خودروسازهاى امريکايى چشم انتظار بذل و بخشش کاخ سفيد

۱۴ آذر ۱۳۸۷ | ۱۸:۲۹ کد : ۳۳۵۹ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
جنرال موتورز اعلام کرد، احتمال دارد برای جلوگیری از زیان‌دهی بیشتر اقدام به فروش کارخانه­های ولوو در سوئد، سعات در اسپانیا و اپل در آلمان کند. پیش از این شرکت سوزوکی 02/3 درصد از سهام خود را از شرکت ژنرال موتورز بازخرید کرده بود.
خودروسازهاى امريکايى چشم انتظار بذل و بخشش کاخ سفيد

شرکت جنرال موتورز بزرگترين شرکت خودروسازى آمريکا اعلام کرد، به منظور رويارويى با فشارهاى مالى موجود قصد دارد 31 هزار و 500 نيروى انسانى خود را تا سال 2012 یعنی ظرف چهار سال اخراج کند.

 

همچنین قرار است شمار کارخانه­های اين شرکت از 47 کارخانه کنونى به 38 کارخانه تا سال 2012 کاهش يابد.

 

شرکت ژنرال موتورز از سال 2000 تاکنون حدود نيمى از کارمندان و کارگران خود را که در اين سال بيش از 191 هزار نفر گزارش شده بودند، اخراج کرده است.

 

تعديل نيروى 31 هزار نفرى يکى از مواردى است که چنرال موتورز در گزارشى که اين شرکت براى ارائه به کنگره آمريکا به اميد دريافت کمک هاى دولتى تهيه کرده به آن اشاره کرده است.

 

طبق برآوردهاى اين شرکت، به منظور رويارويى با موانع مالى موجود، بودجه مورد نياز براى تامين نيروى کار اين شرکت بايد از 1/8 ميليارد دلارى در سال 2008 به 5/4 ميليارد دلار در سال 2012 تقليل يابد که اين امر تنها در سايه تعديل نيروى 31 هزار نفرى ممکن خواهد شد.

 

جنرال موتورز همچنین اعلام کرده است، در ماه گذشته میزان فروش خودروهایش 41 درصد کاهش داشته است. این شرکت میزان زیان دهی خود را در سه ماه سوم سال جاری میلادی 7/7 میلیارد دلار اعلام کرد. ژنرال موتورز همچنین هشدار داده است، در صورت عدم دریافت فوری کمک­های مالی ماهانه 3/2 میلیارد دلار ضرر خواهد داد. این شرکت قبلا این رقم را یک میلیارد دلار پیش­بینی کرده بود.

 این شرکت همچنین اعلام کرد، احتمال دارد برای جلوگیری از زیان دهی بیشتر اقدام به فروش کارخانه­های ولوو در سوئد، ساب در اسپانیا و اپل در آلمان کند. پیش از این شرکت سوزوکی 02/3 درصد از سهام خود را از شرکت جنرال موتورز باز خرید کرده بود.   

 

مقام­های ارشد شرکت هاى خودروسازى جنرال موتورز و کرایسلر طى هفته گذشته در جمع مقام­های کنگره آمريکا اعلام کردند، در صورتى که طرح نجات اقتصادى 700 ميليارد دلارى شامل شرکت هاى خودروسازى نشود تا ماه ژانويه سال جارى ورشکستگى شان حتمى است.

 

خودروسازان امریکایی در تلاشند به هر قیمتی که شده برای فرار از ورشکستگی 34 میلیارد دلار کمک مالی از دولت امریکا دریافت کنند.

 

آدام مندلسون، یکی از شرکای شرکت خودروسازی مرکوری پاپلیک افرز، که در گذشته نیز مدیر ارتباطات ایالت کالیفرنیا بوده است، در این باره گفت: «شرکت­های خودروساز نباید از اعتراف به اشتباه­هایشان بترسند. آنها بدانند این کارشان به معنای ضعفشان نیست بلکه پیغامی روشن به همه است که ثابت می­کند آنها تا چه اندازه عزم خود را برای تغییر جزم کرده­اند.»

 

این در حالی است که دولت امریکا شرط گذاشته تنها در حالتی حاضر به کمک به شرکت­های خودروساز است که ثابت کنند می­توانند در صورت دریافت کمک­های نقدی به فعالیت خود ادامه دهند. دولت امریکا پیش از این اعلام دخل و خرج­های شرکت­های خودروسازی، افشای جزئیات حقوق کارکنان و متعهد شدن شرکت­ها به حمایت از حقوق کارکنان بازنشسته­شان را جزء شروط اعطای کمک مالی به شرکت­های خودروساز اعلام کرده بود.

 

دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: «شرکت­های خودروسازی باید تا قبل از دریافت کمک­های مالی و عایدات مالیاتی ثابت کنند که توان ادامه حیات و فعالیت دارند.»

 

در همین رابطه شرکت خودروسازی فورد، روز سه شنبه دو دسامبر در گزارش خود به کنگره امریکا اعلام کرد، در صورت کمک 9 میلیارد دلاری دولت به این شرکت می­تواند تعهد دهد که میان دخل و خرج خود تعادل ایجاد کرده و تا سال 2011 خود را به سوددهی برساند.

 

پیش از این شرکت ژاپنی مزدا یکی از شرکای شرکت فورد، 13 درصد از سهام فروخته شده خود به شرکت فورد را باز خرید کرده بود.

 

در همین حال بلافاصله پس از اعلام خبر تسلیم گزارش شرکت خودروسازی فورد به کنگره امریکا سهام این شرکت 13 درصد رشد کرد.

 

شرکت جنرال موتورز نیز اعلام کرده است، نیازمند حمایت مالی 12 میلیارد دلاری از دولت امریکا به صورت قرض برای خروج از بحران است. این شرکت همچنین خواستار پایبندی بانک فدرال امریکا به اعطای 6 میلیارد دلار وام به این شرکت شده است. مشخص نیست چه زمانی شرکت جنرال موتورز قول دریافت این کمک مالی را از بانک فدرال دریافت کرده است. جنرال موتورز تاکید کرده است، باید دولت امریکا در این ماه چهار میلیارد دلار و تا ماه مارس 8 میلیارد دلار به این شرکت کمک مالی کند در غیر این صورت خطر ورشکستگی بسیار جدی است.

 

افزوده می­شود، شرکت­های ژنرال موتورز و کرایسلر روزهای سه­شنبه و جمعه گزارش و تقاضای مالی خود را به کنگره ایالات متحده تحویل دادند.

 

گفته می­شود در مذاکرات شرکت­های خودروسازی امریکا در واشنگتن با مقام­های کاخ سفید که از روز گذشته آغاز شده و امروز نیز ادامه خواهد داشت، شرکت­های جنرال موتورز و فورد تعهد داده­اند در صورت دریافت کمک مالی از سوی دولت امریکا خدمات ویژه­ای را به مصرف­کنندگان ارائه دهند و از بسیاری از هزینه­های جاری خود بکاهند. از جمله این تعهدات عدم استفاده از هواپیماهای شخصی و هواپیماهای مسافربری برای کارکنان در مسافت­های کوتاه و استفاده از خودروهای کم مصرف عنوان شده است.

 

در همین حال روسای شرکت­های فورد، جنرال موتورز و کرایسلر برای شرکت در جلسه کاخ سفید با مقام­های ارشد دولت امریکا با خودروهای ساخت شرکتشان از دیترویت تا واشنگتن را آمدند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :