تحرک دیپلماسی ایران برای اتحاد در برابر اسرائیل

۱۸ دی ۱۳۸۷ | ۰۳:۵۷ کد : ۳۶۱۹ اخبار اصلی
در حالی که مجلس و دولت ایران با تصویب مصوبه ها و اتخاذ تصمیماتی در حمایت از مردم فلسطین در داخل فعال هستند، در بعد منطقه ای و بین المللی نیز دیپلماسی ایران با قدرتی مضاعف و با محوریت فاجعه غزه در حال پیشبرد امور است.
تحرک دیپلماسی ایران برای اتحاد در برابر اسرائیل
تلاش های دیپلماتیک ایران برای تقویت مقاوت در فلسطین و اتحاد مخالفان اسرائیل همسو و همزمان در داخل و خارج از کشور در حال انجام است.
 
در حالی که مجلس و دولت ایران با تصویب مصوبه ها و اتخاذ تصمیماتی در حمایت از مردم فلسطین در داخل فعال هستند و مقامات بلند پایه کشور با اظهارات خود در مورد لزوم و اهمیت کمک رسانی مالی و تسلیحاتی به غزه و افزایش فشار بر اسرائیل عملا پشتیبانی خود را از اقدامات قوا در این باره نشان می دهند؛ در بعد منطقه ای و بین المللی نیز دیپلماسی ایران با قدرتی مضاعف و با محوریت فاجعه غزه در حال پیشبرد امور است.
 
در قوه مقننه ایران ضمن ثبت نام از داوطلبان اعزام به غزه، نمایندگان مجلس ایران طرح "الزام دولت به حمایت همه جانبه از مردم فلسطین" را با اکثریت آرا تصویب کردند که در بخشی از آن، دولت ملزم شده است تا واردات کالا از شرکت های حمایت کننده از اسرائیل را تحریم کند و قابل توجه اینکه شورای نگهبان قانون اساسی نیز حمایت قاطع خود را از مصوبات مجلس در خصوص حمایت از فلسطینیان اعلام کرد.
 
در قوه مجریه نیز هیات دولت با ابراز حمایت از تظاهراتی که در حمایت از مردم غزه و در محکومیت اسرائیل در ایران برپا می شود؛ تدابیری را برای کمک رسانی در ابعاد مختلف به غزه اندیشیده است.
 
اما تلاش های دیپلماتیک ایران در خارج از مرزهای کشور از اهمیت ویژه برخوردار است، در این راستا سعید جلیلی دبیر و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی شامگاه جمعه وارد دمشق شد و مذاکرات گسترده ای را با مقامات این کشور و خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس داشت، وی پس از این دیدارها و گفت و گو ها، روز شنبه وارد بیروت شد و با سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان در خصوص اوضاع غزه به گفت و گو نشست.
 
 پس از آن مجددا به سوریه رفت و مذاکراتی را با ولید معلم، وزیر امور خارجه این کشور انجام داد، در کلیه این مذاکرات آنچه به وضوح مشخص و مورد تاکید است؛ تلاش برای تحکیم روابط میان سه محور مخالف اسرائیل در منطقه یعنی ایران و سوریه ولبنان است که بی شک در این میان گروه های غیر دولتی حامی مقاومت فلسطین نیز از نظر دور نمانده اند.
 
خبرگزاری ایرنا به نقل از بیانیه جبهه خلق برای آزادی فلسطین، از گروه های مخالف مذاکرات اسرائیل و فلسطینیان که در سوریه مستقر است، گزارش کرده است که سعید جلیلی در ملاقات با رهبران گروه های فلسطینی گفت که جمهوری اسلامی به اقدامات خود در سطح منطقه ای و بین المللی برای توقف کشتار در غزه ادامه خواهد داد.
 
این در حالی است که تهران و دمشق در کنار حزب الله در لبنان و حماس در فلسطین، محور شناخته شده مخالفین اسرائیل در منطقه را تشکیل داده و بر کمک های مالی و تسلیحاتی برای پیروزی نهایی فلسطینیان بر اسرائیل تاکید دارند.
 
سعید جلیلی در دمشق با تاکید بر تحرک دیپلماسی ایران در حمایت از غزه و کمک رسانی به حماس، اظهار داشت که "جمهوری اسلامی و سوریه در صدد هستند با جلب توافق کشورهای مختلف جهان، شورای امنیت را به اقدام برای توقف حملات اسرائیل و رفع محاصره اقتصادی غزه ترغیب کنند.
 
در عین حال رهبران گروه های مقاومت فلسطین، در خلال دیدارهای و گفت و گوهای دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دمشق، در قالب دیدار با جلیلی پیشنهادهایی را برای حمایت از مردم فلسطین و تقویت مقاومت آنان ارائه کرده اند.
 
در همین چهارچوب خالد مشعل و سعید جلیلی بازگشایی گذرگاه‌ها و رفع محاصره غزه را پیش‌شرط هر طرحی برای توقف بحران غزه اعلام کردند.
 
با این وجود شبکه خبری الجزیره روز دوشنبه، شانزدهم دی ماه در گزارشی از سفر جلیلی به سوریه به نشست خبری دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دمشق، پاسخ جلیلی به سوالی در خصوص امکان مداخله حزب الله لبنان در جنگ با اسرائیل را آورده که گفته است" من چنین اعتقادی ندارم و گمان می کنم مردم فلسطین در غزه به شکل خوبی اماکن دفاع از خود را دارند و آنچه ملت به آن نیاز دارد شکست محاصره و توقف حملات دشمن اسرائیلی است."
 
اما تلاش های دیپلماتیک ایران تنها به سفرهای جلیلی در منطقه خلاصه نشد ووزیر صنايع و معادن به عنوان نماينده ويژه رييس‌جمهور براى ابلاغ پيام محموداحمدى ‌نژاد به روساى جمهورى سه کشور ونزوئلا، نيکاراگوئه و کوبا درباره فجايع غزه،بامداد يکشنبه راهى اين کشورها شد.
 
به نظر می رسد که تهران در تلاش است ابعاد حمایت از مقاومت در فلسطین و فشار بر اسرائیل را از حوزه منطقه فراتر برده و بدان اندازه بگستراند که متحدانش در امریکای لاتین را نیز شامل شود.
 
تلاش های دیپلملاتیک اروپا
در همین حال گروهی به نمايندگی از اتحاديه اروپا برای يافتن راه حلی برای بحران خاورميانه، روز يکشنبه، راهی منطقه شد. روسيه نيز با اعزام الکساندر سالتانوف نماينده  خود در امور خاورميانه برای رسيدن به آتش بس در غزه، سعی در کمک به حل بحران دارد.
 
رياست هيات نمايندگی اتحاديه اروپا را کارل شوارتزنبرگ  وزير خارجه چک برعهده دارد که کشورش با آغاز سال جديد ميلادی، رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده گرفته است. هيات مذکور قرار است به شهرهای قاهره، بيت المقدس، رام الله و عمان سفر کند.
 
اتحادیه اروپا اعلام کرده است که در واکنش به وخیم تر شدن بحران انسانی در غزه به ارزش بیش از 4.5 میلیون دلار کمک های اضطراری در اختیار فلسطینیان قرار خواهد داد.
 
در تلاشی دیگر، قرار است نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه( شانزدهم دی ماه) به اسرائیل سفر کند تا درباره پایان دادن به یکی از شدیدترین حملات چند دهه گذشته در غزه گفت‌وگو کند. گفته می شود او در این سفر پس از ملاقات با همتای مصری خود، حسنی مبارک، در قاهره با اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل، در بیت المقدس و با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، در رام‌الله دیدار خواهد کرد.
 
پیشروی اسرائیل؛ ادامه حملات
نيروی زمينی اسرائيل روز يک‌شنبه با پيشروی درنوار غزه، اين منطقه را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسيم کرده و هواپیماهای اسرائیل اهداف جديدی را بمباران کردند.
 
ارتش اسرائیل همچنین شهر غزه را نیز به محاصره خود درآورده و بخش‌هایی از شمال شرقی نوار غزه را تحت کنترل خود دارد. حماس نیز همچنان به پرتاب راکت به داخل خاک اسرائیل ادامه می دهد.
 
این در حالی است که اسرائيل می گويد که قصد تغيير رژيم در نوار غزه را ندارد ولی می خواهد پرتاب راکت از نوار غزه به خاک اسرائيل را متوقف کند . 

نظر شما :