روابط ایران و عراق؛ مدلی برای روابط کشورهای همسایه با بغداد

ایران از موضع عراق در مورد مجاهدین خلق حمایت می‌کند

۲۳ دی ۱۳۸۷ | ۱۵:۴۸ کد : ۳۶۲۷ گفتگو
گفت‌و‌گوی دیپلماسی ایرانی با حسن کاظمی قمی سفیر ایران د ر عراق
ایران از موضع عراق در مورد مجاهدین خلق حمایت می‌کند
نوری مالکی، نخست وزیر عراق که برای گفت و گو با مقامات ایران سفر دو روزه رسمی را به این کشور داشت، با کسب توافق برای توسعه همه جانبه روابط میان دو کشور، تهران را ترک کرد.
 
گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با حسن کاظمی قمی سفیر ایران در عراق:
 
-علت به تعویق افتادن سفر آقای مالکی به تهران که قرار بود هفته گذشته انجام شود، چه بود؟
سفر آقای مالکی در راس هیات عالی رتبه اقتصادی و سیاسی در چهارچوب تاریخ تعیین شده انجام شد و در نتیجه با تاخیری مواجه نشد، اینکه گفته شد سفر ایشان تاخیر داشت؛ خارج از برنامه رسمی ای بود که ما تنظیم کرده بودیم، در واقع تاریخی تنظیم نشده بود که بر اساس آن تاخیری صورت گرفته باشد.
 
ایشان در چهارچوب تعیین شده به تهران آمدند و سفر رسمی دو روزه بسیار پر نتیجه و موفقی در زمینه توسعه همکاری تجاری، اقتصادی و مشارکت شرکت های ایرانی در خصوص خدمات فنی و مهندسی انجام شد.
 
در کمیسیون عالی مشترکی که میان دو کشور با حضور آقای مالکی و دکتر داووی و وزرای ذی ربط دو کشور تشکیل شد؛ ارزیابی در خصوص میزان همکاری هایی که تاکنون بین دو کشور صورت گرفته و مشکلات پیش رو و راهکارهای چگونگی اجرایی ساختن کلیه اسناد همکاری به امضا رسیده؛ صورت گرفت و مکانیسم های مناسبی تعریف شد و مقرر شد جلسه بعدی کمیسیون نیز در بغداد تشکیل شود.
 
همچنین کمیته پیگیری نیز به ریاست وزیر خارجه ایران و وزیر تجارت عراق جهت پیگیری کلیه توافقاتی که میان دو کشور در حال اجراست و یا باید اجرایی شود، تشکیل شد که برای یک یا دو ماه آینده جلسه پیگیری ها نیز در بغداد دنبال خواهد شد.
 
بیش از صد و ده سند همکاری میان تهران و بغداد در کلیه زمینه های فرهنگی، اقتصادی، تجاری، صنعتی به امضا رسیده و اهتمام رهبران دو کشور بر این است که کلیه این اسناد به اجرا درآیند، آنچه که مورد تاکید مقامات عراق و مورد تایید مقامات ایران بود حاکی از آن است که گرچه حجم روابط در مقایسه با سال های گذشته رشد فزاینده ای داشته است اما نیازمند آن است که در زمینه همکاری های تجاری و خدمات فنی و مهندسی روند همکاری ها توسعه یابد. ما برای سال آینده حجم روابط تجاری و اقتصادی موجود را که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به حدود 2/4 میلیارد دلار برسد، باید با یک برنامه ریزی به ده میلیارد دلار برسانیم.
 
از این جهت اهتمام دو کشور این است که سطح و نوع روابط تهران و بغداد به مدلی برای تشویق کشورهای همسایه در روابط با عراق تبدیل شود، ارزیابی ما از سفر اقای مالکی بسیار مثبت است و اهتمام دو کشور فعالیت و همکاری در کلیه زمینه هاست.
 
- چرا این سفر با توجه به ابعاد مهمی که برای دو کشور ایران و عراق دارد در مقطعی انجام شد که حوادث غزه در راس اخبار جهان قرار داشته و توجه کلیه رسانه ها را به خود جلب کرده است؟ آیا انجام سفر آقای مالکی در این مقطع زمانی معنای خاصی داشت؟
روابط و همکاری های دو کشور متاثر از مولفه های خارجی نیست بلکه بیشتر متاثر از مصالح و منافع و مشترکات دو کشور و علاقمندی آنها برای همکاری فی مابین است، سفر آقای مالکی در چهارچوب سفر های تبادل شده میان مقامات دو کشور انجام شد. این سفر، چهارمین سفر آقای مالکی در طول نخست وزیری شان بود، طبیعتا در شرایط کنونی که اهتمام اصلی دولت عراق، شروع سازندگی و بازسازی کشور و توسعه خدمات رسانی به مردم است، با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران تجربه بسیار خوبی در زمینه بازسازی پس از جنگ دارد و آمادگی لازم را برای تامین نیازمندی های این کشور داراست؛ این نوع سفرها می تواند در تحقق اهداف ترسیم شده موثر واقع شود.
 
- موضوع مجاهدین خلق یکی از سرفصل های مذاکره آقای مالکی و مقامات تهران بود، در این خصوص چه نتایجی حاصل شد؟
در خصوص گروهک نفاق آنچه سیاست دولت عراق است، معرفی این گروه به عنوان گروهی تروریستی است. هیات دولت عراق اخیرا به پادگان اشرف رفته و به اعضای آن اعلام کرد که عراق جای حضور این گروه نخواهد بود و باید هرچه سریعتر خاک عراق را ترک گفته و به کشورهای خود و یا کشور ثالث بازگردند، با توجه به اینکه بنا به اعتقاد دولت عراق از اول سال جدید میلادی کلیه پرونده ها از جمله پرونده های امنیتی به دولت عراق باز می گردد؛ این موضوع نیز در دستور کار دولت است و بغداد مصمم است نسبت به اخراج افراد این گروه اقدام کند.
 
موضع جمهوری اسلامی ایران نیز در این مورد روشن است، ما از موضع دولت عراق در این باره حمایت می کند.
 
- عمده مباحثی که در خصوص توافق نامه امنیتی میان مقامات ایران و عراق مطرح شد، چه بود؟
آنچه که دولت عراق همواره مورد تاکید دارد این است که خاک عراق هیچ گونه تهدیدی برای کشورهای همسایه نخواهد بو د.

نظر شما :