جنگ طلبان بزرگ

۰۷ دی ۱۳۸۷ | ۱۶:۴۲ کد : ۳۵۳۰ کتابخانه
جنگ طلبان بزرگ، عنوان کتابى پژوهشی درباره انديشه هاى جريان نومحافظه کارى آمريکا است.
جنگ طلبان بزرگ

جنگ طلبان بزرگ

مايکل کالين پايپر

ترجمه نفیسه راجی

170 صفحه

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

 

چاپ کتاب اول کتاب "جنگ طلبان بزرگ" نوشته مايکل کالين پايپر با ترجمه نفيسه راجى در شمارگان هزار نسخه و با قيمت 3700 تومان از سوى پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات روانه بازار کتاب شده است.

 

 این کتاب که عنوان انگليسى آن (The high Priests of war) است، در واقع يک پژوهش مستند توسط مايکل کولينز پايپر روزنامه نگار و نويسنده سياسى آمريکايى براى نشان دادن انديشه هاى حاکم بر جريان نومحافظه کارى آمريکا و چگونگى سر بر آوردن آن از دل انديشه هاى کمونيستى و نشان دادن نقش نومحافظه کاران در دولت جرج بوش به ويژه نقش آنان در جنگ عراق است.

 

نويسنده در مقدمه کتاب با عنوان "تاریخ سری چگونگی قدرت گرفتن نو محافظه کاران" در معرفى آن چنين گفته است: کتابی که پیش رو داريد بر مبانی زیر استوار است:

 

اینکه جنگی که توسط دولت جرج دبلیو بوش علیه عراق شکل گرفت نه تنها بر خلاف اصول محافظه کاری سنتی آمریکایی است که مخالف تمامی اصول سیاست خارجی آمریکا در طول نیم قرن گذشته می باشد؛

 

اینکه جنگ علیه عراق برای اهدافی فراتر و گسترده‌تر از"تغییر رژیم" یا "از بین بردن سلاح‌های تخریت جمعی" آغاز شده است.

 

این جنگ مهم‌تر از همه و قبل از هر چیز بخشی ‌از یک اقدام برای تبدیل ایالات متحده به عنوان تنها ابرقدرت بین‌المللی که ‌از نظر اقتصادی و نظامی قادر به سر کوب هر کشور یا ملتی که جرأت به چالش کشیدن برتری‌ آمریکا را داشته باشد، است.

 

اینکه جنگ علیه عراق به طور ساده اولین گام از یک طرح بلند مدت و گسترده برای شروع یک حرکت حتی تهاجمی تر علیه کل خاور میانه عربی به منظور"تغییر شکل جهان عرب" برای تضمین بقا – و توسعه قدرت – دولت اسرائیل می‌باشد.

 

اینکه جنگ علیه عراق تنها هدف ابتدایی‌ این برنامه به دقت طراحی شده ‌است و اینکه در نهایت سایر کشورهای عرب و مسلمان در معرض نابودی فوری یا نوعی اشغال و کنترل توسط نیروهای نظامی و سیاسی آمریکا (در ائتلاف با اسرائیل) می‌باشد.

 

اینکه جنگ علیه عراق و طرح به انقیاد کشیدن اعراب به طور کاملا ساده یک نسخه اصلاح شده و نوسازی شده رویای تاریخی صهیونیستی"اسرائیل بزرگتر" است که به منظور تامین خواسته‌های شرکت‌های نفتی بین‌المللی که به نوبه‌ی خود برای همکاری با دولت اسرائیل در تعقیب هدف سیطره بر کشورهای تولید کننده نفت جهان عرب کاملا آماده شده‌اند، تغییر شکل یافته ‌است...

 

 

برخی عناوین کتاب به شرح ذیل است: جنگ طلبان بزرگ، ريچارد پرل و ويليام کريستول، ارتباط با اسرائيل، ظهور منتقدان در آمريکا، شبکه نو محافظه کار، واقعيتى که در رسانه‌هاى آمريکا ظاهر مى‌شود،

کمونيست‌هاى سابق نومحافظه کار مى‌شوند، اسرائيل و نومحافظه‌کاران، سيا و نومحافظه‌کاران، ارتباط مورداک، مردان کريستول در کاخ سفيد بوش، کسينجر و کريستول، شبکه پيچيده ريچارد پرل، ترک کردن سياست سنتى آمريکا، شکست اولین تهاجم امپریالیستی، مخالفت آمریکا با امپریالیسم نو محافظه‌کار، حمايت صهیونیست آمریکایی طرفدار امپریالیسم، رويارويى نظامیان با نومحافظه‌کاران و...

 


نظر شما :