توضيح مالکى به ايران درباره توافقنامه عراق و امريکا

۱۴ دی ۱۳۸۷ | ۱۶:۰۱ کد : ۳۵۹۹ اخبار اصلی
سفير عراق درباره مذاکرات نخست وزير آن کشور با مقامات تهران سخن گفت
توضيح مالکى به ايران درباره توافقنامه عراق و امريکا
سياسى،کيوان مهرگان؛ ديپلمات هاى ايرانى در عراق همچنان دربندند. نمايندگان اعراب هفته گذشته با نمايندگان 1«5 در نيويورک درباره پرونده هسته يى ايران ديدار کردند. کفش پراکنى منتظر الزيدى به سمت جرج بوش مورد توجه مقامات ايرانى قرار گرفت. امريکايى ها مدت هاست ديگر اتهام دخالت ايران در عراق را مطرح نمى کنند. دولت عراق به ساکنان قرارگاه اشرف اولتيماتوم داده اين کشور را سريعاً تخليه کنند يا به ايران بازگردند يا به کشور ديگرى پناهنده شوند. مذاکرات ايران با ايالات متحده بر سر تامين امنيت عراق مدت هاست متوقف شده است. اينها هر کدام مى توانست موضوع يک گفت وگوى مفصل با محمد مجيدالشيخ سفير عراق در تهران باشد اما به دليل کار زياد سفير در هفته گذشته به صورت محدود اين موضوعات مطرح شد. سفر نورى المالکى قرار بود هفته گذشته انجام شود اما به دلايلى که سفير از آن به عنوان آماده نبودن مقامات تهران ياد مى کند، به اين هفته موکول شد. البته سفير پيش از سفر نخست وزير ميزبان يک هيات پارلمانى از عراق به رهبرى سعيد حکيم از نمايندگان عضو مجلس اعلاى عراق بود. مجيدالشيخ ضمن دادن توضيحاتى در اين زمينه ها در واقع از برنامه هاى سفر مالکى به تهران سخن گفت. اين مصاحبه را با هم مى خوانيم.

---

-منتظر الزيدى در بين مسوولان ايران محبوبيت زيادى پيدا کرده است، مقامات عراقى انتظار اين واکنش را داشتند؟

من خارج از مسائل سياسى و ديگر مسائلى که در اين باره منتشر مى شود، به اين موضوع نگاه مى کنم و يک پرسش دارم. اگر کفش پراکنى عرفاً مورد پذيرش است که هيچ اما اگر فردى اعتراض داشته باشد و به فرض اينکه مظلوم باشد آيا در شأن يک خبرنگار هست که با کفش اعتراض کند؟ ما اين اقدام را از منظر يک خبرنگار حرفه يى عمل نادرستى مى دانيم و فکر مى کنم هر کس که به طور حرفه يى در روزنامه نگارى فعاليت مى کند، انجام چنين کارى را قبول ندارد. قطعاً روزنامه نگاران حرفه يى ايرانى نيز چنين حرکتى را تاييد نمى کنند.

-مقامات عراقى توقع چنين واکنشى را از طرف هم پايه هاى ايرانى خود داشتند؟

اگر از اين زاويه به موضوع نگاه کنيم، اين هم به مشکلات دو طرف ايران و امريکا برمى گردد.

به هرحال در اين موضوع هم سايه مواضع خصمانه دو طرف را مى بينيم. ايران امريکا را شيطان بزرگ توصيف مى کند و امريکا هم از ايران به عنوان محور شرارت ياد مى کند. در اين موضوع هم تنش دو طرف سايه انداخته است. اما اين موضوع از اين زاويه هم قابل تامل است که کسانى که پيش از اين در کنار صدام به ملت عراق ظلم مى کردند و دست شان به خون مردم عراق آلوده است از شرايط جديد و دولت عراق ناخرسندند. بنابراين هستند کسانى که از اين موضوع بهره بردارى سياسى مى کنند.

-با توجه به اينکه به زيدى بورس تحصيلى داده شده و حتى به عضويت يکى از تشکل هاى روزنامه نگارى ايران درآمده است، طبيعى است برخى دنبال اطلاع از وضعيت وى هستند. الان در چه وضعيتى است؟

وضعيت وى بستگى به دادگاه دارد و اينکه قاضى چه تصميمى بگيرد. آقاى زيدى در زندان و با نظر بازپرس پرونده در انتظار محاکمه است.

-(منافقين) مدتى است مقامات امريکايى ديگر اتهامات مربوط به دخالت ايران در عراق را مطرح نمى کنند. چه اتفاقى افتاده که موج تبليغى امريکايى ها کمرنگ شده است؟

اين مساله دلالت بر پيشرفت و نزديکى ايران و عراق دارد. اين باعث خوشحالى است و ما منتظر ديدار آقاى مالکى از تهران هستيم که اين ديدار در همين راستا حرکت مى کند. طرح آن اتهامات از سوى امريکا هم به دليل روابط خصمانه دو طرف بود که با وضعيت جديد ايران و عراق فکر مى کنم در مسير درستى حرکت مى کنيم.

-اين مسير درست چه مختصات و ويژگى هايى دارد و لغو سفر آقاى مالکى چه ارتباطى به اين شرايط درست پيدا مى کند؟

آقاى مالکى براى انجام سفر آمادگى کامل داشت اما شرايط در ايران سبب شد سفر به عقب بيفتد.

-يعنى مقامات ايرانى سفر را لغو کردند؟

شرايط مسوولان ايرانى ظاهراً اجازه نمى داد. اميدواريم سفر روز شنبه انجام شود.

- دستور کار اصلى اين ديدار چيست که طرف ايرانى شرايطش را براى انجام ديدار نداشته است؟

آقاى مالکى که رئيس کميسيون عالى مشترک همکارى هاى دو کشور هستند، در اين ديدار با جناب آقاى داودى ديدار خواهند کرد چون آقاى داودى هم از طرف ايران رئيس عالى اين کميسيون مشترک است. ديدارهاى اقتصادى و سياسى هم صورت خواهد گرفت. علاوه بر اينها آقاى نخست وزير درباره توافقنامه امنيتى بغداد- واشنگتن و برنامه زمان بندى عقب نشينى نيروهاى امريکايى توضيحاتى خواهد داد.

-به رغم اعتراضات گسترده يى که در اوايل به توافقنامه امنيتى مى شد به يکباره اعتراضات در اين باره متوقف شد. جدا از مواد اين توافقنامه گروهى از سياستمداران ايرانى به اصل توافقنامه اعتراض داشتند، چه شد که اين اعتراض ها فروکش کرد؟

هنگامى که مجلس نمايندگان عراق با اکثريت مطلق آرا اين موافقتنامه را تصويب کرد به نوعى نشان داد ملت عراق هم با اين توافقنامه موافق است. تصويب اين توافقنامه در پارلمان بازتاب خواست مردم عراق در اين زمينه بود. مردم عراق خواستار خروج نيروهاى خارجى از عراق هستند اما در زمان مشخص و پس از تکميل توانايى ها و قدرت يافتن نيروهاى مسلح، پليس و ارتش عراق. در توافقنامه جديد نظر همگان تامين شد. هم خواست ملت عراق مبنى بر خروج نيروهاى خارجى از عراق و هم نظر کشورهاى همجوار و از جمله ايران و هم خواست هر کس که به آزادى و تامين امنيت در منطقه فکر مى کند، تامين شد.

- پس اعتراض مقامات ايرانى اعتراضى بود که به نفع ملت عراق هم تمام شد؟

بله، چون حتى خود ملت عراق و مسوولان شان راضى نبودند.

-بعد از اينکه مذاکرات ايران و امريکا بر سر تامين امنيت عراق برگزار شد، مقامات عراقى بسيار اميدوار بودند اين مذاکرات تداوم پيدا کند. به رغم اين درخواست مقامات عراقى اما دو طرف اين مذاکرات را تعطيل کردند. مقامات عراقى در اين موضوع تسليم شرايط دو کشور شدند؟

مى دانيد که انتخابات امريکا برگزار شد. در اين مدت دولت در امريکا در حال انتقال از رئيس جمهور گذشته به رئيس جمهور منتخب است. به محض آغاز به کار دولت جديد امريکا به رهبرى آقاى اوباما ما مذاکرات مان را با دو طرف براى از سرگيرى مذاکرات با محور عراق آغاز خواهيم کرد.

-چرا اين همه اصرار بر ادامه مذاکره دو طرف داريد؟

ما راهى جز اين نداريم. راهى جز گفت وگوى مستقيم بين دو طرف وجود ندارد و مصر هستيم تا زمانى که به نتيجه دلخواه برسيم اين مذاکرات را ادامه بدهيم.

-آيا مذاکرات پيشين نتيجه يى براى شما داشت که بر تداوم اين مذاکرات اصرار داريد؟

ما در همان دو دور مذاکره پيشرفت هاى بزرگى کسب کرديم. البته اين انتظار را هم نداشتيم که در يک يا دو جلسه به همه خواسته هايمان برسيم. اما اگر به مذاکرات مان ادامه بدهيم ترديدى ندارم که به نتايج بزرگ تر و بهترى منجر خواهد شد.

-اعراب دو هفته پيش در جلسه يى در نيويورک با 1«5 مذاکره کردند. آيا دولت عراق هم در اين جلسه حضور يافته بود؟

بله نماينده عراق هم در آن جلسه حضور داشت.

-چه دليلى وجود دارد که اعراب با کشورهايى که با ايران و بر سر يک موضوع خاص در چالش هستند به جلسه بنشينند، آيا اين تحرکات مشکوک نيست؟

ما اعتقاد داريم شک و ترديدهايى که ميان دو طرف وجود دارد باعث مشکلاتى مى شود. ما در اين جلسه شرکت کرديم، تا از حق قانونى ايران که کسب انرژى هسته يى صلح آميز است، صحبت و از آن دفاع کنيم. ما از موضعى که سازمان بين المللى انرژى اتمى در قبال ايران مى گيرد حمايت مى کنيم که حق ايران است که به انرژى هسته يى صلح آميز دست يابد. ما کارى به مواضع ديگران نداريم و حرف خودمان را زديم. البته ما موافق اين بوديم که ايران هم در اين نشست حضور پيدا کند.

-اساساً همنشينى اعراب و 1«5 با اين هدف نمى تواندشکل گرفته باشد وگرنه مقامات ارشد ايرانى به صراحت به آن اعتراض نمى کردند؟

خود شما هم مى دانيد ايران يک وزنه و از کشورهاى بسيار مهم در منطقه است. وقتى ايران جهتش را به سمت دستيابى به انرژى هسته يى تعيين مى کند طبيعى است که براى همه مهم مى شود. هم اروپايى ها به آن اهتمام دارند و هم کشورهاى منطقه. بخشى از مساله به امور داخلى ايران مربوط است اما ايران در منطقه خاورميانه زندگى مى کند که ما هم در آن حضور داريم. پس طبيعى است که همه ما نسبت به اين مساله اهتمام داريم.

-يکى از مسائلى که از اين همنشينى برمى آيد، احتمال افزايش فشار به ايران است. آيا عراق هم مى خواهد در تزايد فشار به ايران سهيم شود؟

ما اين اطمينان را به همه مى دهيم که دولت عراق نه در جلسه و نه در برنامه يى مشارکت نخواهد داشت که براى ايران تهديدى محسوب شود. ما حتى در بحث توافقنامه امنيتى آنقدر حساس بوديم که اجازه ندهيم از دريا، هوا و خاک عراق عليه هيچ کشورى از جمله ايران استفاده شود. مطمئناً ما با ديگر کشورها به اين منظور همکارى نخواهيم کرد. ما به دنبال اين هستيم که عراق را بدل کنيم به کشور محبت، صلح و امنيت نه کشورى براى جنگ يا تهديد عليه همسايگان.

-آيا نشست هاى اعراب با 1«5 ادامه خواهد يافت؟

اطلاعى ندارم.

- مثل اينکه در ميان اخبار ديپلمات هاى دربند ايرانى در عراق فراموش شده اند. از وضعيت آنها اطلاعى داريد؟

تمايل ما به اين است که افراد هرچه سريع تر آزاد شوند. ما منتظر روند بازگشت حاکميت عراق بر اساس مصوبات سازمان ملل و خروج از بند هفتم منشور شوراى امنيت هستيم، که همه زندانيان را از امريکايى ها تحويل بگيريم تا کسانى که مشکل ندارند را آزاد کنيم.

-در حال حاضر مشکل ديپلمات هاى ايرانى چيست؟

آنها در اختيار امريکايى ها هستند.

-از وضعيت آنها به شما اطلاعى نمى دهند؟


خير. اما اعتراض کرديم بازداشت آنها درست نبوده است و اعلام کرديم بايد زودتر آزاد شوند.

-دولت عراق به ساکنان قرارگاه اشرف اعلام کرد بايد خاک اين کشور را ترک کنند. وضعيت ساکنان اين پادگان چگونه است؟

دولت عراق هرگز قبول نمى کند اين گروه نه تنها در پادگان اشرف بلکه در خاک عراق عليه کشورهاى همجوار و به خصوص ايران تحرکى داشته باشند، حتى در سطح فعاليت تبليغاتي. ما اعتقاد داريم اين گروه هرچه سريع تر بايد از عراق خارج شوند. اين تصميم نهايى ماست و هيچ بازگشتى در اين زمينه وجود ندارد. ما منتظر اين هستيم ساکنان اشرف يا از طريق سازمان صليب سرخ به کشورشان بازگردانده شوند، يا به کشور ديگرى پناهنده شوند.

-الان خروج آنها از عراق شروع شده است؟

ما منتظر هستيم اينها از کشور هاى ديگر پذيرش بگيرند و بروند. آنها مطمئن باشند ما زياد منتظر نمى مانيم. به مجرد اينکه کشورى آنها را بپذيرد ما آنها را اخراج مى کنيم. ملت و دولت عراق آنها را هرگز نمى پذيرند، چون در حق ملت عراق جنايت کردند.

-براى اخراج آنها برنامه زمان بندى شده يى داريد؟


برنامه زمان بندى شده وجود ندارد، اما تمام تلاش ما اين است که سريع تر اخراج شوند.

-تاسوعا و عاشورا در راه است آيا تدابيرى انديشيده ايد که اتفاقى نيفتد؟

با توجه به تجربيات گذشته مان تمام تمهيدات لازم را انديشيده ايم که اتفاقى رخ ندهد، و با توجه به بازگشت امنيت به عراق و نيز پيشرفت هايى که پليس عراق داشته است، اجازه تحرک به تروريست ها را نمى دهيم.

-با دستگيرى چند تن از افسران بلندپايه وزرات کشور برخى نسبت به خطر کودتا در عراق هشدار داده اند. احتمال وقوع کودتا را مى دهيد؟

به نظر من چنين احتمالى در حد صفر است، چون دولت عراق منتخب ملت است. مردم عراق اين دولت را بر سر کار آوردند. کودتا در کشورهايى صورت مى گيرد که دولت هاى آنها با کودتا سر کار آمده باشند و بين آنها و ملت شان فاصله زيادى وجود داشته باشد، درحالى که دولت عراق بين خود و ملت فاصله زيادى نمى بيند.
منبع: روزنامه اعتماد

نظر شما :