا کمک کنند.»  

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :