آغاز حمله زمينى، هوایی و دریایی اسرائیل به غزه

۱۵ دی ۱۳۸۷ | ۱۸:۵۴ کد : ۳۶۱۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
شامگاه روز شنبه سه ژانویه نيروهاى زمينى اسرائيل خاک غزه را از چند محور مورد حمله قرار دادند و وارد مرحله دوم نبرد خود در غزه شدند.
آغاز حمله زمينى، هوایی و دریایی اسرائیل به غزه

شامگاه روز شنبه سه ژانویه نيروهاى زمينى اسرائيل خاک غزه را از چند محور مورد حمله قرار دادند و وارد مرحله دوم نبرد خود در غزه شدند.

 

اسرائيل در مرحله نخست اين عمليات بيش از يک هفته به بمباران هوايى و شلیک موشک به غزه پرداخت و با آغاز اقدامات جديد خويش در واپسين ساعات شنبه سه ژانویه وارد مرحله جدیدی از جنگ خود در غزه شد. اسرائیل مدعی است که می­خواهد جلوی حملات راکتی حماس از غزه را بگیرد. پیش از این حملات دریایی اسرائیل به غزه نیز آغاز شده بود. بدین ترتیب اکنون می­توان گفت، اسرائیل از هوا و زمین و دریایی غزه را هدف حملات خود قرار داده است.

 

يک منبع خبرى اسرائيلى اعلام کرد، تعداد زيادى از نيروهاى پياده نظام، زرهى، مهندسى رزمى، توپخانه و اطلاعاتى در اين حمله شرکت کرده اند واز سوى نيروهاى دريايى و هوايى ارتش اسرائيل و سازمانهاى جاسوسى اسرائيل و غيره حمايت مى شوند.

 

ايهود باراک وزير دفاع اسرائيل که پیش­بینی می­کند با این حمله بتواند بر آرایش در انتخابات سراسری این رژیم که در ماه فوریه برگزار می­شود، بیفزاید در این باره گفت: «مردم اسرائیل باید خود را آماده قربانيان زيادی کنند.»

 

وى همچنین خبر از آماده باش هزاران نفر از نیروهای کمکی اسرائیل برای اعزام به غزه داد. به گزارش منابع خبری 9 هزار سرباز اسرائیلی عازم غزه شده­اند و قرار است با 15 هزار نیروی آماده به رزم حماس بجنگند.

 

در همین حال دفتر نخست وزيرى اسرائيل اعلام کرد، تسلط بر نقاطی که حماس از آنجا حملات راکتی خود را به اسرائیل انجام می­دهد، هدف فاز دوم حمله به غزه است.

 

اما با این حال کارشناسان معتقدند، اسرائیل تلاش دارد اهداف اصلی خود را از این حمله مخفی نگه دارد. به اعتقاد آنان هدف اصلی اسرائیل از حمله به غزه ساقط کردن دولت حماس در این منطقه است. گفته لیونی در دیدار با نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه در کاخ الیزه در روز اول ژانویه که گفته بود، تا زمانی که نیروهای بین المللی کنترل غزه را در دست نگیرند حمله به غزه متوقف نخواهد شد، دلیلی بر این ادعا است.

 

در همین راستا نیروی هوایی اسرائيل دائما اعلاميه هايى از هوا بر روى مناطق مختلف غزه پخش می­کنند که در آنها آمده است، «هر کس تروريستها را پناه دهد يا اسلحه در خانه خود نگه دارد، به مثابه تروريست تلقى مى شود.»

 

ارتش اسرائیل همچنین در بیانیه­ای مدت زمان این عملیات را طولانی خوانده است.

 

اين در حالى است که سخنگوى حماس هشدار داده است که حمله به غزه براى اسرائيل گران تمام خواهد شد.

 

سازمان بريگادهاى القسام – جناح نظامى جنبش مقاومت اسلامى فلسطين (حماس) نيز اعلام کرد، دشمن به دامى که برايش نصب شده، نزديکتر مى شود.

 

در همین حال شبکه الجزیره گزارش داد، 30 نفر از سربازان اسرائیلی در حمله زمینی به غزه زخمی شده­اند که حال دو نفر از آنها وخیم گزارش شده است. این خبر را ارتش اسرائیل نیز تایید کرده است. در همین حال حماس اعلام کرد، دو سرباز اسرائیلی را اسیر کرده و چند تن از آنها را به قتل رسانده است. این خبر تا کنون توسط ارتش اسرائیل تکذیب شده است.

 

هشدار به حزب الله

 

ايهود باراک وزير دفاع اسرائيل در يک کنفرانس مطبوعاتى بطور ضمنى به حزب الله لبنان هشدار داد که خود را وارد معرکه نکند. وى گفت: «اسرائيل براى هرگونه احتمالى در مرزهايش با لبنان آماده است.»

 

این در حالی است که سيد حسن نصر الله رهبر حزب الله لبنان از جنبش حماس و ديگر تشکيلات رزمنده فلسطينى خواست، بيشترين آسيب را به نيروهاى اسرائيلى وارد کنند.

 

لحن جانبدارانه اروپا

 

در نخستين واکنش اروپايى نسبت به حمله زمينى اسرائيل، جمهورى چک که رياست دوره اى اتحاديه اروپا را برعهده دارد با لحنى جانبدارانه اظهار داشت، اين عمليات، دفاعى است و نه تهاجمي. اما بلافاصله پس از آن دولت بريتانيا اين موضع را تنها موضع کشور چک اعلام کرد و موضع اتحادیه اروپا ندانست.

 

جورج بوش رئيس جمهورى امريکا نیز ساعاتی پيش از حمله زمينى اسرائيل، بار ديگر حماس را متهم به داشتن خط مشى تروريستى کرد و از طرف­هاى ذى نفوذ بر اين جنبش خواست که آن را وادار به متوقف ساختن پرتاب موشک و پذيرش آتش بس دائمى کنند.

 

محمود عباس رئيس دولت فلسطين نیز ضمن محکوم کردن شديد حمله به غزه و فاجعه بار خواندن آن خواستار تشکیل جلسه فوری شوراى امنيت سازمان ملل متحد براى بررسى حوادث غزه شد تا حملات اسرائيل فوراً متوقف شود.

 

 

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :