کمربند تولید در امریکا

۰۴ دی ۱۳۸۷ | ۱۸:۱۶ کد : ۳۴۹۷ سرخط اخبار
یادداشتی از پال کروگمن، اقتصاددان
کمربند تولید در امریکا
پال کروگمن به دلیل مطالعات و نظرياتش درباره تاثيرات جهانی شدن و بازار آزاد توانست نوبل اقتصاد امسال را از آن خود کند. کروگمن در توضیح کار تئوری خود در سخنرانی روز اهدای جایزه نوبل به تشریح شیوع غیر منتظره محصولات در بازارهای جهانی در یک گروه تولیدی کلی پرداخت. چنین تجارتی می تواند از یک اقتصاد بحرانی نردبانی در تولید که توسط شرکت ها فعال هستند آغاز شود. اگر این مسئله همراه با توانایی توزیع آسان و صادرات گسترده کالا همراه باشد، محل شرکت و یا کارخانه تولید کننده معولا به چند کشور و یا یک منطقه خاص محدود می شود. برای روشن شدن این قضیه، در سال 1860-1970 گفته می شد که منطقه شمال شرقی جهان و باختر میانه در امریکا مقیاس بسیار زیادی از اقتصاد را با تولید انبوه به خود اختصاص داده بودند که به دلیل هزینه های کم حمل و نقل به دلیل وجود راه آهن توانسته بود به کمربند صادارت امریکا به سایر نقاط جهان تبدیل شود. کروگمن سخنرانی خود را با بحث در خصوص اینکه چگونه این کمربند تولید از این بخش از امریکا جدا شد و وی برای مثال بخش تولید اتومبیل را یادآوری کرد. کروگمن همچنین به فعالیت های توماس کلیر در این خصوص اشاره کرد.
 
در بسیاری از مقاله ها و کتاب هایی که اخیرا به چاپ رسیده است، کلیر توضیحاتی در خصوص تغییر وضعیت جغرافیایی کارخانه های اتومبیل سازی شمال امریکا توضیح داده است. چنین تحقیقاتی به ما کمک می کند تا بتوانیم موقعیت کارخانه های اتومبیل سازی دیتروید امروز را درک کنیم.
 
امروز در کارخانه های منطقه باختر میانه، ما شاهد این هستیم که ستاره بخت و اقبال در این منطقه رو به خاموشی است. این منطقه که روزی اقتصادش سبب شده بود تا استاندارهای زندگی بالای بسیاری از مناطق دیگر باشد، امروز با نگاهی تاسف بار به شرایط می نگرد. طی سال های شکوفایی باختر میانه، سهم تولید منطقه گریت لیکز، بسیار بالا تر بود، و این ارتباط مستقیمی با جمعیت بیشتر این منطقه داشت. جدول زیر نشان دهنده میزان فعالیت های تولیدی در این منطقه است.
 
جدول 1-
شایان ذکر است که این منطقه حتی در شرایطی که جمعیت آن به سمت جنوب و شرق مهاجرت کردند نیز میزان تولید بالای خود را از دست نداد.
 
از نظر کروگمن، تولید در این منطقه جای پایی برای خود پیدا کرده است چراکه صنایعی مانند آهن و بسته بندی گوشت در این منطقه به سرعت افزایش پیدا کرد و این به دلیل قابلیت صادرات این محصولات از طریق راه آهن است. ویلیام کرونون، در کتاب معروف خود تحت عنوان شهرهای طبیعی به قابلیت حمل و نقل در قرن 19 در شیکاگو برای بسته بندی گوشت اشاره می کند. همچنین کارخانه ها در این منطقه به دلیل دسترسی آسان به منابع طبیعی برای تولید در کنار قابلیت دادن امکانات بسیار فراوان برای نیروی کار بهره مند هستند.
 
همانطور که یکبار نیز به آن اشاره شد، مجاورت زمین های کشاورزی و کارخانه های مرتبط کمک می کند تا تولیدات منطقه بر سایر مناطق چیره شود و همین امر سبب می شود تا مجموع این زمین های کشاورزی و کارخانه های بیش از مجموع مناطق دیگر شود. بنابراین گفته می شود که بخش تولیدی باختر میانه بسیار فعال است و تولید بالایی دارد چراکه زمین های کشاورزی این مناطق مواد مورد نیاز را به کارخانه ها و مراکز تولیدی دیگر در منطقه ای نزدیک به یکدیگر فراهم می کنند. تولید کنندگان آهن، تولیدات خود را به تولید کنندگان ماشین آلات می فروشند، تولید کنندگان ماشین آلات، تولیدات خود را به تولید کنندگان اتومبیل می فروشند و تولید کنندگان اتومبیل، محصولات خود را هم به تولدی کنندگان ماشین آلات و هم به تولید کنندگان آهن می فروشند. در چنین شرایطی، هزینه حمل و نقل به حداقل می رسد.
 
کلیر در خصوص روابط کارخانه های ماشین آلات در باختر میانه تحقیق کرده است که شامل هر دو بخش اجزای اتومبیل و اتومبیل کامل می شود. در این تحقیق اشاره شده است که در گذشته، تولید ماشین آلات در امریکا شمالی به صورت انبوه در ایالت میشیگان و ایالات همسایه انجام می شده است که این بخش از امریکا، از اقتصاد خوب در تولید انبوه و وجود بخش های مواد اولیه سود می برده است.
 
مسلم است که اوضاع امروز بسیار تغییر کرده است و این درشرایطی است که سه کارخانه بزرگ ماشین آلات در دیتروید، در رقابت تنگاتنگ برای بقا به سر می برند و سعی می کنند تا دلارهای مصرف کنندگان را به سوی خود جذب کنند. این رقابت سبب سست شدن پایه های کارخانه ها و از بین رفتن شرایط باختر میانه شده است. رقبایی که پیش از این در بازاهای خارجی فعالیت می کردند، تصمیم گرفته اند تا اتومبیل های خودرا برای امریکایی ها تولید کنند و به منطقه جغرافیایی اهمیت نمی دهند. کلیر به همراه یکی از همکاران خود به نام دن مک میلان در تحقیق اخیر خود نشان داده اند که چگونه انبوده تولید کنندگان بخش های ختلف اتومبیل راه خود را به سمت جنوب تغییر داده اند.
 
چنین تغییری سوالاتی را نیز در بر دارد: چگونه می توان این حرکت به سمت جنوب را توجیه کرد؟ آیا می توان در این خصوص اقدامی کرد؟ آیا می توان در حال حاضر اقدامی کرد؟ بدون شک هزینه در این مسئله اولین اولویت است. در عین حال، موفقت و بی خطر بدون تولیدات در یک منطقه اجازه نخواهد داد که سیاست ها، موسسات و شرکت های آن منطقه شفاف و رقابتی باشد.

نظر شما :