اسراییل شکست مى‌خورد

۱۴ دی ۱۳۸۷ | ۱۶:۲۹ کد : ۳۵۸۵ اخبار اصلی
يادداشتى از کريم جعفرى
اسراییل شکست مى‌خورد
پنج روز پس از آنکه ارتش رژیم صهیونیستی با حمله همه جانبه خود به نوار غزه انتظار داشت جنبش حماس و دیگر گروه های مقاومت در این منطقه کوچک تسلیم شده و از مواضع خود عقب نشینی کنند، می گذرد اما در این مدت و با وجود افزایش دامنه این حملات نه چنین اتفاقی رخ داد و به نظر می رسد که گروه های مقاومت نیز توان پاسخگویی بالایی را دارند و برخلاف برداشت ها و اطلاعات این رژیم، موشک های مقاومت وارد مناطق به شدت امنیتی و حساس سرزمین های اشغالی 1948 شده و نگرانی های شدیدی را هم در این زمینه برای سران تل آویو فراهم کرده است. مهمترین دلیلی که برای ناکامی اسراییل در برآورده کردن اهدافش در غزه می توان ذکر کرد قبول بررسى پیشنهاد فرانسه برای برقراری آتش بس 48 ساعته توسط این رژیم می باشد. به طور قطع به یقین اگر نظامیان این رژیم می دانستند می توانند در آینده نزدیک به اهداف تعریف شده خود در غزه دست پیدا می کنند، به هیچ عنوان زیر بار این موضوع نرفته و با رد کردن آن همچنان حملات خونین خود را به غزه ادامه داده و تا آنجا پیش می رفتند که از نمادهای مقاومت نه چیزی باقی بماند و نه حماس ادعای قدرت نمایی کند.
 
برای این ناکامی رژیم اسراییل می توان دلایل محکمتری هم ارائه کرد و آن نیز تداوم مقاومت در غزه علی رغم حملات بی سابقه ارتش این رژیم به این منطقه است. به نظر می رسد مقاومت اسلامی در غزه با درس گرفتن از مقاومت اسلامی در لبنان خود را برای روزهای بسیار سخت امروزی آماده کرده است. اینکه با هدف قرار گرفتن ایستگاه تلویزیونی الاقصی وابسته به حماس بلافاصله این شبکه تلویزیونی از نقطه ای نامشخص برنامه‌های خود را ادامه داده و وقفه ای در کار آن ایجاد نشد به همراه پخش سخنان اسماعیل هنیه نخست وزیر فلسطین نشان دهنده برنامه‌ریزی برای اینچنین روزهایی بوده است، این اقدام مانند اقدام تلویزیون المنار وابسته به حزب الله در جنگ 33 روزه بود، حماس به این ارگان تلویزیونی و تبلیغاتی برای این روزها احتیاج داشت و با استفاده از همین فرستنده ماهواره ای که در تمام باریکه و حتی صحرای سینا هم قابل دریافت است، صدا و تصویر خود را به گوش مردم رسانده و بیانیه ها و اعلامیه های صادر شده را قرائت می کند. در حالی که صدا و تصویر حماس به عنوان مهمترین فاکتور زنده بودن این جنبش همچنان قابل دریافت است، در بعد دیگر ماجرا می توان به پایداری گروه های مقاومت اشاره کرد.
 
رزمندگان فلسطینی با شلیک روزانه ده ها موشک از انواع و اقسام مختلف، توان موشکی خود را به رخ دشمن کشیده و نشان دادند که ادعای مقامات این رژیم در مورد نابودی زیربناهای موشکی مقاومت در غزه گزافه گویی بیشتر نیست و این درست مانند ادعاهایی است که ارتش این رژیم هنگام حمله به لبنان و در قبال نابودی سیستم‌های پرتاب موشک مقاومت لبنان بیان می کرد. گردان های مختلف مقاومت در غزه از ابتدای تهاجم هوایی ارتش عبری به غزه نشان دادند که از میزان آمادگی بالایی برای پاسخگویی در برابر این تهاجم برخوردارند، این آمادگی را به خصوص می توان در واحدهای موشکی این گردان ها یافت که تاکنون بدون وقفه در حال شلیک موشک به شهرک های مهاجرنشین هستند. برخلاف ادعای برخی از افراد ناآگاه که موشک های فلسطینی را بی‌اثر و بیهوده می دانستند، امروز این موشک ها نشان دادند که از توان بالایی برای ایجاد توازن برخوردارند. حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیتسی هیچ تاثیری بر رزمندگان مقاومت نداشته و آنها با استفاده از تجربیات سال‌های دراز مقاومت راه مقابله با این حملات را یاد گرفته و تاکنون به آنها آسیب های جدی وارد نشده است. از 400 شهیدی که تا امروز در غزه شمارش شده اند، حدود 170 تن نیروهای پلیس بوده اند که هیچ نقشی در درگیری با ارتش اسرائیل نداشته و مابقی تلفات وارد شده، از جمله بیش از 90 درصد زخمی ها را شهروندان عادی و زنان و کودکان تشکیل می دهند.
 
نکته مهمتر در مورد توان مقاومت، به برد موشک های شلیک شده از غزه باز می گردد. اگر تا پیش از این برد موشک های دست ساز فلسطینی ها تنها عمق 20 کیلومتری را هدف قرار می داد، در طول پنج روز گذشته گردان های مقاومت نقاطی را هدف قرار داده اند که برای اولین بار است هدف قرار می گیرند، شهر اشدود یا اسدود در فاصله 35 کیلومتری و شهر بئرالسبع در فاصله 45 کیلومتری آخرین مناطقی بودند که هدف قرار گرفتند. با رسیدن برد موشک های شلیک شده از غزه به سمت این شهرها، حدود یک میلیون اسراییلی در تیررس موشک های مقاومت قرار گرفته امروز مقامات اسراییلی با مشکلات عدیده ای در این باره مواجه شده‌اند. تشکیلات امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی که فکر هم نمی کردند روزی با موشک‌هایی با این برد مواجه شوند، به دلیل عدم وارد کردن محدوده 40 کیلومتری به دایره بحران، با انتقادات شدید داخلی مواجه شده اند تا جایی که برخی از اعضای کنست معتقدند با وجود برنامه ریزی شش ماهه برای این تهاجم و همچنین درس گرفتن از تجربه لبنان، آنها در غزه با شرایط متفاوتی مواجه شده اند. به نظر می رسد که در برابر سیل موشک های شلیک شده از غزه سران تل آویو به دردسر افتاده اند. با این تفاصیل آنها در پنجمین روز از تهاجم خود به غزه دو را در پیش ندارند، یک راه این است که همچنان به بمباران های هوایی خود ادامه داده که این نمی تواند حماس را به زانو درآورده و از شلیک موشک های جلوگیری کند و راه دومی که به نظر می رسد تهاجم زمینی به غزه و اشغال آن است که این هم به نظر می رسد چندان نمی تواند موفق باشد و برای این مهم می توان دلایل چندی را برشمرد که مهترین آن به آمادگی رزمندگان مقاومت باز می گردد.
 
در جنگ 33 روزه وقتی جنگ به نفع حزب الله مغلوبه شد که نیروی زمینی ارتش اسراییل به زعم خود برای راندن حزب الله از باریکه مرزی وارد عمل شد و در مقابله با رزمندگان آماده مقاومت راه به جایی نبرد و شکست سختی را تجربه کرد. غزه نیز شرایطی این چنین دارد، در حالی که حزب الله در نبرد 33 روزه تنها صدها تن رزمنده در اختیار داشت، در غزه گردان های مقاومت ده ها برابر آن را مهیا کرده اند. بر اساس آمارهای موجود تنها گردان های قسام بیش از 25 هزار نیرو در اختیار دارد که یگان های ویژه آن آموزش های بسیار خوبی دیده و از این رو انتظار می رود که با استفاده از زمینه سازی های صورت گرفته در طول یک سال اخیر، تهاجم زمینی ارتش اسراییل به این منطقه کوچک نیز ناکام بماند، چرا که تجربه ثابت کرده این امروز غزه مانند چند سال پیش نیست و مردان مقاومت آماده اند تا مقابله ای جدی با تجاوزات اسراییل انجام دهند.
 
جالب توجه آنکه گابی اشکنازی فرمانده ارتش اسراییل در دیدار با رئیس این رژیم، به وی از مشکلات پیش آمده گفته است، سخنانی که به آسانی می شود بوی شکست و ناکامی را از آن شنید. اشکنازی به پرز گفته بود که من می دانم پیروز خواهیم شد، اما باید هزینه بسیاری در این مورد بدهیم. آنچه که از شواهد بر می آید، جنگ در روزهای آینده سخت تر خواهد شد و چون شکست برای اسراییل گران تمام خواهد شد، آنها برای پیروزی و نابودی حماس تلاش خواهند کرد و حماس نیز می داند در برابر این تهاجم اگر پیروز نشود روزهای سختی را پیش رو خواهد داشت و اگر پیروز هم شود معادلات منطقه را مانند جنگ 33 روزه تغییر خواهد داد.

نظر شما :