پیامدهای جنگ جدید امریکا در نزدیکی مرزهای ایران آشکار می شود

افزایش 100 درصدی نظامیان امریکا در همسایه شرقی ایران

۰۴ دی ۱۳۸۷ | ۱۲:۱۵ کد : ۳۴۹۰ اخبار اصلی
تعداد نظامیان امریکا در افغانستان ظرف شش ماه دو برابر می شود . این اولین نشانه از جنگ جدید امریکا در پشتونستان نیست اما مهمترین نتیجه و رویداد محوری آن است... يادداشتى از مراد ويسى کارشناس مسائل خاورميانه و بين‌الملل براى ديپلماسى ايراني.
افزایش 100 درصدی نظامیان امریکا در همسایه شرقی ایران

تعداد نظامیان امریکا در افغانستان ظرف شش ماه دو برابر می شود . این اولین نشانه از جنگ جدید امریکا در پشتونستان نیست اما مهمترین نتیجه و رویداد محوری آن است. مایک مولن رئیس ستاد ارتش امریکا اعلام کرده که حداکثر تا اوایل تابستان آینده 30 هزار نیروی جدید راهی افغانستان خواهند شد . امریکا هم اکنون 31 هزار نیرو در افغانستان دارد  و با اعزام 30 هزار نیروی جدید شمار نیروهای امریکا در همسایه شرقی ایران به 61 هزار تن خواهد رسید و مجموع نیروهای خارجی حاضر در این کشور نیز از 70 هزار کنونی به 100 هزار تن می رسد. بر اساس اظهارات رسمی فرماندهان امریکایی در ماه ژانویه (بهمن) 3 هزار نیروی جدید به افغانستان می روند و 3500 تن دیگر نیز در اسفند و فروردین اعزام خواهد شد .

 

بدون تردید امریکا برای نبردی بزرگتر از درگیری های اخیر با طالبان آماده می شود . ژنرال پترایوس سر فرماندهی امریکا در منطقه  دو راهبرد نظامی و دیپلماتیک برای پیروزی در این جنگ تدارک دیده است . راهبرد نظامی بر اساس تکرار و شبیه سازی تجربه افزایش نیروها در عراق در افغانستان قرار دارد و راهبرد دیپلماتیک بر اساس همراه کردن کشورهای منطقه از جمله پاکستان ، ایران و عربستان و هند با ایده مهار طالبان و بنیادگرایان پاکستانی. زیرا یکی از مهمترین نگرانی های امریکا، گسترش تفکرات و گرایش­های بنیاد گرایانه در درون جامعه پاکستان واز جمله در درون ارتش و نیروهای مسلح این کشوربوده و هست. امریکا نگران است که در چنین فضایی، بنیاد گرایان درون و بیرون ارتش برای سیطره یافتن بر قدرت سیاسی همسو شوند و در یک اقدام هماهنگ نظیر کودتا، دولت را سرنگون و یک دولت بنیاد گرا ایجاد کنند.

 

از طرف دیگرامریکا از سال 2006 به این نتیجه رسید که مهار خطر طالبان فقط از طریق راهکار نظامی ممکن نیست  زیرا عقبه لجستیکی و پشتیبانی آموزشی، تدارکاتی و پایگاه های جذب نیرو و منابع مالی طالبان در درون خاک پاکستان قرار دارد  و از طرف دیگر مهار تمایلات بنیاد گرایانه حامی طالبان در درون خاک پاکستان نیز بدون مهار این تمایلات در سراسر پاکستان ممکن نیست. لذا امریکا در نیمه دوم سال 2007 راهبرد تغییر ساختار دولت در پاکستان با هدف کنترل و مدیریت عقبه های طالبان را در دستور کار خود قرار داد.

 

 مهمتر از تمامی این نکات ، نکته محوری و مهم برای ایران ، افزایش حضور نظامی- امنیتی امریکا در مناطق پیرامونی ایران و نزدیک به مرزهای امنیتی و جغرافیایی کشورمان است . تا زمانی که چالش های ایران و امریکا به قوت خود باقی است – حتی اگر تشدید نشود – هر نوع افزایش حضور نظامی امریکا در مناطق پیرامونی ایران باعث افزایش فشارها بر امنیت ملی  ایران خواهد شد و نباید ازتغییر سیاست امریکا  در افغانستان که به طور مستقیم و غیر مستقیم امنیت ملی ایران را متاثر خواهد کرد غافل شد.

 

 

نظر شما :