اصرار جهانيان بر آتش‌بس در غزه

۱۲ دی ۱۳۸۷ | ۲۰:۱۹ کد : ۳۵۸۲ اخبار اصلی
سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا، روسيه و ایالات متحد روز سه شنبه 30 دسامبر از اسرائيل و حماس خواستند، بی درنگ به درگيری ها در غزه پايان دهند.
اصرار جهانيان بر آتش‌بس در غزه

 

سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا، روسيه و ایالات متحد روز سه شنبه 30 دسامبر از اسرائيل و حماس خواستند، بی درنگ به درگيری ها در غزه پايان دهند.

 

ماريا اوکاب، قائم مقام سخنگوی سازمان ملل متحد در این باره گفت: «گروه چهار جانبه شامل سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا، روسيه و آمريکا، در مذاکرات تلفنی روز سه شنبه خواستار آتش بس فوری  شدند.»  

 

گروه چهار جانبه همچنين خواستار کمک های انسانی و اقتصادی برای مردم غزه شده است.

 

از سوی ديگر در حالی که تهديد حمله زمينی اسرائيل به غزه قوت گرفته است، دولت اسرائیل اعلام کرد، در حال بررسی پيشنهاد آتش بس ۴۸ ساعته ای است که از سوی وزیر امور خارجه فرانسه ارائه شده است. زير دفاع، نخست وزير و همچنين وزير امور خارجه اين کشور روز سه شنبه در باره اين پيشنهاد گفت و گو کرده اند.

 

این در حالی است که روز چهارشنبه 31 دسامبر مقام­های اسرائیلی اعلام کردند، هیچ تضمینی وجود ندارد که در این مدت زمان کوتاه موشکی به سوی اسرائیل پرتاب نشود و از این رو آتش بس 48 ساعته که از سوی فرانسه پیشنهاد شده را نمی پذیرند.

 

در همين زمينه، يک ديپلمات بلندپايه اروپايی که نخواست نامش فاش شود گفت: «مقام­های ارشد عضو اتحاديه اروپا  درباره موضوع کمک رسانی به غزه از طريق زمين، هوا و دريا گفت و گو کرده اند، اما اين اقدام مستلزم آن است که اسرائيل و حماس درگيری ها را متوقف کنند.»

 

 اما با این حال مارک رگف، سخنگوی ایهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل گفت: «ما همکاری نزديکی با جامعه بين المللی برای کمک رسانی انجام خواهيم داد. اما اين هم مهم است که هم­زمان فشار بر حماس را ادامه دهيم و مجال ندهيم که خود را بازسازی و از نو سازماندهی کند.»

 

در پاسخ به این مواضع مشير مصری، يک مقام حماس روز سه شنبه 30 دسامبر گفته بود، ما عاجزانه برقراری آرامش را درخواست نمی کنيم و ديگر جايی برای صحبت درباره آرامش با هدف ادامه تهاجم و محاصره وجود ندارد.

 

با این حال، یک مقام اسرائیلی تاکید کرد، هر گونه آتش بس برای این که معتبر باشد، می بایست تضمین کند که چگونه حماس را وادار به تبعیت خواهد کرد.

 

درباره خسارت­های جانی وارد شده در حملات اخیر اسرائیل منابع بیمارستانی در غزه اعلام کرده­اند، از آغاز حملات هوایی اسرائيل به غزه  تاکنون دست کم ۳۸۳ نفر جان خود را از دست داده و بيش از ۸۰۰ نفر زخمی شده اند. دست کم ۶۲ تن از کشته شدگان غیر نظامی اند.

 

در همين حال نيروهای حماس مناطق کريات ملاچی و راحت، در عمق ۳۰ کيلومتری اسرائيل را هدف راکت های خود قرار دادند. از سوی ديگر ایهود اولمرت می گويد عمليات اسرائيل در غزه « نخستين گام» از يک عمليات چند مرحله ای است.

 

گفت وگوی بوش و محمود عباس

 

از سوی دیگر گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفيد، روز سه شنبه گفت: «جورج بوش، رئيس جمهوری امريکا و محمود عباس، رييس تشکيلات خود گردان فلسطينی درباره عمليات اسرائيل در غزه گفت و گو کردند.»

 

به گفته آقای جاندرو، جرج بوش در تماسی تلفنی دیگری با حسنی مبارک، رئيس جمهوری مصر، از وی برای کمک به توقف خشونت قدردانی کرده است. 

 

از سوی دیگر منابع خبری اسرائیلی اعلام کردند، نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه قصد دارد برای آتش بس در غزه پادرمیانی کرده و با همین هدف روز دوشنبه آینده به اسرائیل سفر کند. گرچه کاخ الیزه اعلام کرده هر تصمیمی که در این زمینه بخواهد گرفته شود، منوط به دیدار روز پنج شنبه اول ژانویه نیکولا سارکوزی با زیپی لیونی وزیر امور خارجه اسرائیل است.

 

گفتنی است سفر خاورمیانه­ای سارکوزی در حقیقت دیدار از سربازان فرانسوی در جنوب لبنان است و سفر به اسرائیل قرار است پس از آن انجام شود.

 

در همین راستا لویس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل نیز خواستار پایان یافتن هر چه سریعتر منازعات فلسطین با اسرائیل شد و در همین رابطه به شدت سازمان ملل را به دلیل آنچه وی کوتاهی و ناتوانی این سازمان در حل این بحران دانست، مورد انتقاد قرار داد.   

 

از سوی دیگر و درباره منازعات غزه و اسرائیل که به دلیل بسته شدن گذرگاه­ها توسط دولت مصر پای قاهره نیز به میان کشیده شده حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر تاکید کرد، هیچ گذرگاهی در برابر فلسطینیان گشوده نخواهد شد مگر در حالت­های اضطراری و انسانی.

 

مبارک همچنین گفت: «تنها در حالی حاضریم گذرگاه­های فلسطینی را باز کنیم که نیروهای وابسته به محمود عباس و مراقبان اروپایی بر این مراکز کنترل داشته باشند.»

 

اما با این حال مبارک حمله اسرائیل به غزه را محکوم کرد و از گروه­های فلسطینی خواست در حفظ اتحادشان کوشا باشند و متعهد شد که در متوقف ساختن حملات کینه توزانه اسرائیل نهایت تلاش خود را به کار گیرد.  


نظر شما :