انجمن دوستی چین و ایران تأسیس شد

۰۹ دی ۱۳۸۷ | ۱۵:۵۳ کد : ۳۵۵۳ آسیا و آفریقا
مراسم تأسیس انجمن دوستی چین و ایران با حضور جواد منصوری سفیر ایران و مقامات و مسئولان انجمن دوستی سوم دى در محل انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی برگزار شد.
انجمن دوستی چین و ایران تأسیس شد
مراسم تأسیس انجمن دوستی چین و ایران با حضور جواد منصوری سفیر ایران و مقامات و مسئولان انجمن دوستی سوم دى در محل انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی برگزار شد.                                       
 
در این مراسم آقاجرى رایزن فرهنگی ايران در پکن و تعدادی از کارکنان سفارت و دانشجویان، استادان و پژوهشگران فارسی زبان چینی و برخی از شخصیت های چینی که تاکنون در گسترش روابط سیاسی اقتصادی و فرهنگی دو کشور تلاش وافری از خود نشان داده اند، حضور داشتند.
 
در ابتدای اين مراسم اعضای انجمن دوستی چین و ایران از جمله وانگ منگ ( وزیر اسبق فرهنگ چین ) رئیس افتخاری انجمن دوستی چین و ایران، چن خاوسو رئیس انجمن، خوالی مینگ سفیر اسبق چین در ایران، لیو جن تانگ سفیر اسبق چین در ایران، یانگ خوای جونگ سردبیر مجله دارسات قومیه استان نینگ سیا و فنگ زوکو معاون انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی به عنوان نائب رئیسان انجمن انتخاب شدند.
 
"چن خاوسو" رئیس انجمن در ابتدای مراسم گفت: چین و ایران دو کشور مهم در منطقه قاره آسیا هستند و دو کشور آفریننده فرهنگ غنی بوده و دارای ملت های بزرگی هستند. کشور چین از سه هزار سال پیش از طریق جاده ابریشم با فارس قدیم رابطه تنگاتنگی برقرار کرد و 600 سال پیش تیم دریا نوردی جنگ خه پیام دوستی مردم چین را به منطقه خلیج فارس برد.
 
وى افزود: دو کشور چین و ایران برای توسعه آسیا و جهان خدمات قابل توجهی به بشریت داشته اند و در قرن جدید روابط دو کشور به خوبی گسترش یافته است.
 
" خاوسو" با اشاره به سفر سال گذشته خود به ایران گفت: نه تنها فرهنگ عظیم و متنوع ایران را درک کردم بلکه متوجه همکاری خوب دو کشور ایران و چین شدم .
 
رئیس انجمن دوستی چین و ایران گفت: تأسیس انجمن مورد حمایت طبقات مختلف جامعه چین است و قطعاً نتایج خوبی از تأسیس انجمن خواهیم گرفت.
 
سپس جواد منصوری آمادگی سفارت جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه همکاری های دو جانبه میان انجمن های دوستی دو کشور اعلام کرد و گفت: نزدیک به یک دهه از تأسیس انجمن دوستی ایران و چین می گذرد و اکنون شاهد تأسیس انجمن دوستی چین و ایران هستیم که معتقدیم هر دو انجمن می تواند نقش مفیدی را برای تقویت رواط به ویژه در عرصه های فرهنگی و اجتماعی ایفا کند.
 
منصوری تأکید کرد: انجمن های دوستی دو کشور به مثابه پل ارتباطی میان دو ملت ایران و چین بوده که می تواند بیش از پیش دو ملت را با تاریخ و تمدن و فرهنگ یکدیگر آشنا سازد. سازمان های غیردولتی نقش مهمی برعهده دارند و اکنون به عنوان ارکانی موثر در ساختارهای بین المللی و در بسیاری از عرصه ها تأثیر گذارند.
 
سپس احد محمدی رئیس انجمن دوستی ایران و چین گفت: در چند دهه اخیر شاهد گسترش مناسبات و همکاری های دو کشور بوده ایم و انجمن های دوستی دو کشور نهایت تلاش خود را برای گسترش روابط دو کشور به کار برده اند و جلسه امروز نشانه بارز آن است.
 
وی از تلاش های "چن خاسو" و اراده جدی وى مبنی بر تشکیل انجمن دوستی چین و ایران تشکر کرد و گفت: گسترش روابط میان دو کشور منوط به افزایش شناخت از یکدیگر است که این مهم به گسترش روابط فرهنگی و تفاهم می انجامد و بر این اساس بود که ایران به عنوان مقصد گردشگری از سوی چین شناخته شد.
 
  
احد محمدی اعطای تسهیلات لازم برای صدور ویزا برای سفر گردشگران و تجار ایرانی به چین را مورد تأکید قرار داد و گفت: تأسیس مرکز کنفوسیوس شناسی در تهران کمک خوبی به شناخت فرهنگ چین به مردم ایران می کند.

( ۱ )

نظر شما :

سازمان فرهنگی هنری شهرداری ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۷
با سلام و احترام. با آرزوی سلامتی و توفیقات برای این انجمن. و تبریک تاسیس انجمن. اداره امور بین الملل .ارادتمند .میو ه چیان