اعتراض شدید وزیر خارجه به کشورهای عربی

۱۴ دی ۱۳۸۷ | ۱۶:۲۷ کد : ۳۵۹۸ اخبار اصلی
وزير امور خارجه طى سخنانى پيش از خطبه‌هاى نماز جمعه 13 دى تهران خطاب به کشورهای عربی گفت: يک بار به سياست‌ها و عملکردهايتان در حمايت از کشتار و تجاوز اين رژيم بنگريد. کدامين سخن‌تان به کرسى نشست؟ چه عکس‌العملى در ابتکار عربى به کار گرفتيد و به خواست اصلى رسيديد؟
اعتراض شدید وزیر خارجه به کشورهای عربی
وزير امور خارجه طى سخنانى پيش از خطبه‌هاى نماز جمعه 13 دى تهران خطاب به کشورهای عربی گفت: يک بار به سياست‌ها و عملکردهايتان در حمايت از کشتار و تجاوز اين رژيم بنگريد. کدامين سخن‌تان به کرسى نشست؟ چه عکس‌العملى در ابتکار عربى به کار گرفتيد و به خواست اصلى رسيديد؟
 
 
به گزارش ايسنا، منوچهر متکى در جمع نمازگزاران تهرانی با طرح اين سوال که امروز در غزه و فلسطين چه مى‌گذرد و آيا اقدام رژيم صهيونيستى نمايش قدرت است يا نهايت استيصال و درماندگى؟ خاطرنشان کرد: اين رژيم در طول 60 سال موجوديت جعلى، غيرقانونى و غيرمشروع خود که توسط استعمار انگليس بر سر کار آمد هرگز نتوانسته در افکار عمومى منطقه کمترين مشروعيتى را بيابد و اين رژيم هر روز مستاصل‌تر از پيش در شکست همه‌ى ايده‌ها ، ابتکارات و آرزوهايش مى‌باشد که در جهت حکومت نيل تا فرات و اخراج کامل فلسطينيان از سرزمين آبا و اجدادى‌شان طراحى شده بود.
 
وى تصريح کرد: شايد آن روز که بوش در اجلاس آناپوليس سخن از دولت يهودى بر زبان آورد و بسيارى سر به زير افکندند و دم بر نمى‌آوردند نمى‌دانستند که منظور از حل مساله‌ فلسطين تا پايان سال 2008 چه بوده است.
 
رئيس دستگاه ديپلماسى کشورمان با اشاره به اظهارات فلسطينيان مبنى بر خيانت‌هاى برخى کشورهاى منطقه به آنان اظهار داشت:‌ کسانى که از پشت به نهضت فلسطين خنجر زدند و چند روز قبل از جنايت به فلسطينيان پيغام دادند که اوضاع عادى است و به سمت آرامش پيش مى‌رود و حمله‌اى صورت نمى‌گيرد، کلام مبتنى بر واقعيت فلسطينيان است که گفتند برخى از کشورهاى منطقه به ما خيانت کردند.
 
به گفته‌ متکى، رژيم صهيونيستى امروز همان اهدافى را که در لبنان دو سال پيش پيگيرى مى‌کرد اين بار در غزه دنبال مى‌کند.
 
وى خاطر نشان کرد: رژيم اسراييل در پى از بين بردن حزب‌الله و نابودى مقاومت در لبنان براى زمينه‌سازى اهداف ديگرى بود و تصور مى‌کرد با حمله‌ گسترده مى‌تواند ستون حزب‌الله را بشکند؛ آيا توانست؟ در آنجا نيز نقشه همين گونه بود و افرادى نيز از قبل مطلع بودند.
 
وى ادامه داد:‌ در روز اول تجاوز به لبنان وقتى با وزراى خارجه برخى از کشورهاى منطقه تماس تلفنى گرفتم و خواستار اقدام در اين خصوص شدم "گفتند حزب‌الله ماجراجوست" و در اجلاس رم نيز که در دوره‌ پرودى براى آتش‌بس برگزار شد همه‌ کشورها بر توقف آن تاکيد داشتند، اما کسانى مشخص از قبيل آمريکا، اسرائيل، انگليس و برخى از کشورها در منطقه مخالفت کردند، اما وقتى مقاومت لبنان به نتيجه رسيد دريافتند اين تلاش‌ها نتيجه نمى‌دهد و کابوس شکست را نقض کردند.
 
 
متکى با بيان اينکه زمانى که خواب‌هاى آشفته‌ تجاوزگران در مقاومت سلحشوران لبنانى به هم ريخت آنها اين شکست را لمس کردند اضافه کرد: امروز اين رژيم سرنوشتى بهتر از وضعيت لبنان نخواهد داشت؛ بزرگترين اشتباه آنها ورود زمينى به غزه است. آنها بدانند هيچ چيز ديگرى از آنها باقى نمى‌ماند و امروز آن گونه نيست که صبرا و شتيلا و کفرقاسم‌ها را بيافريند، اما بوق‌هاى تبليغاتى آنها چيز ديگرى جلوه دهد.
 
 
وزير امور خارجه اين سياست را سياستى عبيداللهى توصيف کرد و گفت: فلسطينيان ساکنين اين سرزمين‌اند، اگرچه به رساناها اجبار کنيد که صدا را آن گونه که هست نرسانند. امروز در بيدارى و آگاهى ملت‌ها ساعتى پس از ارتکاب جنايت اخبار به سراسر دنيا مخابره مى‌شود و اين بار ديگر نمى‌توانيم اخبار را وارونه جلوه دهيم.
 
 متکى در ادامه رژيم صهيونيستى را ناقض تمام قوانين، اصول حقوق بين‌الملل و نيز کنوانيسيون‌هاى ژنو معرفى کرد و گفت:‌ بسيار جاى تاسف است که حاميان آنها مسئولان سازمان‌هاى بين‌المللى‌اند.
 
وى در مورد واکنش منطقه نسبت به حادثه‌ غزه نيز گفت:‌ نخستين کلام ما با کشورهاى اسلامى و به ويژه کشورهاى عربى است، ما در منطقه‌اى هستيم که وارث انبياء الهى و عزت ما در دفاع از اسلام و منافع امت اسلامى است. مقدسات ما در معرض اهانت و هجمه‌هاست در حالى که اين سرزمين مهبط وحى الهى و بعثت انبياء بزرگ الهى است و ما ميراث داران اين تاريخ و تمدن عظيم و گنجينه‌ گران‌بهاى الهى هستيم.
 
وزير امور خارجه انتظار به حق ملت‌هاى اسلامى را پاسدارى از اين ارزش‌ها عنوان کرد و خواستار به خود آمدن کشورهاى منطقه شد و گفت: اگر قهر و خشم الهى بر پيمان‌شکنان را نمى‌خواهيم، بايد خشم آشکار ملت‌هاى منطقه را ببينيم. باز هم اشتباهات گذشته را تکرار مى‌کنيم هشت سال در کنار تجاوز و جنايت صدام قرار گرفته‌ايد و با پول و تبليغات برخى از شما از تجاوزهاى صدام حمايت کرديد.
 
وى ادامه داد: به ياد داريد که وقتى با برخى باج‌خواهى‌هاى صدام مواجه مى‌شديد و معاونش در جلسه به سوى شما بشقاب پرتاب مى‌کرد و شما را تحقير مى‌کرد چگونه پيش‌گويى‌هاى امام راحل در تجاوزات بعدى صدام محقق شد و نگفتيد ما اشتباه کرديم.
 
وى با طرح اين سوال که آيا جنگ هشت ساله جنگ عرب و فارس و يا شيعه و سنى بود؟ خاطرنشان کرد: پس از جنگ گفتيد ما اشتباه کرديم و ما را گمان بر اين بود که در کنار هم مى‌توانيم از حقوق ملت‌هايمان دفاع کنيم، اما شما به بيراهه رفتيد. در لبنان کدامين دفاع جدى را کرديد؟ آيا غير از اين بود که در لبنان همه‌ فرمول‌هاى آمريکايى و فرانسوى قادر به حل مساله نبود و سرانجام برخى از ما فرمول منطقه‌‌اى را ارائه داديم که موفق شد.
 
متکى به کشورهاى منطقه توصيه کرد: يک بار به سياست‌ها و عملکردهايتان در حمايت از کشتار و تجاوز اين رژيم بنگريد. کدامين سخن‌تان به کرسى نشست؟ غير از اينکه شما را جدى نگرفتند؟ چه عکس‌العملى در ابتکار عربى به کار گرفتيد و به خواست اصلى رسيديد؟
 
وى تاکيد کرد: غير از اين است که ناگزير به پذيرش واقعيت‌ها شده‌ايد و اين مساله الا به مقاومت و ايستادگى حادث نشده است؟ روزهاى آخر جنگ لبنان ناگزير بحث‌هايى در قطعنامه‌ گنجانده‌ اند که لبنان بپذيرد.
 
رئيس دستگاه ديپلماسى کشورمان در ادامه به اشاره به پايان رياست جمهورى محمود عباس بر تشکيلات خودگردان فلسطين اظهار داشت:‌ کانديداهاى جديد و يا ابومازن بايد به افکار عمومى فلسطين بازگردند، نکند که بخشى از اين بازى استمرار غيرقانونى و سلطه باشد.
 
وزير امور خارجه در بخش ديگرى از اظهارات خود با اشاره به اهداف تشکيل سازمان کنفرانس اسلامى و اقداماتى که اين سازمان بايد صورت دهد گفت: قريب نيم قرن قبل اين کنفرانس به واسطه‌ آتش زدن مسجد الاقصى و فقط براى فلسطين تشکيل شد اما به کجا کشانيده شد. 11 اجلاس سران و 35 اجلاس وزراى خارجه تشکيل شده که در تمام آنها براساس اساسنامه همواره فلسطين از جمله موضوعات اساسى آن بوده است .
 
وى افزود: اگر سال گذشته تعداد کمى از وزراى خارجه در عمل در دبيرخانه‌ اجلاس براى غزه جمع شده‌اند و موضوع بيت‌المقدس را مطرح و برخى اعضا مخالفت نمى‌کردند و به طور جدى هر گونه مراوده با اين رژيم را تحريم مى کردند امروز آنان (رژيم صهيونيستى) اين گونه پررو‌تر و خبيث‌تر نمى‌شدند. چه کسانى به آنها ميدان مى‌دهند؟
 
به گفته‌ متکى، اگر اين کنفرانس نتواند کارى براى فلسطين انجام دهد نبودنش بهتر است .
 
وى بار ديگر بر توقف فورى حملات به مردم غزه و رفع محاصره‌ آن تاکيد کرد و گفت: حق همه مردم غزه انسان ها و دولت‌هاى آزاده است که کمک‌هاى خود را به مردم غزه برسانند.
 
وى با طرح پيشنهاد تشکيل اجلاس سازمان کنفرانس اسلامى در سطح وزراى خارجه و فراهم آوردن مقدمه‌ تشکيل اجلاس سران گفت: در اين اجلاس مى‌توان ابتکار مالزى در دوره‌ جنگ لبنان را الگو قرار داد و تصميمات خوبى را اتخاذ کرد. امروز هر کارى در حمايت از فلسطين و غزه مى‌تواند صورت گيرد و کار در دست کشورهاى منطقه است.
 
وى گفت: کشورهاى بين‌المللى نيز مسئوليت خود را دارند اما کشورهاى اسلامى در معرض اين سوال هستند که چه اقدامى انجام داده‌اند؟
 
متکى مخالفت شوراى امنيت با پيشنهاد اعضا براى صدور قطعنامه را نشان بى‌خاصيتى اين شورا براى حمايت از حقوق ملت‌ها دانست و خاطر نشان کرد: بايد امت بزرگ اسلامى و کشورهاى اسلامى دور پيام ولى امر مسلمين جمع شوند، چرا که پيام ايشان چاره‌ درد است و برآمد از خواست ملت‌هاى منطقه و قلب مقاومت است.
 
وى بار ديگر پيش‌بينى کرد: شکست تموز (جنگ 33 روزه) بر اسرائيل تحميل مى‌شود و امروز ملت‌ها يا در کنار مردم غزه هستند و يا در کنار رژيم صهيونيستى هستند.

نظر شما :