شهادت رهبر نظامى حماس

۱۴ دی ۱۳۸۷ | ۱۹:۵۵ کد : ۳۶۰۷ اخبار اصلی
ارتش اسرائیل با هدف قرار دادن منزل نزار ريان يکى از رهبران برجسته حماس در اردوگاه جبالیا، او و تمام خانواده‌اش را به شهادت رساند.
شهادت رهبر نظامى حماس

ارتش اسرائیل با هدف قرار دادن منزل نزار ريان يکى از رهبران برجسته حماس در اردوگاه جبالیا، او و تمام خانواده اش را به شهادت رساند.

 

نزار ریان، ارشدترین مقام گروه شبه‌نظامی حماس است که از سال ۲۰۰۴ میلادی تا کنون کشته می‌شود. وی از حامیان حملات انتحاری علیه مردم اسرائیل بود. وی در اکتبر 2001 پسر ۲۲ ساله­­اش را برای کشتن دو اسرائیلی در غزه به مأموریت انتحاری فرستاده بود.

ریان دارای درجه دکترا در رشته علوم اسلامی بود و سال­ها به تدریس قانون شریعت اسلامی در دانشگاه اسلامی غزه اشتغال داشت. گفته می­شود ریان طراح اصلی کودتای حماس در سال ۲۰۰۷ میلادی علیه جنبش فتح در نوار غزه بود که باعث به قدرت رسیدن مطلق حماس در نوار غزه شد.

 

در هنگام حمله به منزل ریان چهار همسر و سه فرزندش نیز حضور داشتند که بر اثر حمله علاوه بر خود ریان تمام اعضای خانواده­اش نیز کشته شدند.

 

به اعتقاد کارشناسان این حادثه می تواند عزم حماس برای مقابله با حملات اسرائیل را تقویت کند.

 

مهمترين اماکنى که بامداد روز پنجشنبه اول ژانویه یعنی روزی که به منزل نزار ریان حمله شد، مورد حمله اسرائيل قرار گرفت، ساختمان وزرتخانه­هاى دادگسترى، آموزش و پرورش، محوطه هاى پشت دانشکده علوم کاربردى وتطبيقى و مدرسه خالد بن وليد (در اردوگاه نصيرات) که توسط کارمندان اسماعيل هنيه، نخست وزیر برکنار شده فلسطین اداره مى شدند، بود.

 

از سوى ديگر ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل در حين بازديد از بئر السبع به خبرنگاران گفت: «دولتم مايل نيست خود را درگير جنگى طولانى کند يا به توسعه صحنه هاى نبرد بپردازد.»

 

او که این سخنان را پس از کشته شدن نزار ریان بیان می­داشت در ادامه مدعی شد: «ما خواهان آرامش هستيم. اما حماس براى ما دردسرى شده است، با اين حال حماس براى خود فلسطينيان دردسر بزرگترى را تشکيل مى‌دهد.»

 

حماس اعلام کرده است، در برابر حملات اسرائيل تا آخرين نفس خواهد ايستاد.

 

در اسرائيل برخی آمارهاى نظر سنجى نشان مى دهد که 52 درصد اسرائيلى ها ادامه بمباران غزه را تاييد مى‌کنند، 20 درصد خواهان آتش بس هستند، 19 درصد با حمله زمينى موافقند و 9 درصد در ترديد يا بى تفاوتی به سر می­برند.


نظر شما :