جهان در هفته‌اى که گذشت ...

۱۲ دی ۱۳۸۷ | ۲۰:۲۰ کد : ۳۵۸۹ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته‌اى که گذشت ...
ناوهای چینی عازم مقابله با دزدان دریایی شدند
 
چند فروند از شناورهای نیروی دریایی چین به منظور مقابله با حملات دزدان دریایی روز جمعه ششم دى‌ عازم آبهای سومالی شدند.
 
دو ناوشکن و یک کشتی تدارکاتی نیروی دریایی جمهوری خلق چین حامل نفرات واحدهای ویژه، موشک های هدایت شونده و با همراهی چند فروند هلی کوپتر برای شرکت در ماموریت جلوگیری از حملات دزدان دریایی به کشتیرانی بین المللی بنادر چین را به مقصد آبهای سومالی ترک کردند.
 
اين ناوهای چینی طی مراسمی در روز جمعه، از جزیره هاینان عازم سومالی شدند تا ماموریت بین المللی خود در مقابله با دزدی دریایی را آغاز کنند.
 
گمانه‌زنى‌ها درخصوص ازسرگيرى مذاکرات ملى فلسطينى‌ها
 
منابع آگاه فلسطينى اعلام کردند: مصر احتمالا ابتداى سال آينده از رهبران فلسطينى به منظور ازسرگيرى مذاکرات ملى براى سفر به قاهره دعوت خواهد کرد.
 
منابع آگاه فلسطينى به سايت اينترنتى شبکه الجزيره گفتند: قاهره به گروه‌ها و شخصيت‌هاى مستقل فلسطينى تصميم خود را در زمينه احياى ارتباطات با گروه‌هاى فلسطينى به منظور دستيابى به يک موضع‌گيرى متحد در قبال بازگشت به مذاکرات و پايان دادن به اختلافات فتح و حماس و ارائه‌ طرح‌ها و برنامه‌هاى جديد جهت تمديد آتش بس با اسراييل اعلام کرده است.
 
اين منابع گفتند: يک مسوول مصرى عالى‌رتبه اخيرا با محمود الزهار، از رهبران برجسته حماس تماس برقرار کرده اما از طرح آتش بس و آشتى ملى صحبتى نکرده است.
 
رئيس رژيم صهيونيستى طرح صلح عربى را ستود
 
شیمون پرز، رئيس رژيم صهيونيستى در گفتگو با روزنامه "الشرق‌الاوسط" طرح صلح عربى را که از سوى پادشاه عربستان مطرح شده است ستود و از آن حمايت کرد.
 
وی گفت: به اعتقاد من، ساختار اوضاع خاورميانه در طول سه سال گذشته تا کنون فرق کرده به گونه‌اى که امور براى رسيدن به صلح آماده شده است.
 
پرز با حمايت از طرح عربستان سعودى براى صلح اعراب با رژيم صهيونيستى افرود: طرح صلح عربى، حاصل ديدگاه جديدى در جهان عرب در جهت منافع ملى عربى بوده و اساس استوار کامل‌شدن روند صلح محسوب مى‌شود.
 
اولين سالگرد ترور بى نظير بوتو
 
بيش از صد هزار پاکستانى در اولين سالگرد ترور بى نظير بوتو بر سر مزار وى گرد آمدند.
 
به گزارش الجزيره، تعداد زيادى از عزاداران با گذر از ايست‌هاى بازرسى مستقر در قبرستان روستايى بخش گارهى خدا بر سر مزار بى نظير بوتو رفتند.
 
بر اساس اين گزارش مردم با اتوبوس، قطار، کاميون، ماشين، دوچرخه و حتى با پاى پياده مسير خود را تا مزار بى نظير بوتو طى کردند.
 
پارلمان آذربايجان با برگزارى رفراندوم تغييرات قانون اساسى موافقت کرد
 
 
پارلمان جمهورى آذربايجان با برگزارى رفراندوم در خصوص تغييرات قانون اساسى در اين کشور موافقت کرد، اين رفراندوم مى‌تواند مجوز ابقای مجدد در پست رياست جمهورى را به الهام‌ على‌اف، رييس‌جمهور فعلى جمهورى آذربايجان واگذار کند.
 
پارلمان جمهورى آذربايجان با 100 راى موافق در مقابل 7 راى مخالف به برگزارى رفراندوم در تاريخ 18 مارس راى مثبت داد. اين رفراندوم ايجاد برخى تغييرات در قانون اساسى اين کشور را به همه پرسى مى‌گذارد، اصلاحاتى که بر مبنى آن محدوديت دو دوره تصدى‌گرى در پست رياست جمهورى حذف شده و بر اساس آن رييس‌جمهور آذربايجان مى‌تواند چندين دوره عهده‌دار اين سمت شود.
 
پاکستان خواستار گفتگو با هند برای پایان تنشها شد
 
رئیس جمهوری پاکستان در سخنانی خواستار گفتگوی اسلام آباد و دهلی نو به منظور پایان دادن به تنش های روزافزون میان کشورش و دهلی نو شد.
 
"آصف علی زرداری" که به مناسبت اولین سالگرد ترور "بی نظیر بوتو" سخن می گفت در ادامه از هند خواست تا اسلام آباد را وادار به اتخاذ سیاست های تند در قبال افراطی های مذهبی نکند.
 
فلسطینیان "انتفاضه سوم" را آغاز کنند
 
رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در واکنش به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوارغزه خواستار انتفاضه سوم فلسطینی ها شد.
 
خالد مشعل در گفتگو با شبکه الجزیره با بیان اینکه اکنون زمان انتفاضه سوم است از ساکنان کرانه باختری خواست تا با برادران خود در نوارغزه همبستگی داشته باشند.
 
وی در ادامه گفت: ما خواستار انتفاضه نظامی دیگر علیه دشمن هستیم و مقاومت از طریق عملیات های استشهادی ادامه خواهد یافت.
 
مخالفان دولت پارلمان را در بانکوک مسدود کردند
 
هزاران تن از هواداران دولت تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر تایلند که دو سال پیش سرنگون شد، به نمایندگان اجازه ورود به مقر پارلمان در بانکوک را ندادند.
 
خبرگزاری آلمان از بانکوک گزارش داد، آنها همچنین قصد دارند اجازه ندهند آبهیسیت وججاجیوا (Abhisit Vejjajiva)، نخست‌وزیر جدید اصول سیاسی خود را برای پارلمان معرفی کند.
 
سوتپ تائونگسوبان (Suthep Thaungsuban)، معاون نخست‌وزیر گفت احتمالا بیانیه دولت و بحث درباره آن تا سال نو میلادی به تعویق خواهد افتاد.
 
سران پاکستان کاهش تنش‌ها با هند را خواستار شدند
 
آصف على زردارى، رييس‌جمهور پاکستان و يوسف رضا گيلانى، نخست وزير اين کشور و ژنرال اشفق کيانى، فرمانده ارتش پاکستان در ديدار با هى يافى، معاون وزير امور خارجه چين گفتند که اسلام‌آ‌باد خواستار حفظ آرامش است.
 
در يک بيانيه رسمى آمده است: رييس‌جمهور (پاکستان) با لزوم اجتناب از بدتر شدن اوضاع موافق است.
 
اين بيانيه مى‌افزايد: پاکستان و هند بايد براى پرداختن به اختلافاتشان گفتگو کنند. زردارى متاسف است که هند به جاى پاسخ دادن به رويکرد مثبت پاکستان وارد يک بازى اتهام‌زنى که هيچ سودى به همراه ندارد، شده است.
 
حماس هرگونه موافقت با آتش بس را تکذیب کرد
 
اسامه حمدان نماینده جنبش حماس در لبنان در گفتگو با رویترز گفت: حماس رسما بیانیه وزارت خارجه سنگال درباره اعلام آمادگی خالد مشعل برای آتش بس را تکذیب می کند.
 
وی در ادامه گفت: هرگونه مذاکره درباره آینده به پایان حملات رژیم صهیونیستی و لغو محاصره غزه منوط است.
 
خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که وزارت خارجه سنگال در بیانیه ای اعلام کرده است: عبدالله واد رئیس جمهور سنگال و رئیس دوره ای سازمان کنفرانس اسلامی اواخر روز یکشنبه با مسئول دفتر سیاسی جنبش حماس گفتگوی تلفنی داشته و خالد مشعل برای امضای آتش بس در محلی مورد موافقت طرف های درگیر توافق کرده است.
 
شورشیان اوگاندا 40 غیرنظامی کنگو را کشتند
 
شورشیان اوگاندا که با تهاجم ارتش‌های منطقه در شمال شرق جمهوری دموکراتیک کنگو مواجه هستند، 43 غیرنظامی را ربوده و تعداد دیگری را در آستانه کریسمس ربودند.
 
سرگرد پدی آنکوندا، سخنگوی ارتش اوگاندا گفت: ارتش مقاومت خدا (LRA) به رهبری جوزف کانی در حال کشتن اتباع کنگو است.
 
وی افزود: آنها شب عید میلادی و روز کریسمس به غیرنظامیان در دو منطقه فارادج و سوکی حمله کردند. از 24 دسامبر شمار کشته شدگان به 43 تن افزایش یافته است.
 
رييس‌جهور سومالى استعفا کرد
 
رييس‌جمور سومالى روز دوشنبه استعفا داد و جامعه بين‌المللى را به دليل عدم حمايت از دولت موقت اين کشور مقصر دانست.
 
عبدالله يوسف، رييس‌جمهور سومالى هنگام ترک کشور به مقصد نامعلومى به پارلمان اعلام کرد که شيخ آدم مدوب، رييس پارلمان وظايفش را برعهده مى‌گيرد.
 
يوسف در پارلمان سومالى به قانون‌گذاران گفت: همانطور که زمان انتخابم در 14 اکتبر 2004 قول دادم اگر نتوانم وظايفم را انجام دهم، کناره‌گيرى مى‌کنم، اکنون تصميم گرفته‌ام که اين مسووليت را به شما بازگردانم.
 
رهبران کودتاى گينه، نخست‌وزير غيرنظامى کشور را معرفى کردند
 
رهبران کودتا در گينه با قرائت بيانيه‌اى در راديو دولتى اين کشور کابينه کومارا، بانکدار گينه‌اى ساکن مصر را به عنوان نخست‌وزير غيرنظامى کشور معرفى کردند.
 
کومارا از مدير بانک صادرات - واردات آفريقا است. گينه‌اى‌ها نام کومارا را دو سال قبل پس از تظاهرات چند هفته‌اى اتحاديه‌ها با درخواست استعفاى رييس‌جمهور لانسانا کونته شنيدند. کونته موافقت کرد نخست‌وزيرى را که از جانب اين اتحاديه‌ها معرفى مى‌شود، بپذيرد. کومارا يکى از سه فرد پيشنهادى بود.
 
تلاش براون برای ایجاد ائتلاف جدید با اوباما
 
نخست وزیر انگلیس در سخنرانی خود به مناسبت سال نو میلادی وعده ایجاد "یک ائتلاف جهانی برای تغییر" به همراهی رئیس جمهوری جدید آمریکا را داد.
 
"گوردون براون" از ایجاد "ائتلافی برای تغییر" به همراهی "باراک اوباما" در زمینه اقتصاد، تغییرات جوی و جنگ علیه تروریسم سخن گفت.
 
به نوشته این روزنامه، وی در تلاش برای فاصله گرفتن از دیپلماسی دو سوی آتلانتیک در دوره "جرج بوش" رئیس جمهوری کنونی آمریکا و "تونی بلر" نخست وزیر سابق انگلیس شرایط یک رابطه جدید ویژه با اوباما را پیش از ورود وی به کاخ سفید بیان خواهد کرد.
 
نخست وزیر جدید بلژیک انتخاب شد
 
پس از استعفای هفته گذشته نخست وزیر بلژیک، پادشاه این کشور امروز نخست وزیر جدید را تعیین کرد.
 
کاخ پادشاهی بلژیک روز سه شنبه خبر داد که "فلمند هرمن وان رومپوی" از حزب دموکرات به عنوان نخست وزیر جدید بلژیک تعیین شد.
 
براساس این بیانیه، آلبرت دوم پس از گذشت یک هفته از استعفای ییو لترم نخست وزیر سابق بلژیک، جانشین وی را انتخاب کرد.
 
رایس و لاوروف بر پایان سریع تر خشونت در غزه تاکید کردند
 
وزارت امور خارجه روسیه سه شنبه شب خبر داد که "سرگئی لاوروف" و "کاندولیزا رایس" عصر امروز درباره وضعیت نوار غزه تلفنی با هم گفتگو کردند.
 
بر اساس بیانیه وزارت خارجه روسیه، رایس و لاوروف بر پایان هرچه سریع تر درگیری ها در غزه تاکید کردند.
 
مصر گذرگاه رفح را بازگشایی کرد
 
یک مقام امنیتی مصری شب سه شنبه خبر داد که ساعتی پیش گذرگاه رفح که به علت حملات صهیونیستی ها در نوار غزه بسته شده بود، بازگشایی شده است.
 
یک مقام امنیتی مصر که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت: گذرگاه بازگشایی شده است و آمبولانس های حامل زخمی های فلسطینی قرار است امشب وارد مصر شوند.
 

نظر شما :