حماس و اسراییل در آستانه رویارویی؛ موشک‌های قسام برگ برنده

۰۸ دی ۱۳۸۷ | ۱۹:۵۶ کد : ۳۵۲۷ اخبار اصلی
يادداشتى در مورد نبرد اسراييل و حماس
حماس و اسراییل در آستانه رویارویی؛ موشک‌های قسام برگ برنده
 با اعلام رسمی پایان یافتن آتش بس از سوی حماس با اسراییل و آغاز حملات موشکی گروه های مقاومت فلسطینی به شهرک های اسراییلی همجوار نوار غزه، نخست وزیر اسراییل با فراخوانی اعضای کابینه امنیتی و فرماندهان خود در پی چاره جویی برآمده است. در حال حاضر هر یک از طرفین درگیر با دقت مراقب اوضاع هستند، به اعتقاد برخی از کارشناسان حماس و اسراییل در آستانه رویارویی قرار گرفته اند.
آتش‌بس بین گروه های فلسطینی و رژیم صهیونیستی در ماه ژوئن با میانجیگری مصر صورت گرفت با این حال در طول آتش‌بس اسراییل بارها با حمله به نوار غزه آتش‌بس را نقض کرد.
روزنامه اسراییلی یدیعوت آحارونوت اعلام کرد که ایهود اولمرت نخست وزیر و ایهود باراک وزیر جنگ رژیم اسرائیل در واکنش به حملات موشکی از سوی غزه در نشستی محرمانه در تل آویو از تصمیم خود برای عملیات نظامی گسترده به نوارغزه خبر دادند. به نوشته این روزنامه حمله به نوار غزه، تدریجی و در چند مرحله صورت می‌گیرد اما اجرای آن پس از فراهم‌شدن تمام شرایط تاکتیکی و امنیتی انجام می‌شود.
این روزنامه اسراییلی تاریخ‌های مشخص شده برای حمله به نوار غزه را یکی از سه تاریخ ، بیستم دی‌ماه برابر با پایان مدت ریاست "محمود عباس" بر تشکیلات خودگردان فلسطین یا بیست و یکم دی‌ماه و همزمان با روز انتخابات داخلی رژیم صهیونیستی ویا اول بهمن‌ماه همز‌مان با ورود "باراک اوباما" به کاخ سفید اعلام کرد.
این در حالی است که اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت برکنار شده حماس با مسخره خواندن تهدیدهای اسراییلی‌ها گفته است برای رویارویی نظامی با اسرائیل آماده است.
سرگردانی اسراییلی ها در مهار موشک های سرگردان غزه
بنابراین با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات اسراییل و غیر قابل پیش بینی بودن نتیجه یک حمله نظامی گسترده به نوار غزه که می تواند بر نتیجه انتخابات تاثیرگذار باشد، احتمال وارد شدن به جنگی گسترده پایین است.
از سوی دیگر حماس نیز با عدم تمدید آتش بس در پی بهره برداری از این وضعیت برای کسب امتیازهای بیشتر از اسرائیل است.
هرچند که برخی از ناظران بر این عقیده اند که پس از انتخابات اسراییل احتمال ورود اسراییل به یک جنگ گسترده وجود دارد، چرا که با توجه به اتمام دوره ریاست جمهوری محمود عباس و عدم امکان برگزاری انتخابات تا زمان به توافق رسیدن حماس و فتح، با پایان دادن به حکومت هنیه در غزه و تشکیل دولتی یک دست در فلسطین می توان به پای میز مذاکرات صلح بدون حماس رفت .
اما در این میان بسیاری از تحلیل گران، آینده اوضاع در غزه را در دست موشک های دست ساز گروه های مقاومت فلسطینی می دانند، آنها معتقدند که موشک های دست ساز برگ برنده ای در دست حماس است که با آن می تواند جنگ احتمالی را اداره کند.
چرا که اسراییل مجبور است تاوان سنگینی را برای انجام این عملیات پرداخت کند زیرا اولا این حملات موجب افزایش حملات موشکی گروه‌های فلسطینی خواهد شد و همین امر موجب می‌شود که خسارت‌های زیادی به اسراییلی‌ها و ساکنان جنوب سرزمین‌های اشغالی وارد شود. اخیرا شهرک‌‌های صهیونیست‌نشین در اطراف نوار غزه از بیم موشک های گروه های مقاومت فلسطینی به شهرک های ارواح تبدیل شده‌ است و در واقع زندگی در این شهرک ها مختل شده است، و در صورت ادامه حملات موشکی می تواند خشم شهرک نشینان را نسبت به دولت اسراییلی برانگیزد و هر دولتی که بر سر کار آید را با خطر سقوط روبرو سازد.
رادیوی اسراییل به طور مدام از شهرک نشینان می خواهد که به دستورات لازم گوش دهند و از بیم اصابت موشک‌های فلسطینی در نزدیک پناهگاه‌ها به سر ببرند. در حال حاضر درصد فرار شهرک نشینان از شهرک های همجوار غزه رو به افزایش نهاده است.
بنابراین به نظر می رسد که موفقیت ارتش اسراییل در برابر حماس در صورتی امکان پذیر است که بتوانند  موشک های دست ساز قسام، قدس و... را مهار کنند.
قسام؛ از موشکی دست ساز تا موشکی استراتژیک
موشک قسام 1 برای اولین بار در سال 2001 از سوی شاخه نظامی حماس از غزه به شهر "اجدروت" شلیک شد و از آن تاریخ به بعد موشک های دست ساز قسام وارد معادلات نظامی خاورمیانه شد.
در مطالعاتی که اخیرا موسسه واشینگتن برای سیاست خاور نزدیک پیرامون موشک های قسام انجام داده، از این موشک ها به عنوان سلاحی استراتژیک نام برده است که می تواند توازن نظامی بین اسراییلی ها و فلسطینی ها را برهم زند و در صورت ساخت نسخه پیشرفته آن در آینده، این موشک می تواند به یکی از جدی ترین عامل تهدید کننده امنیت ملی اسراییل تبدیل شود.
موشک‌های قسام 1 که توسط گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس طراحی و ساخته شده‌اند، با طول تقریبی 70 سانتی‌متر، قطری در حدود 8 سانتی‌متر و بردی معادل سه کیلومتر به تهدیدی جدی برای شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در محدوده نوار غزه تبدیل شده است. هرچند کلاهک انفجاری موشک‌های قبلی فلسطینیان تنها دارای 600 گرم ماده تی‌ان‌تی بود، اما بعدها به نوع جدیدی از این موشک‌ها با نام قسام 2 با طول 180 سانتی‌متر، قطر 12 سانتی‌متر و برد 12 کیلومتر و کلاهکی انفجاری به حجم 6 کیلوگرم تی‌ان‌تی دست پیدا کردند.
از ویژگی های اصلی موشک های قسام حمل و نقل آسان، برد مناسب و تولید کم‌هزینه‌ آن است و دیگر اینکه ساخت موشکهای قسام بر پایه علوم نظامی مدرن صورت نگرفته است و اسراییل نیز وسیله ای برای جلوگیری از شلیک این موشکها ندارد جز موشک در حال ساخت نوع "ناوتلز" که با استفاده از لیزر می تواند موشک قسام را منهدم کند.
اما بزرگ‌ترین هشدار امنیتی برای اسراییلی ها رسیدن این موشک‌ها به شهر ساحلی عسقلان بود، که به دلیل وجود بزرگ‌ترین نیروگاه برق و ایستگاه ذخیره سوخت و گاز موسوم به کتسا در آن، شهری استراتژیک برای این رژیم به شمار می‌آید.
یکی دیگر از عمده ترین نگرانی امنیتی اسراییلی ها دستیابی گروه های فلسطینی به نسل جدید موشک هایی است که به آن سوی عسقلان برسد که در این صورت اسراییل در وضعیت پیچیده ای قرار می گیرد.
در حال حاضر از موشک های قسام 3 و 4 و الجراد که برد آنها بین 12 تا 20 کیلومتر است از دور بردترین موشک ها در زرادخانه حماس یاد می شود، که می تواند "اسدیروت" یکی از مهم ترین شهرک های اسراییلی را هدف قرار دهد.
و در صورتی که حماس موفق به هدف قرار دادن فرودگاه بین المللی بن گوریون شود، دستاوردی مهم به شمار می رود چرا که از آن پس بیشتر شرکتهای هواپیمایی از فرستادن هواپیماهای خود به این فرودگاه خودداری می کنند.
بعد از موفقیت موشک های "قسام" شاخه نظامی حماس، در حال حاضر جهاد اسلامی با موشک "قدس"، گردان های شهدای الاقصی وابسته به فتح با موشک"اقصی" و کمیته های مقاومت مردمی با موشک "ناصر" اسراییل را هدف موشک های خود قرار میدهند.
بر اساس گزارش ارتش اسراییل از سال 2005 که نیروهای اسراییلی از غزه عقب نشینی کردند، تاکنون بیش از 1000 موشک به سرزمین های شلیک شده است.

( ۱ )

نظر شما :