لغو سفر نخست وزیر عراق به ايران در پرده ابهام

۰۷ دی ۱۳۸۷ | ۲۲:۵۲ کد : ۳۵۳۶ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در حالی که منابع خبری گزارش می­دادند، نوری مالکی نخست­وزیر عراق روز چهارشنبه 24 دسامبر به تهران سفر خواهد کرد، اما این سفر بدون اعلام هیچ دلیلی انجام نشد.
لغو سفر نخست وزیر عراق به ايران در پرده ابهام

در حالی که منابع خبری گزارش می­دادند، نوری مالکی نخست­وزیر عراق روز چهارشنبه 24 دسامبر به تهران سفر خواهد کرد، اما این سفر بدون اعلام هیچ دلیلی انجام نشد. بنا بود نخست وزیر عراق پس از سفر به آنکارا و دیدار و مذاکره با مقام­های ارشد ترکیه به ایران سفر کند. پس از آن برخی منابع خبری سفر مالکی به ایران را روز شنبه 27 دسامبر اعلام کرده بودند. اما آن سفر هم انجام نشد و نخست وزیر عراق پس از آن مستقیما به بغداد بازگشت. دولت عراق هیچ بیانیه ای درباره این که چرا این سفر انجام نشده صادر نکرده است.

 

این در حالی است که گفته می­شد، سفر مالکی به ترکیه درباره مسئله کردستان و چگونگی مبارزه ارتش ترکیه با شورشیان پ.ک.ک باشد اما بنا به گزارش­ها محور مذاکرات عمدتا مسائل اقتصادی بوده است. فروش 50 قطار ترکیه به عراق از جمله این مسائل بود. 

 

در همین حال حسن کاظمى قمى در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط چاپ لندن گفت: «سفر نورى مالکى به تهران به تعويق نيفتاده و لغو نشده است و اين سفر همچنان به قوت خود باقى است.»

 

وى در ادامه افزود: «سخن درباره تعويق يا لغو سفر مالکى به تهران نادرست است زيرا وى روز مشخصى را در برنامه سفر خود مشخص نکرده بود. ایشان رياست يک هيأت بلندپايه براى سفر به جمهورى اسلامى ايران را با هدف گسترش مناسبات دو کشور بر عهده دارد.»

 

منابع خبری امضای توافق­نامه میان عراق و امریکا که ایران شدیدترین موضع را در برابر آن داشت، محور گفت و گوهای نوری مالکی با مقام­های ارشد ایرانی عنوان کرده بودند.

 

برخى منابع پارلمانى آگاه عراقى که نخواستند نامشان فاش شود، در گفت‌وگو با الشرق‌الاوسط ابراز عقيده کردند، نورى مالکى، نخست‌وزير عراق سفر خود به تهران را به دلايل سياسى به تعويق انداخته است. اين منابع تاکید کردند، اوضاع سياسى که عراق به ‌تازگى شاهد آن بوده، مالکى را بر آن داشته تا سفر خود به ايران را به طور موقت به تعويق بيندازد.

اين منابع همچنین با اشاره به استعفاى محمود المشهدانى، رئيس پارلمان عراق و اظهارات وى مبنى بر تلاش برخى از فراکسيون‌ها براى براندازى‌اش از قدرت و اينکه اين بار قصد براندازى دولت نورى مالکى را دارند، دليل تعويق اين سفر مى‌دانند. محمود المشهدانی در روز اعلام استعفای خود هشدار داده بود که عده­ای در درون پارلمان در حال دسیسه چینی هستند تا پس از کناره­گیریش از سمت ریاست پارلمان عراق به سراغ مالکی بروند تا دولت وی را ساقط کنند. وی سقوط دولت مالکی را مرحله بعدی دسیسه­چینان دانسته بود.
 

برخی شایعات نیز حاکی از آن است که نوری مالکی بر سر استقبال گسترده­ای که رسانه­های ایران بر سر پرتاب کفش منتظر الزیدی خبرنگار شبکه البغدادیه به رئیس جمهوری امریکا انجام دادند، سفر خود را به ایران انجام نداده است و بدین ترتیب قصد داشته با این کار به نوعی اعتراض خود را به تهران نشان دهد. 

همچنین برخی از کارشناسان ابراز عقیده کرده اند که فشار ایالات متحده به عراق برای کاهش روابط دیپلماتیک با ایران از جمله دلایل لغو یا به تعویق افتادن سفر مالکی به تهران است. پیش از این ایالات متحد از دولت عراق خواسته بود در اعتراض به آنچه واشنگتن دخالت های تهران در امور داخلی عراق توصیف کرده بود، روابط دیپلماتیک خود را با ایران کم رنگ کند. 

 

از سوى ديگر ياسين مجيد، مشاور مطبوعاتى نورى مالکى سفر نخست وزير عراق به تهران را به دليل وضعيت جوى و نيز شدت بارش برف در حين سفر وى به ترکيه اعلام کرد و گفت: «اين که اوضاع سياسى عراق به ‌ويژه استعفاى محمود المشهدانى، رئيس پارلمان اين کشور باعث تعويق اين سفر شده است صحت ندارد.»

 

اين در حالى است که برخى ديگر از منابع عراقى تعويق سفر مالکى به عراق را به دليل سفر قريب الوقوع باراک اوباما، رئيس جمهوری منتخب امريکا به اين کشور اعلام کردند.

 

از سوى ديگر روزنامه الصباح، ارگان رسمى دولت عراق به نقل از منابع آگاه از تعويق سفر مالکى به تاريخى ديگر خبر داد. اين منابع به این روزنامه گفته­اند، تعويق سفر مالکى به تهران به دلايل پروتکلى صورت گرفته و اين سفر همچنان به قوت خود باقى است و تاريخ آن بعداً مشخص مى‌شود.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :