رئيس مجلس عراق در آستانه برکنارى

۰۳ دی ۱۳۸۷ | ۱۸:۲۷ کد : ۳۵۰۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
پارلمان عراق ظهر سه­شنبه 23 دسامبر جلسه فوق­العاده­ای تشکیل می­دهد تا درباره استعفا یا برکناری محمود المشهدانی، رئیس پارلمان عراق تصمیم­ بگیرد.
رئيس مجلس عراق در آستانه برکنارى

پارلمان عراق ظهر سه­شنبه 23 دسامبر جلسه فوق­العاده­ای تشکیل می­دهد تا درباره استعفا یا برکناری محمود المشهدانی، رئیس پارلمان عراق تصمیم­ بگیرد.

 

قضیه از آنجا آغاز شد که محمود المشهدانی، رئیس پارلمان عراق در جلسه دیروز پارلمان به شدت با نمایندگان عراقی درگیری لفظی پیدا کرد و آنها را مورد اهانت قرار داد. این موضوع که یک اتفاق نادر در نوع خود محسوب می­شود پارلمان عراق را وارد بحران تازه­ای کرد.

 

در همین رابطه گزارش­ها حاکی از آن است که نمایندگان ائتلاف یکپارچه عراق و کردها که اکثریت پارلمان را در اختیار دارند به همراه عده­ای از نمایندگان جبهه توافق از جمله حزب اسلامی بر برکناری یا استعفای وی توافق کرده­اند. بدین معنا که در صورتی که مشهدانی نخواهد استعفا دهد نمایندگان پارلمان بر سر برکناری وی رای­گیری خواهند کرد.

 

اختلاف زمانی بروز پیدا کرد که مشهدانی پس از اختلاف نظر با نمایندگان مجلس بر سر مناقشه پرتاب کفش توسط منتظر الزیدی، خبرنگار شبکه البغدادیه به جورج بوش، رئیس جمهوری امریکا تهدید به استفعا کرد و آنها را مورد اهانت­های شدید قرار داد. یکی از مشاجرات تند وی با فواد معصوم، نماینده پیمان کردستان در پارلمان عراق بود که خطاب به وی گفت: «شما (کردها) حق تعیین مسیر (سیاسی) در بغداد را ندارید، برگردید اربیل اینجا چه می کنید!»

 

وی در ادامه خطاب به مثال الآلوسی، دیگر نماینده پارلمان عراق که سفرش به اسرائیل جنجال گسترده­ای را در عراق به وجود آورد نیز گفت: «تو نماینده عرب سنی نیسی..تو نماینده اسرائیلی.»

 

مشهدانی سپس رو به نمایندگان ائتلاف یکپارچه کرد و گفت: «همه شما جاسوس و دست نشانده­اید.»

 

مشهدانی حزب اسلامی یکی از احزاب سنی هم­پیمان با حزب توافق العراقیه را نیز توطئه­چینیان و دسیسه­سازان توصیف کرد.

 

مشهدانی پس از این مشاجره­های لفظی پارلمان را تعطیل کرد و آن را تا روز سه­شنبه یعنی امروز به تعویق انداخت. وی پس از گذشت مدتی که آرامش خود را بازیافت به نزد نمایندگان آمد و از آنها عذرخواهی کرد و رفتارش را ناشی از عصابنیت دانست. اما نمایندگان عذرخواهی او را نپذیرفتند و خواستار تشکیل جلسه­ای فوق­العاده برای برکناریش از سمت ریاست مجلس شدند.

 

محمود عثمان، یکی از نمایندگان کرد پارلمان در این باره گفت: «نمایندگان ائتلاف یکپارچه، هم­پیمانان کرد و حزب اسلامی اصرار دارند که محمود المشهدانی همین امروز برکنار شود.»  

 

مشهدانی پیش از این نیز در یکی از جلسه­های پارلمان با یکی از نمایندگان ائتلاف یکپارچه مشاجره سختی را انجام داده بود و پس از جلسه پارلمان نیز به محافظان خود دستور داده بود، آن نماینده را به باد کتک و ضرب و شتم بگیرند. در آن موقع نیز بحث برکناری وی بسیار جدی شد که با حمایت جبهه توافق نیز همراه بود اما وی مقاومت کرد و تا کنون توانسته پستش را حفظ کند. اما مشاجره دوشنبه که شدیدترین مشاجره در نوع خود بود کار را برای او بیش از هر وقت سخت کرده است.

 

در همین رابطه دو گروه در درون پارلمان عراق تشکیل شده است تا درباره چگونگی برکناری مشهدانی با مقام­های ارشد عراقی قبل از برگزاری جلسه پارلمان گفت و گو کند. قرار است این دو گروه تصمیم­های خود در جلسه فوق­العاده امروز را به اطلاع نخست­وزیر و حزب اسلامی برساند.

 

این در حالی است که برخی از نمایندگان پارلمان عراق از موضع نمایندگان مبنی بر برکناری مشهدانی ابراز تعجب کرده­اند. سمیره الموسوی، یکی از نمایندگان زن پارلمان عراق و رئیس کمیسیون زن و خانواده این مجلس در این باره گفت: «توهین­های رئیس مجلس جدید نیست. ما دیگر با رفتارهای غیر معمول وی عادت کرده­ایم و به نوعی الفتی با آن داریم. من نمی­دانم برای چه این بار این قدر اصرار دارند وی را برکنار کنند. آیا تصفیه حساب­های سیاسی در کار است یا این که می­خواهند بحرانی در درون پارلمان ایجاد کنند.»

 

اسامه النجیفی، یکی دیگر از نمایندگان نیز گفت: «نمایندگان اختلاف چندانی بر سر برکناری مشهدانی ندارند. گرچه هنوز برخوردها میان طرفداران برکناری مشهدانی و مخالفان این کار ادامه دارد. اما نمایندگان ائتلاف یکپارچه، هم­پیمانان کردستان و حزب اسلامی برکناری وی را خواستارند اما نمایندگان دیگر خواهان دادن فرصت بیشتر برای بررسی بیشتر این موضوع هستند. با این حال به نظر می­رسد بحث برکناری وی بسیار جدی است و ظاهرا یک جریان سیاسی از آن حمایت می­کند.»  

 

این در حالی است که جلسه پارلمان دیروز پارلمان عراق که قرار بود در آن لايحه حضور نيروهاى غير امريکايى در اين کشور تا 7 ماه ديگر تصويب شود، به دليل همین اختلاف­ها به تاخير افتاد.

 

حسن الشمرى، رئيس حزب فضیلت اسلامی عراق تاکيد کرد، احزاب سياسى عراق نتوانستند در نشست روز دوشنبه اين لايحه را به تصويب برسانند و تصويب آن به نشست‌هاى ديگر مجلس موکول شد.

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :