بانک جهانى براى دومين بار: سال ۲۰۰۹ سال بدى خواهد بود

۲۶ آذر ۱۳۸۷ | ۲۱:۲۸ کد : ۳۴۶۵ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
رابرت زولیک گفت: «آنچه بیش از همه نگران‌کننده است این است که بحران جهانی بر فقیرترین کشورهای جهان اثر بگذارد. آن گاه در این کشورها بیکاری خیلی زود رشد می­کند و این می­تواند به برخوردهای اجتماعی و سیاسی منجر شود.»
بانک جهانى براى دومين بار: سال ۲۰۰۹ سال بدى خواهد بود

رابرت زولیک، رئیس بانک جهانی که در چین به سر می­برد، اعلام کرد، سال آینده سالی بسیار سخت خواهد بود و کشورهای جهان مجبورند از بسیاری از برنامه­های خود صرف نظر کنند.

 

زولیک همچنین گفت: «آنچه بیش از همه نگران کننده است این است که بحران جهانی بر فقیرترین کشورهای جهان اثر بگذارد. آن گاه در این کشورها بیکاری خیلی زود رشد می­کند و این می­تواند به برخوردهای اجتماعی و سیاسی منجر شود.»

 

رئیس بانک جهانی همچنین از تاثیر بحران اقتصادی بر کشورهای توسعه یافته که می­تواند باعث افزایش موج بیکاری شود و آنها را در تعامل با اقتصاد جهانی با چالش مواجه سازد ابراز نگرانی کرد و از آنها خواست برای متوقف شدن بحران دست به اقدام­های جدی­تری بزنند.

 

وی درباره دیدارش با رهبران چین نیز گفت: «در چین من با رهبران این کشور درباره بحران اقتصادی و اهمیت مقاومت در برابر آن برای سپری کردن بحران اقتصاد جهانی بحث و تبادل نظر کردیم. مهمترین چیز در چین این است که به رغم عدم وجود استقرار اقتصادی در این مرحله از بحران اقتصاد جهانی این کشور بتواند به رشد اقتصادی خود ادامه دهد. کاهش تجارت بین­المللی چین برای جهان به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود و من از این که دولت چین تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با این بحران به طور قاطع برخورد کرده و رشد اقتصادی خود را حفظ کند، تقدیر می­کنم. حفظ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور طی ماه­های آینده اهمیت بسیاری برای جهان دارد.»

 

وی هدف از سفرش به چین را شنیدن برنامه­های اقتصادی چین برای مبارزه با بحران جهانی از دهان مسئولان چینی عنوان کرد و گفت، نظریات چینی­ها برای برخورد بحران جهانی از اهمیت بسیاری برای ما برخوردارد است.

 

از سوی دیگر صندوق بین­المللی پول نیز برای دومین بار در هفته جاری نسبت به آینده اقتصاد جهانی هشدار داد و بار دیگر اعلام کرد، سال 2009 سالی بی­نهایت سخت برای اقتصاد جهانی خواهد بود. دومینیک استراوس، رئیس صندوق بین­المللی پول که در یکی از کنفرانس­های اقتصادی در اسپانیا شرکت کرده است، در این باره گفت: «آماری که صندوق بین المللی پول در ماه آینده اعلام خواهد کرد بدتر از آمار کنونی خواهد بود و باید بگویم انتظار می­رود رشد اقتصاد جهانی در سال آینده تا 2/2 درصد کاهش یابد.»

 

استراوس همچنین خواستار تعامل قوی جهانیان با بحران مالی جهانی شد و واکنش کنونی مجامع بین­المللی را بسیار ضعیف و کمتر از حد انتظار دانست. وی تنها اصلاح صرف فنی نظام اقتصادی کنونی را کافی ندانست و تاکید کرد، باید بازار اقتصادی را از لحاظ اخلاقی نیز مورد اصلاح قرار داد.

 

وی در این باره گفت: «باید به هوش باشیم، اگر نتوانیم بازار را به صورت شایسته اصلاح و کنترل کنیم شاهد موجی برخوردهای اجتماعی خواهیم بود که ما را در عمل انجام شده قرار خواهند داد.»

 

از سوی دیگر بانک مرکزی ایالات متحده اعلام کرد، تولید صعنتی ایالات متحد در ماه نوامبر 6/0 درصد کاهش داشته است. صنایع خدماتی و تولید داخلی نیز به ترتیب 6/0 درصد و 5/2 درصد کاهش یافته است. در همین رابطه رشد مسکن نیز 7/9 درصد کاهش یافته و نسبت به سال 2006 کاهش 8/12 درصدی را تجربه کرده است. در همین حال قیمت مسکن نیز بنا به گزارش برخی مراکز فعال در این زمینه کاهش شدید داشته به گونه­ای که 7/11 میلیون مالک را در وضعیت بحرانی قرار داده است.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :