جهان در هفته اى که گذشت

۲۱ دی ۱۳۸۷ | ۱۸:۲۱ کد : ۳۶۳۶ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته اى که گذشت
توافق هند، پاکستان و آمريکا براى کاهش تنش در منطقه  
پس از تماس تلفنى جورج بوش، رييس‌جمهور آمريکا با آصف على زردارى، رييس جمهور پاکستان و مانموهان سينگ، نخست‌ وزير هند، اين سه مقام بر کاهش شدت تنش در منطقه توافق کردند.  
  پاکستان با همکارى با هند در زمينه‌ تحقيقات درخصوص عاملان حملات بمبئى موافقت کرد.  
  ممنوعيت برگزارى تظاهرات‌ ضدرژيم صهيونيستى در عربستان 
  سخنگوى رسمى وزارت کشور عربستان اظهار داشت، سيستم‌هاى امنيتى اين کشور مانع برگزارى هر گونه تظاهرات و تحصن‌ در راستاى محکوميت حملات اسراييل عليه نوار غزه شده‌اند.  
  منصور بن سلطان الترکى سخنگوى وزارت کشور عربستان، اظهار داشت: سازمان‌هاى مختلف در عربستان از برگزارى تظاهرات و مشارکت در آن منع خواهند شد.  
  الترکى اظهار داشت: تظاهرات‌هايى که در محکوميت اسراييل برگزار مى‌شود موجب مختل شدن نظم عمومى مى‌شود!   
  خونبارترين ماه براى فلسطينى‌ها در 41سال اخير مرکز حقوقى فلسطين اعلام کرد: هفته‌ پايانى ماه دسامبر خونبارترين ماه از زمان آغاز اشغالگرى اسراييل از 41 سال گذشته محسوب مى‌شود. 
  مرکز حقوقى فلسطين اعلام کرد: عمليات اخير اسرائيل عليه نوار غزه به علت تعداد بى‌شمار کشته‌ها و زخمى‌ها و نابودى منازل، بى‌سابقه بوده است و هفته‌ پايانى ماه دسامبر گذشته خونبارترين ماه از زمان اشغالگرى اسرائيل محسوب مى‌شود.  
  اين مرکز همچنين اعلام کرد: حملات اسرائيل موجب کوچ و مهاجرت اجبارى ساکنان نوار غزه شده است. 
  نخست‌وزير هند تحويل مظنونان تروريست را از پاکستان خواست  
  نخست‌وزير هند روز شنبه اظهار داشت که اميدوار است پاکستان رفتار بهترى از خود نشان دهد و عليه گروه‌هايى از هند که مقصر حملات سال گذشته‌ ميلادى در بمبئى مى‌داند، اقدام کند.  
  مانموهان سينگ نخست وزير هند به جمعى از خبرنگاران در شهر شيلونگ واقع در شمال شرقى اين کشور گفت: جنگ راه حلى براى مشکلات نيست و ما از پاکستان درخواست همکارى و درک بيشتر داريم. پاکستان بايد جنايتکاران را که در حملات مرگبار ماه نوامبر مقصر بودند، تحويل دهد.   
  عباس و وزارى خارجه‌ عرب به نيويورک مى‌روند  
  يک مقام سازمان ملل گفت که دبيرکل اين سازمان در حال درخواست از رهبران کليدى جهان براى تشديد تلاش‌ها براى دستيابى به يک آتش‌بس فورى بين رژيم صهيونيستى و حماس است که شامل تقويت يک آتش‌بس موقت و احتمالا حفاظت از غير نظاميان فلسطينى از سوى ناظران بين‌المللى باشد.  
  رابرت سرى هماهنگ کننده‌ ويژه سازمان ملل براى روند صلح خاورميانه، از طريق يک ارتباط ويديويى از بيت‌المقدس به خبرنگاران گفت که براى پايان دادن به اين بحران و جلوگيرى از بازگشت ناآرامى و بى‌ثباتى به غزه و جنوب اسراييل بايد يک رويکرد جامع آغاز شود.  
  به گزارش روزنامه هاآرتص، سرى خاطرنشان کرد: دبير کل سازمان ملل در حال انجام هر تلاشى براى تضمين افزايش تلاش‌هاى هماهنگ منجر به حصول نتايج فورى است. او (بان‌کى‌مون) به طور علنى و خصوصى از رهبران کليدى جهان که روى طرفهاى درگير نفوذ دارند خواسته که به خشونت‌ها پايان دهند.   
  يورش زمينى رژيم صهيونيستى به نوار غزه 
  هم‌زمان با آغاز حمله زمينى ارتش رژيم صهيونيستى به نوار غزه از شنبه شب، مواضع مختلف در شمال و شرق غزه هدف حملات توپخانه‌اى و نيز حملات هوايى جنگنده‌هاى اين رژيم قرار گرفته است. اين حملات با مقاومت گروه‌هاى فلسطينى و درگيرى‌هاى شديد در بسيارى از مناطق همراه بوده است.  
  شاهدان عينى در نوار غزه از ورود تانک‌هاى رژيم صهيونيستى به شمال غزه و حملات گسترده توپخانه‌اى به مناطق بيت لاهيا، بيت حانون، جباليا، منطار و رفح خبر دادند. اين حملات با بمباران‌هاى جنگنده‌هاى رژيم صهيونيستى و پرواز گسترده هواپيما‌هاى جاسوسى بر فراز آسمان‌ غزه همراه بود.  
  حمله زمينى نيروهاى رژيم صهيونيستى به نوار غزه در حالى انجام شد که کابينه اين رژيم براى فرا خواندن نيروهاى ذخيره چراغ سبز نشان داد. حدود ‌١٠٠ شهيد و زخمى در عملیات انتحاری کاظمین 
  يک منبع در ارتش عراق اعلام کرد که شمار شهداى حمله‌ انتحارى روز يکشنبه به زائران شيعه در مسير ورود به حرم موسى امام کاظم (ع) در شمال غربى بغداد به 38 تن و تعداد زخمى‌ها به 55 تن رسيد.  
  اين انفجار در يک ايست بازرسى خارج از حرم امام موسى کاظم (ع) در کاظمين رخ داد. سفر رايس به چين لغو شد وزارت امور خارجه آمريکا داد سفر رايس به چين که قرار بود طى روزهاى هفتم و هشتم ژانويه برابر با هجدهم و نوزدهم دى ماه صورت گيرد به دليل مناقشه خاور‌ميانه و حملات اسرائيل به غزه لغو شد. 
  فرد‌لش سخنگوى وزارت امور خارجه آمريکا با انتشار بيانيه‌اى اعلام کرد به دليل رويدادها و حوادث خاور‌ميانه، رايس به چين سفر نخواهد کرد. 
  وى افزود قرار است جان نگروپونته معاون رايس به جاى وزير امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه آينده (25 دی) عازم پکن شود. 
  درگيرى‌ در پارلمان کره جنوبى ده ها مجروح بر جاى گذاشت  
  مقامات کره جنوبى روز يکشنبه اظهار داشتند، ده ها محافظ امنيتى در درگيرى‌هايى با قانونگذاران معترض زخمى شدند. اين مناقشه هفته‌هاست که پارلمان کره جنوبى را فلج کرده است.  
  ده ها تن از قانونگذاران و مقامات حزب دموکرات - حزب مخالف دولت کره جنوبى - از اواسط ماه دسامبر سال گذشته ميلادى يک سالن اصلى پارلمان اين کشور را تصرف کرده‌اند. اين اقدامات براى جلوگيرى از تصويب يکسرى لوايح جنجالى است که در ميان آنها لايحه تصويب توافقنامه‌ تجارت آزاد با آمريکا به چشم مى‌خورد.  
  حدود 150 نيروى امنيتى غير مسلح از شنبه به دستور رييس پارلمان کره جنوبى به طور متناوب سعى کرده‌اند تحصن کنندگان را متفرق کنند. تعدادى از معترضان کشان کشان به بيرون منتقل شدند اما بيشتر تحصن کنندگان با دست در دست هم انداختن به تحصن خود ادامه دادند.   
  نامزدهای جانشینی البرادعی مشخص شدند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای تایید کرد فقط ژاپن و آفریقای جنوبی نامزدهای خود را برای جانشینی محمد البرادعی به سمت مدیرکلی این سازمان معرفی کرده‌اند. 
  در حالی که سومین و آخرین دوره مدیرکلی البرادعی پایان ماه نوامبر 2009 به آخر می‌رسد، یوکیا آمانو (Yukiya Amano) از ژاپن و عبدالصمد مینتی (Abdul Samad Minty) از آفریقای جنوبی که اکنون نماینده کشورشان در شورای حکام آژانس هستند، برای این سمت مهم رقابت می‌کنند. 
  ضرب‌الاجل کشورهای عضو آژانس برای معرفی نامزدهای‌شان روز 31 دسامبر 2008 پایان یافت. 
  پيشنهاد رائول کاسترو به اوباما براى مذاکرات مستقيم  
  رييس‌جمهور کوبا مذاکره مستقيم و بدون واسطه با شرايط برابر را با رييس‌جمهور منتخب آمريکا را پيشنهاد داد. اوباما پيش از اين گفته بود مذاکرات مستقيم را بررسى خواهد کرد.  
  رائول کاسترو،‌ رييس‌جمهور کوبا در سخنانى در تلويزيون دولتى اين کشور و يک روز پس از اينکه کوبا پنجاهمين سالگرد انقلابش را جشن گرفت، گفت: حرکت در برابر حرکت، ما آماده‌ايم، اين کار را در هر زمان انجام دهيم. هر وقت که آنها تصميم بگيرند، بدون واسطه و مستقيم مذاکره مى‌کنيم ولى ما عجله نداريم. ما مستاصل نيستيم. ایتالیا خواستار نشست گروه 8 درباره انرژی شد رییس ایتالیایی گروه هشت قصد دارد به خاطر مناقشه گازی میان روسیه و اوکراین نشستی را در خصوص مساله انرژی برگزار کند. 
  خبرگزاری آلمان از رم گزارش داد، فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا در مصاحبه‌ای رادیویی اعلام کرد این کشور آمادگی دارد در ماه‌های آینده نشستی را در خصوص موضوع انرژی تدارک ببیند. 
  آغاز بزرگ‌ترين رزمايش دريايى روسيه در درياى مديترانه  
  نيروى دريايى روسيه بزرگترين رزمايش خود را در درياى مديترانه با مشارکت 7 گروه از نيروى دريايى‌اش در جنوب جزيره‌ کريت يونان آغاز کرد.  
  راديو يونان اعلام کرده است: يک ناو هواپيمابر روسيه در نخستين رزمايش نيروى دريايى روسيه در درياى مديترانه از زمان فروپاشى اتحاديه شوروى سابق وارد جنوب جزيره کريت يونان شده است.  
  روزنامه‌ اماراتى دارالخليج نوشته است: قرار است اين رزمايش تا يازدهم ژانويه(22 دى) ادامه يابد.  
  وزير تجارت اوباما کناره‌گيرى کرد بيل ريچاردسون فرماندار نيومکزيکو که باراک اوباما رئيس جمهور منتخب امريکا او را به عنوان وزير تجارت کابينه‌اش انتخاب کرد از اين سمت کناره‌گيرى کرد. 
  ريچارد سون گفته است کنارگيرى اش از نامزدى سمت وزير تجارت به دليل تحقيقاتى است که در مورد تجارت او در ايالت نيومکزيکو در جريان است اما ريچارد‌سون گفته او کار نادرستى انجام نداده است. 
  نشست کابينه‌ امنيتى رژيم صهيونيستى براى بررسى آتش بس  
  اسراييل اعلام کرده است که روزانه به مدت سه ساعت حملات خود را به غزه قطع خواهد کرد.  
  کابينه‌ى امنيتى رژيم صهيونيستى در نشست روز چهارشنبه خود به بررسى پيشنهاد آتش بس مطروحه از سوى نيکولا سارکوزى، رييس جمهور فرانسه و رييس اين دوره‌ اتحاديه‌ اروپا و حسنى مبارک، رييس جمهور مصر، پرداخت اما انتظار مى‌رود وزراى کابينه‌ دولت نيز در نشست خود در مورد گسترش حملات به غزه نيز به بحث و گفتگو بپردازند.  
  يک مقام فلسطينى نيز عنوان کرد که حسنى مبارک با اعضاى هيات حماس ديدار کرده و آن‌ها نيز در حال بررسى اين پيشنهاد هستند.  
  موگابه وزراى موقت دولت را منصوب کرد  
  رسانه‌هاى دولتى زيمبابوه روز چهارشنبه از منصوب شدن هشت وزير موقت از سوى رييس جمهور اين کشور چند روز پس از اخراج تعدادى از وزراى دولت از حزب حاکم که نتوانسته بودند کرسى خود را در پارلمان حفظ کنند، خبر دادند.  
  روزنامه دولتى هرالد گزارش داد که رابرت موگابه، رييس جمهور زيمبابوه، مونيارادزى پاول مانگوانا، وزير بومى سازى و مختاريرى را به عنوان وزير جديد موقت اطلاعات و تبليغات منصوب کرده است.   
  اوباما «لئون پانتا» را به عنوان رييس سيا انتخاب کرد 
  به گفته‌ يک مقام حزب دموکرات آمريکا، باراک اوباما رييس جمهور آمريکا لئون پانتا، رييس اسبق دفتر کاخ سفيد، را به عنوان رييس سازمان اطلاعاتى آمريکا سيا (CIA) انتخاب کرده است.  
  پانتا که از سال 1994 تا سال 1997 رييس دفتر کاخ سفيد در زمان کلينتون بوده است، جانشين مايکل هايدن، ژنرال بازنشسته‌ نيروى هوايى، خواهد شد.  
  به گزارش خبرگزارى فرانسه اوباما هنوز به صورت رسمى اين انتخاب خود را اعلام نکرده است. حماس طرح مصر را برای صلح بررسی می کند 
  جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) خاطرنشان کرد هر چند حماس ملاحظاتی درباره طرح رئیس جمهوری مصر دارد، اما بر اساس اصول خود آن را بررسی می کند.  
  حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر در دیدار با نیکلا سارکوزی همتای فرانسوی خود، طرحی برای آتش بس در غزه ارائه کرد. مبارک خواستار موافقت رژیم اسرائیل و گروههای فلسطین با آتش بس برای دوره مشخصی شد. 
  نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسوی هم گفت که رئیس جمهوری مصر فورا و شاید در ساعات آتی از اسرائیل بخواهد برای بررسی مسئله امنیت مرزها میان مصر و نوار غزه نشستی میان طرفین برگزار شود. 
  اسامه حمدان نماینده حماس در لبنان اظهار داشت : ما ملاحظاتی درباره این طرح داریم، اما بر اساس اصول خود در حال بررسی آن هستیم. 
  پاکستان خواستار توقف "بازی مقصر" از سوی هند شد  
  پاکستان از هند خواست تا "بازی مقصر" را که پس از حملات تروریستی شهر بمبئی شروع کرده، متوقف کند.  
  "شری رحمان" وزیر اطلاع رسانی پاکستان خواستار همکاری دوجانبه با هند در جنگ علیه تروریسم و افراطی گری شد. 
  "مانموهان سینگ" نخست وزیر بار دیگر پاکستان را در حملات بمبئی مقصر دانست و برخی سازمان های رسمی پاکستان را به شرکت در این حملات متهم کرد. وی اسلام آباد را به استفاده از تروریسم به عنوان ابزار سیاست دولت متهم کرد و گفت که این کشور در گذشته نیز شبه نظامیان دشمن هند را تشویق کرده و به آنها پناه داده است. 
  روسیه صدور گاز به اروپا را 60 درصد کاهش داد  
  دولت روسیه با کاهش 60 درصدی صدور گاز به اروپا از طریق اوکراین موافقت کرد که این امر به قطع گاز در بلغارستان، یونان و مقدونیه منجر شد.  
  "والنتین زملیانسکی" سخنگوی شرکت نفت و گاز اوکراین در گفتگو با خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کرد: روسیه انتقال گاز را تا 92 میلیون متر مکعب در هر 24 ساعت کاهش داده در حالی که وعده 221 میلیون متر مکعب را داده بود. 
  کاهش تقریبا 60 درصدی انتقال گاز یک روز پس از آن صورت گرفت که "ولادیمیر پوتین" نخست وزیر روسیه با کاهش انتقال گاز به اروپا از طریق اوکراین به تلافی اقدام کی اف در دزدی گاز مسکو موافقت کرد.
 

نظر شما :