مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست‌خارجی

۱۳ دی ۱۳۸۷ | ۱۸:۵۰ کد : ۳۵۹۲ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته‌ها و موضع‌گیری‌هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست‌خارجی

رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، سخنگوی وزارت خارجه، سفیر ایران در عراق، مشاور عالى رهبر انقلاب، دبیر پیشین شورای امنیت ملی، مشاور هنری رئیس جمهور و چند تن از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

 

‌اتحاديه عرب بايد بجنبد

 

رئیس جمهور در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان گفت: اتحاديه عرب بايد بجنبد و اقدام مناسب انجام دهد، سازمان کنفرانس اسلامى نيز بايد بجنبد، نمى‌شود فقط به دو سخنرانى و تشکيل يک کميته اکتفا کرد. مگر نمى‌بينيد که صهيونيست‌ها دارند جنايت مى‌کنند، نمى‌شود فرصت داد صهيونيست‌ها به جنايت‌هاى خود ادامه دهند.

 

وی با بيان اين‌که « اصل حرف من سازمان ملل و خطابم به اين سازمان است» افزود: اين سازمان ملل مربوط به کدام ملت‌ها و ملل است. آيا شوراى امنيت ابزارى است براى چند کشور که هر غلطى که مى‌خواهند با پوشش سازمان ملل و شوراى امنيت انجام دهند يا متعلق به تمام ملت‌هاست؟ اگر متعلق به تمام ملت‌هاست پس سازمان ملل و سران آن کجايند و چرا کارى انجام نمى‌دهند؟ چرا قطعنامه صادر نمى‌کنند؟

 

احمدى‌نژاد خطاب به مسئولان سازمان ملل ادامه داد: شما در برابر حق مسلم هسته‌اى ملت ايران که همه به آن اذعان داشتند که قانونى است، چندين قطعنامه صادر کرديد، اما در برابر رژيم صهيونيستى از يک اخم کردن هم عاجز هستيد.

 

‌آقاى دبير کل (سازمان ملل) نترسيد از اين‌که منصبتان را بگيرند

 

احمدی نژاد خطاب به دبير کل سازمان ملل متحد هم گفت: ‌آقاى دبير کل! نترسيد از اين‌که منصبتان را بگيرند، به وظيفه‌تان عمل کنيد و اگر منصب‌ شما را گرفتند، در کنار ساير ملت‌هاى آزادى‌خواه قرار مى‌گيريد.

 

رييس‌جمهور با بيان اين‌که آقاى دبير کل بايد وظيفه‌ خود را درست انجام دهد، افزود:‌ چطور مى‌شود در کشورهايى که مخالف آمريکا هستند و نمى‌خواهند زير بار آمريکا و رژيم صهيونيستى بروند تا اتفاقى مى‌افتد بلافاصله مصاحبه و اعلام نظر مى‌کنيد، اما در برابر اين جنايت‌ها در غزه سکوت کرده‌ايد؟ چه کسى به شما فشار مى‌آورد؟ شما به چه کسى متعهد هستيد؟ چرا زبان در کام گرفته‌ايد و اقدامى نمى‌کنيد؟

 

رشد سه برابرى اختراعات در زمان تحريم

 

رييس‌جمهور در همایش مبلغان حسینی با اشاره به رشد سه برابرى اختراعات ثبت شده و نوآورى‌هاى دانشمندان و محققان کشور طى چهار سال اخير خاطرنشان کرد: دشمنان مى‌خواستند با اعمال تحريم وابستگى به نفت را بيشتر کنند، اما در تصميم انقلابى با مديريت صحيح مصرف بنزين که سالى 12.9 درصد رشد داشت به شدت کاهش يافت.

 

احمدى‌نژاد با بيان اين که تحريم‌ها انگيزه کار، تلاش و فداکارى در کشور را افزايش داده است، گفت: رشد ايران در سال 86 جزو 17 کشور اول در جهان در زمينه رشد اقتصادى بود.

 

جهان منتظر نسيم نجات‌بخش ولايت و حاکميت انسان کامل

 

محمود احمدى‌نژاد با بيان به پايان راه رسيدن انديشه ليبرالسيم و دموکراسى ليبرال، تصريح کرد: امروز همه دنيا منتظر نسيم نجات‌بخش ولايت، امامت و حاکميت انسان کامل هستند.

 

رييس‌جمهور با بيان اين که امروز در دنياى غرب هيچ جوشش فکرى براى پاسخگويى به سوالات و نيازهاى بشر نيست، افزود: علما و طلاب ما بايد ادبيات انتظار و نيز اصول سياست، اقتصاد و مديريت مبتنى بر اسلام ناب محمدى را به عنوان تنها راه نجات‌بخش و حيات‌آفرين در دنيا معرفى و منتشر کنند.

 

وی با اشاره به بن‌بست دنياى غرب در ابعاد مختلف نظرى ، عملى ، فرهنگ، سياست ، اقتصاد و نظامى اظهار داشت: امروز ملت‌هاى دنيا از نظام سرمايه‌دارى به تنگ آمده‌اند و حتى سياستمداران برخى کشورها نيز در ادامه حمايت از رژيم صهيونيستى ترديد جدى دارند.

 

استکبار ایران را به عنوان يکى از چند قطب جهان بشناسد

 

علی اکبر ولايتى مشاور عالی مقام معظم رهبری جهان معاصر را جهانى چند قطبى دانست و گفت: انقلاب اسلامى ايران در جهان، توسعه پيدا کرده و استکبار چه بخواهد يا نخواهد بايستى آن را به عنوان يکى از چند قطب جهان بشناسد، چرا که ايران اسلامى مى‌تواند به راستى يک قدرت بين المللى گردد.

 

اتحاديه عرب و سازمان کنفرانس اسلامى به سازمان ملل اعتراض مى‌کنند

 

دکتر محمود احمدى‌نژاد در حاشيه‌ همايش تقدير از سى‌سال برگزيدگان سلامت در پاسخ به سوالى در مورد غزه و فجايع رژيم صهيونيستى در اين منطقه با تاکيد بر اين‌که "امروز فشار بر مردم غزه زياد است و البته اين به معناى شکستن مقاومت مردم نيست" خاطرنشان کرد: صهيونيست‌ها نيز نمى‌توانند به اهداف خود يعنى نجات از مهلکه دست يابند. صهيونيست‌ها در مهلکه‌ خودساخته گرفتارند و هيچ دستى نمى‌تواند آن‌ها را نجات دهد. در واقع اين اقدام آن‌ها را سريع‌تر و تندتر در مهلکه فرو مى‌برد و راه‌هاى بسيار معدود تطويل عمرشان را به روى آن‌ها مى‌بندد.

 

وى در ادامه با اشاره به تماس‌هاى انجام شده با برخى سران کشورهاى منطقه و گفت‌وگوهاى صورت گرفته در مورد غزه خاطرنشان کرد: ‌در پى اين گفتگوها قرار شد تحرکاتى در سطح اتحاديه عرب و سازمان کنفرانس اسلامى در اعتراض به سازمان ملل که نشسته و اين صحنه‌ ضد انسانى و دلخراش را نگاه مى‌کند و هيچ اقدامى صورت نمى‌دهد، ‌انجام پذيرد.

 

ایران تا آخر کنار مردم فلسطين و مقاومت خواهد ايستاد

 

محمود احمدى‌نژاد ضمن محکوم کردن جنايات رژيم صهيونيستى گفت: اين جنايت‌ها شرايط را براى رژيم صهيونيستى تغيير نمى‌دهد بلکه پرونده شان را سنگين‌تر و سرنوشت خود را وخيم تر خواهد کرد.

 

رييس‌جمهور در مکالمه تلفنى با رمضان عبدالله دبيرکل جنبش جهاد اسلامى فلسطين شهادت شهداى غزه را تسليت گفت و ضمن اعلام همبستگى با مردم مظلوم فلسطين تصريح کرد: ملت ايران به شدت از اين حوادث ناراحت و سوگوار هست و تا ‌آخر در کنار مردم فلسطين و مقاومت خواهد ايستاد. 

 

برخی دوست ندارند بين ايران، هند و پاکستان روابط صميمى وجود داشته باشد

 

رييس جمهور گفت: جمهورى اسلامى ايران معتقد است عوامل فرا منطقه‌اى براى ضربه زدن و جلوگيرى از رشد و پيشرفت دو کشور هند و ايران و کشورهاى منطقه به دنبال ماجراجويى هستند.

 

وى با تاکيد بر اهميت و حساسيت منطقه گفت: برخى‌ها نمى‌خواهند هند يک کشور قدرتمند و پيشرفته باشد و همچنين دو کشور پاکستان و ايران و کشورهاى منطقه در ثبات و آرامش زندگى کنند.

 

رييس جمهور همچنين از هوشمندى و خويشتن‌دارى مقامات هندى در حادثه تروريستى قدردانى کرد و گفت: برخى کشورهاى فرامنطقه‌اى، دوست ندارند که بين ايران، هند و پاکستان روابط صميمى وجود داشته باشند. 

 

درخواست رئیس جمهور از مصر و اتحادیه عرب

 

رئیس‌جمهور در پیامی با محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها و حامیان این رژیم در غزه تاکید کرد: امروز هولوکاست واقعی در غزه و فلسطین در جریان است.

 

وی گفت: به طور جدی و رسمی از اتحادیه عرب و دولت‌های عربی و اسلامی به ویژه مصر می‌خواهم که به وظایف خود در این برهه و حمایت از مردم غزه عمل کنند و نشان دهند که با رژیم صهیونیستی پیوستگی و هماهنگی ندارند. گذرگاه رفح و راه‌های دریایی برای کمک به مردم مظلوم باید هر چه زودتر بازگشایی و فرصت لازم در اختیار سایر دولت‌ها و ملت‌ها برای انجام وظایف انسانی قرار داده شود. اگر اتحادیه عرب امروز به کار نیاید پس به چه کاری خواهد آمد.

 

رابطه ايران و عراق نبايد رو به نزول رود

 

يک عضو هيات رييسه مجلس شوراى اسلامى با اشاره به فشارهاى آمريکا بر دولت المالکى، به برخى توافقنامه‌ها همانند توافقنامه بغداد و واشنگتن اشاره و خاطرنشان کرد: اگر جمهورى اسلامى ايران بعضا نسبت به برخى از اين توافقنامه‌ها ايراد وارد مى‌کند؛ دليل نمى‌شود که رابطه ما با عراق و يا رابطه عراق با ما رو به نزول و کاهش باشد؛ بنابراين بايد تمام تلاش خود را بکار گيريم تا اين رابطه مطابق با خواسته‌هاى مردم دو کشور باشد.

 

حميدرضا حاجى‌بابايى با اشاره به روابط ايران و عراق به عنوان دو کشور همسايه مهم گفت: سفر آقاى المالکى هر چند وقت يک بار به کشور ما انجام مى‌شود، چنانچه مسوولان کشور ما نيز هر چند وقت يکبار سفرى را به عراق دارند، چرا که ما در زمينه‌هاى اقتصادى، اجتماعى، سياسى، فرهنگى و تجارى با عراق رابطه داريم و درصدد گسترش آنها هستيم.

 

آمریکا در منطقه خاورمیانه برنامه روشنی ندارد

 

جواد شمقدری مشاور هنری رئیس جمهور گفت: آمریکا در خاورمیانه برنامه روشنی ندارد که این مسئله برای این کشور به عنوان یک ابرقدرت یک فاجعه بزرگ به شمار می آید.

 

مشاور هنری رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا با بحران اقتصادی روبرو است، تصریح کرد: مسئولان این کشور در مواجهه با بحران به وجود آمده نمی دانند چه اقدامی انجام دهند.

 

وی توهین به ساحت پیامبر اکرم(ص)، زیر سوال بردن انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، محدود کردن پیشرفت های ایران و مخالفت با غنی سازی انرژی هسته ای را از مواردی عنوان کرد که این دولت برای کشورمان به وجود آورده است.

 

کشورهاى اسلامى بايد وارد جنگ با اسرائيل شوند

 

على مطهرى در حاشيه راهپيمايى نمايندگان مجلس شوراى اسلامى در ميدان فلسطين گفت: برگزارى نشست از سوى دولت‌ها و مجالس کشورهاى اسلامى فايده اى ندارد و هيچ اقدامى جز اقدام نظامى کارساز نيست و فايده‌اى نخواهد داشت.

 

اين عضو کميسيون فرهنگى تاکيد کرد: هر چه کشورهاى اسلامى اجلاس بگذارند يا کنفرانس اسلامى و بين المجالس تشکيل شود، فايده ندارد، جز اين که وارد جنگ با اسرائيل شويم.

 

وى درباره اين که راه ديپلماسى تا چه حد در حل مشکل مردم غزه مى تواند موثر باشد، گفت: تجربه نشان داده است که راه هاى ديپلماسى در ارتباط با حل بحران فلسطين و به ويژه غزه به نتيجه نمى رسد.

 

نباید بگذاریم قطعنامه‌هاى بعدى علیه ما صادر شود

 

سیدحسن روحانی دبير پيشين شوراى عالى امنيت ملى تصريح کرد: در حال حاضر بحث ما اين است که بايد به اين مساله اهميت دهيم که با همه توانمان نگذاريم قطعنامه‌هاى بعدى صادر شود؛ به هرحال قطعنامه‌هايى که عليه ايران صادر مى‌شود يا تحريم‌هايى که صورت مى‌گيرد به نفع مردم نيست؛ چرا که سرسخت‌ترين دشمنان ما اين قطعنامه‌ها را عليه ما تصويب مى‌کنند و نمى‌توان گفت دشمن ما قطعنامه عليه ما صادر مى‌کند و ما بگوييم که اين قطعنامه‌ها به نفع ماست؛ اين امکان‌پذير نيست.

 

روحانى تاکيد کرد: قطعا بايد در آينده اقداماتى صورت گيرد که پرونده‌ هسته‌اى ايران از شوراى امنيت خارج شود.

 

رييس مرکز تحقيقات و استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوال ديگر درباره‌ درخواست کشورهاى عربى منطقه از کشورهاى 1+5 براى در جريان قرار گرفتن از موضوع هسته‌اى ايران تصريح کرد: هميشه کشورهاى عربى در پشت پرده، اقدامات‌شان به نفع ما نبوده است و حالا شرايطى پيش آمده که 1+5 سعى دارد کشورهاى عربى را در اين خصوص سهيم کنند. شرايطى که در حال حاضر به وجود آمده به خاطر دورانى است که آمريکا در مرحله‌ انتقال قدرت است و رييس جمهور جديد هنوز کارش را شروع نکرده است.

 

دلیل لغو سفر مالکی، استعفای مشهدانی نبود

 

حسن کاظمی قمی درگفتگو با روزنامه الشرق الاوسط در پاسخ به پرسشی درباره تاخیر سفر نوری المالکی نخست وزیر عراق به ایران گفت: این سفر نه به تعویق افتاده نه لغو شده است. برنامه سفر مالکی به تهران همچنان به قوت خود باقی است و مالکی در راس هیئتی بلندپایه به ایران سفر می کند.

 

سفیر ایران در عراق با بیان اینکه حرف و حدیث ها از لغو سفر نخست وزیر عراق به ایران نادرست است، گفت: با وجود اینکه برای سفر مالکی برنامه ریزی شده بود، اما روز مشخصی برای انجام آن تعیین نشد و مالکی برای تقویت روابط دو کشور به ایران سفر خواهد کرد.

 

تهاجم رژيم صهيونيستى به غزه نتيجه‌ سکوت مجامع بين‌المللى است

 

حسن قشقاوى، سخنگوى وزارت امور خارجه‌ جمهورى اسلامى ايران اقدام وحشيانه و ضدبشرى رژيم صهيونيستى را اضافه شدن پرونده ديگرى به پرونده‌ سياه جنايات جنگى و تروريسم دولتى اين رژيم دانست و افزود: اين جنايت هر چند با هدف ظاهرى کسب بيشتر آراء در رقابت انتخاباتى غاصبان اراضى اشغالى صورت مى‌گيرد وليکن سند محکمى بر استمرار رويکرد تجاوزکارانه‌ رژيم صهيونيستى و نتيجه‌ سکوت دردآور مجامع مسئول بين‌المللى در برابر محاصره‌ ظالمانه عليه زنان، مردان و کودکان مظلوم نوار غزه به حساب مى‌آيد.

 

تسامح کشورهاى عربى در برابر اسرائیل

 

حسن قشقاوى در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در مورد حادثه غزه گفت: تسامح بسيارى از کشورهاى عربى منطقه و رويکرد سازش و تسليم آنان در تشجيع اين رژيم موثر بوده است و امروز دو رودخانه‌ى خونين شيعى در لبنان و سنى در غزه در هم آميخته است؛ بنابراين زمان مناسبى است که همبستگى بين ملت‌ها فراهم آيد.

 

عملیاتی شدن رهنمودهای رهبری در دیپلماسی

 

سخنگوى دستگاه ديپلماسى کشورمان، در پاسخ به سوال ديگرى درباره حوادث غزه و تلاش برخى کشورهاى عربى در جهت قرار دادن ايران مقابل رژيم صهيونيستى، گفت: پيام مقام معظم رهبرى سرفصل‌هاى ارزشمندى براى تداوم مقاومت و مبارزه‌ جهان اسلام عليه رژيم صهيونيستى داشته و ما به عنوان دستگاه ديپلماسى وظيفه مى‌دانيم اين سر فصل‌ها را استخراج و عملياتى کنيم و همه‌ى توان و ظرفيت‌مان را در اين‌باره به کار گيريم.

 

وى افزود: در اين مورد رهنمودهاى مشخصى از سوى وزارت امور خارجه بعد از انتشار پيام مقام معظم رهبرى به کليه‌ نمايندگى‌هاى ايران در خارج از کشور ارسال شده و رئيسان نمايندگى‌ها ملزم شده‌اند رهنمودهاى ايشان را عملياتى کنند.

 

اعمال فشار بر ايران هيچ تاثيرى در ايستادگى ما ندارد

 

خبرنگارى از قشقاوى در مورد پيگيرى برخى کشورهاى غربى در جهت صدور قطعنامه‌ جديد عليه ايران در شرايط فعلى حمله‌ رژيم صهيونيستى غزه و نيز تحريم واردات بنزين به ايران پرسيد که وى در پاسخ با تاکيد بر اين که خبرى از منابع رسمى در مورد دور جديد تحريم‌ها در دست نيست، گفت: بيش‌تر اخبار حکايت از اين دارد که اين تحريم‌ها ناکارآمد بوده‌اند. کشور ما هشت سال جنگ و نفت هفت دلارى را تجربه کرده است و بنابراين براى استيفاى حقوقش مقاومت مى‌کند.

 

او اين گونه تحريم‌ها را موثر بر راهبرد ايران در دستيابى به حقوق مسلمش ندانست و آن را تجربه‌اى شکست خورده عنوان کرد و گفت: اعمال فشار بر ملت ايران هيچ تاثيرى در ايستادگى ملت ما و استيفاى حقوق حقه‌مان و دستيابى به منافع ملى ندارد و با اين گونه مسائل منافع ملى ما مخدوش نمى‌شود.

 

ایران پایگاه مناسبی برای صادرات مجدد محصولات کنیاست

 

فرح معالیم نایب رئیس مجلس کنیا و رئیس گروه دوستی پارلمانی کنیا و جمهوری اسلامی ایران که در راس هیئتی به کشورمان سفر کرد، در دیدار با منوچهر متکی وزیر خارجه کشورمان بر گسترش روابط فی‌ما‌بین تاکید کرد.

 

وزیر خارجه کشورمان بر توسعه همه جانبه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و کنیا تاکید کرد و گفت: در زمینه مناسبات اقتصادی، علاوه بر تجارت دو جانبه، این امر که ایران به عنوان مرکزی برای صادرات مجدد محصولات کنیا تبدیل شده، ایده خوبی است.

 

تحريم زمينه‌اى براى شکوفايى اقتصادى ايران

 

منوچهر متکى وزير امور خارجه‌ کشورمان در ديدار عبدالقادر المساحل وزير مشاور الجزایر تصريح کرد: شرايط اقتصادى در جهان همکارى کشورهاى مستقل را در صحنه اقتصادى بيش از پيش ضرورى کرده است.

 

متکى با اشاره به افزايش مبادلات تجارى و همکارى‌هاى اقتصادى کشورمان با ساير کشورهاى جهان اضافه کرد: فرصت تحريم به عنوان زمينه‌اى براى شکوفايى اقتصادى جمهورى اسلامى ايران تبديل شده است.

 

واکنش ایران به بيانيه اجلاس شوراى همکارى خليج فارس

 

حسن قشقاوى سخنگوى وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به بيانيه اجلاس سران شوراى همکارى خليج فارس در مسقط، بر استمرار تلاش‌ها و اقدامات به عمل آمده در جهت توسعه و تحکيم همکارى‌هاى منطقه‌اى در خليج فارس به منظور تامين منابع مشترک کشورهاى اين منطقه تاکيد کرد.

 

سخنگوى وزارت خارجه با رد ادعاهاى تکرارى و بى‌اساس مطرح شده در بيانيه اين شورا در خصوص سه جزيره ايرانى تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسى بر تعلق ابدى اين جزاير به ايران تاکيد کرد.

 

قشقاوى تکرار برخى از عبارات بى‌ارزش در بيانيه‌هاى شوراى همکارى را در شرايطى که جنايات وحشيانه رژيم صهيونيستى عليه مردم مظلوم غزه به اوج رسيده و جهان اسلام به همبستگى هر چه بيشتر نياز دارد، نامفهوم و ترديد برانگيز خواند و خواستار پايان دادن به اين نوع روش‌هاى منسوخ شده و ناکارآمد شد.

 


نظر شما :