اوباما مذاکرات را به سرعت آغاز کند

۲۵ آذر ۱۳۸۷ | ۲۲:۴۵ کد : ۳۴۳۰ سرخط اخبار
يادداشتى از گرث پورتر، روزنامه‌نگار امريکايى
اوباما مذاکرات را به سرعت آغاز کند
در سایه انتخابات ایران که قرار است در اواسط سال 2009 برگزار شود، به رییس جمهور منتخب امریکا، باراک اوباما توصیه شده است تا از برقراری هرگونه ارتباطی با ایران تا زمان برگزاری انتخابات در این کشور در ماه جوون سال آینده پرهیز کند.
 
اما تحلیلگران سیاسی ایران که از فضاى سياسى ايرن آگاه‌اند، معتقدند که اگر باراک اوباما تا زمان انتخابات ایران صبر کند، مرتکب اشتباه بزرگی شده است.
 
امیر محبیان، تحلیلگر سیاسی روزنامه محافظه کار رسالت و سعید لیلاز، به عنوان یک تحلیلگر سیاسی که سیاست های اقتصادی دولت را مورد انتقاد قرار داده است، معتقدند که باراک اوباما باید با ايران مذاکره کند.
 
سعید لیلاز در مصاحبه خود می گوید که توصیه من به تیم اوباما این است که مذاکرات را هر چه سریعتر آغاز کند. اگر در این کار موفق نشود در واقع تکرار اشتباهی است که جورج بوش انجام داد.
 
آقای لیلاز معتقد است که ایران برای یک ثبات اقتصادی نیاز به برقراری ارتباط با امریکا دارد. وی می گوید که باید به اوباما تکرار روش ولادیمیر پوتین توصیه شود. ولادیمیر پوتین، ایگور ایوانف را با نامه ای شخصی برای رهبر ایران در ژانویه سال 2007 به ایران فرستاد.
 
آیت الله خامنه ای هم فرستاده خود یعنی علی اکبر ولایتی را به مسکو فرستاد تا با پوتین دیدار کند.
 
آقای محبیان که یکی از همپیمانان محمود احمدی نژاد در گذشته بود ولی به تازگی به یکی از منتقدان رییس جمهور تبدیل شده است نیز معتقد است که استراتژی امریکا باید این باشد که با ايران مذاکره کند. وی می‌گوید که اگر احمدی نژاد با امریکا مذاکره کند حداقل از طرف محافظه کاران مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.
 
استراتژیست محافظه کاران معقتد است که اوباما باید در اولین قدم یک نامه ای برای احمدی نژاد ارسال کند.
آقای محبیان می گوید که اوباما می تواند بگوید که از نامه تبریک احمدی نژاد متشکر است و ایده های خود را متقابلا ارسال خواهد کرد. وی در پیام خود به رهبر انقلاب این مسئله را روشن کند که امریکا می خواهد پلی به گذشته بزند و اعلام کند که ما باید به همکاری هم این پل را بسازیم.
 
آقای محبیان معتقد است که ارسال چنین نامه ای گامی بسیار بزرگ در راستای آغاز مذاکرات بین دو کشور به شمار می رود و می تواند راهگشای مسائل باشد.
 
محبیان معتقد است که ارسال چنین نامه ای به رهبر انقلاب مسلما عکس‌العملی منفی از سوی محافظه کاران در پی نخواهد داشت. وی می گوید که مقاله ای در خصوص مذاکرات ایران و امریکا در روزنامه رسالت به چاپ رسانده است که هیچ کس ایده آن را مورد نقد قرار نداد.
 
مشاوران احمدی نژاد در مصاحبه های خود اعلام کردند که هر پیشنهادی از سوی دولت اوباما برای مذاکره با ایران با شکست مواجه خواهد شد، مگر اینکه امریکا لحن خود را در مقابل ایران تغییر دهد.
 
یکی از مشاوران احمدی نژاد که نخواست نامش فاش شود بر این نکته تاکيد کرد که واشنگتن باید یک فضای بهتری را برای گفت و گو با ایران به وجود آورد چراکه ایرانی ها بدون چنین شرایطی آماده مذاکره نیستند.
وی در ادامه گفت که شما نمی توانید همین‌طوری وارد اتاقی شوید و بگویید که می خواهید مذاکره کنید. 
 
دکتر علیرضا ذاکر که مدیریت مطالعات استراتژیک را برعهده دارد معتقد است که مهمترین مسئله احترام به ایران و پذیرش این کشور با توانایی هایش است. وی معتقد است که امریکا هرگز برخوردی در حد ایران به عنوان یک کشور قانونی نداشته است.
 
آقای ذاکر می گوید که دولت اوباما می تواند احترام متقابل را به ادبیات سیاسی خود به عنوان یک ابتکار در برقراری ارتباط با ایران اضافه کند.
 
آقای ذاکر معتقد است که دومین فاکتور برای برقراری فضایی برای آغاز مذاکرات به رسمیت شناختن خواسته‌های ایران است. مذاکرات ایران و امریکا باید رای مسئله هسته ای ایران باشد و باید این مسئله مطرح شود که ما نگرانی های شما را درک می کنیم.
 
مسئله احترام متقابل را اقای محبیان نیز تاکید می کند؛ او معتقد است که دولت اوباما باید ادبیات سیاسی خود را تغییر دهد که چنین تغییری به عنوان نشانه ای بسیار خوب برای ایرانی ها خواهد بود.
 
محبیان می گوید که دومین گام برای واشنگتن این خواهد بود که به مردم ایران بگوید که ما از سیاست های دولت‌های قبلی حمایت نمی کنیم.
 
محمد عطریانفر، یکی از سیاستمداران اصلاح طلب معتقد است که اوباما باید اشتباهات گذشتگان را جبران کند تا بتواند سیاست ها را در قبال ایران تغییر دهد.
 
عطریانفر معتقد است که دو اشتباه بزرگ جورج بوش باید اصلاح شود، اول اینکه جورج بوش ایران را محور شرارت خواند و دوم سیاست تغییر نظام در ایران است. عطریانفر می گوید که مردم ایران هرگز اجازه نخواهند داد که رییس جمهور امریکا ایران را بخشی از محور شرارت بخواند. حتی منتقدان نظام هم اجازه صحبت در مورد تغییر نظام در ایران را نمی دهند.
 
محمد علی ابطحی، که رییس دفتر سيدمحمد خاتمی رئيس‌جمهور سابق ايران بود، از پاسخ به این سوال که اوباما باید در برخورد با ایران چه کند طفره می رود و می گوید که مشاور اوباما نیست.
 
اما ابطحی معتقد است که اعتماد متقابل بین دو کشور وجود ندارد و باید اعتماد سازی شود.
 
این مقاله توسط گرث پورتر به رشته تحریر درآمده است. او برای مصاحبه با تحلیلگران سیاسی ایرانی سفری 12 روزه به ایران داشت تا نظرات آنان را در مورد مذاکرات بین دولت اوباما و ایران جویا شود.

نظر شما :