ساختار وابسته رژیم‌های عربی منطقه به حمایت‌های بیرونی

۱۱ دی ۱۳۸۷ | ۲۰:۳۶ کد : ۳۵۵۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: امیر محبیان
گفتاری از امیر محبیان، تحلیل‌گر و کارشناس مسائل سیاسی
ساختار وابسته رژیم‌های عربی منطقه به حمایت‌های بیرونی
آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب در پیامی به مناسبت فجایع اخیر در غزه، ضمن اعلام یک روز عزای عمومی در ایران، از موضع رهبران کشورهای عرب و مسلمان در برابر حمله اسرائیل به نوار غزه به شدت انتقاد کرد و در اشاره ‌ای به سران مصر و اردن آنها را "منافقان امت" نامید.
 
امیر محبیان، تحلیل گر و کارشناس مسائل سیاسی در گفتاری برای دیپلماسی ایران به بررسی دلایل همراهی برخی کشورهای عربی منطقه از اسرائیل پرداخته است که در ادامه می خوانید:
 
طبیعی است که ساختار رژیم های عربی منطقه به نحوی طراحی شده است که برای بقای خود متکی به حمایت های بیرونی هستند و اساسا از آنجا که نظام های آنها فاقد پایگاه های مردمی و دموکراتیک است مجبورند به گونه ای در روند تحولات منطقه ای نقش بازی کنند که اتکا آنها به بیرون مخدوش نشود.
 
بر همین اساس ما شاهد آن هستیم که کشورهای عربی منطقه عملا در چهارچوب سیاست ها و سناریوهای تعیین شده از سوی ایالات متحده امریکا و به تبع آن اسرائیل حرکت می کنند، البته در این مسیر ملاحظاتی نیز دارند، من جمله اینکه حرکت هایشان به صورتی آشکار نباشد که توده های مردم کشورهایشان بصورت شفاف در مقابل خود قرار دهد.
 
بر همین مبنا شاهدیم که در وقایع اخیر غزه عملا کشورهای عربی به یک مفهوم سکوت اختیار کردند و تلاش می کنند با گذراندن زمان این فضا را برای رژیم صهیونیستی اسرائیل ایجاد کنند که با سرکوب غزه و فلسطینیان و تغییر دولت حماس، معضلی که در منظر مردم شان نشانگر ضعف موضع گیری حاکمانشان است را برطرف سازند.
 
بر همین اساس کشورهای عربی به سکوت خود ادامه می دهند به نحوی که نهایتا فرصتی برای رژیم صهیونیستی در زمینه سرکوب ایجاد شود، به طور قطع هماهنگی هایی در این باره صورت گرفته است و مقامات کشورهای عربی از قضایایی که در حال وقوع است، مطلع هستند.
 
اعراب منطقه همین مواضع را در برابر ایران نیز دارند با این تفاوت که در مورد ایران نگران هستند و جرات ندارند برخوردی را که نسبت به فلسطینیان انجام می شود- به صورت آشکار- در مورد ایران توصیه کنند، اما به صورت پنهان تردیدی وجود ندارد که نگاه آنها همان نگاهی است که در خصوص فلسطین و اسرائیل دارند و کوشش آنها نیز این است که ایالات متحده امریکا و اسرائیل بتوانند به نحوی معضل ایران را از منظر آنها حل کنند.
 
بنابراین کشورهای عربی به شکل پنهان کارانه ای در تلاش اند سیاست های خود را به طرف های غربی انتقال دهند که ما مخالف برخورد با ایران نیستیم ولی در عین حال به ایران نیز این پیام را بدهند که جمهوری اسلامی ایران واکنشی را علیه آنها نداشته باشد، در واقع سیاست آنها، سیاست مدافعانه است.
امیر محبیان

نویسنده خبر


نظر شما :