آتش بس، خلع سلاح و آینده ایران

۲۱ دی ۱۳۸۷ | ۲۰:۰۱ کد : ۳۶۴۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
تداوم حملات رژیم صهیونیستی به غزه با وجود صدور قطعنامه شورای امنیت نشان می‌دهد که این رژیم و حامیانش خواهان پایان نگرانی‌های خود بابت حیات گروه‌های مقاومت، قطع نفوذ ایران در منطقه و نیز زمینه‌سازی برای نقش آفرینی اوباما در طرح صلح عربی هستند.
آتش بس، خلع سلاح و آینده ایران

تداوم حملات رژیم صهیونیستی به غزه با وجود صدور قطعنامه شورای امنیت نشان می دهد که این رژیم و حامیانش خواهان پایان نگرانی های خود بابت حیات گروه های مقاومت، قطع نفوذ ایران در منطقه و نیز زمینه سازی برای نقش آفرینی اوباما در طرح صلح عربی هستند.

 دو هفته از بروز درگیری های شدید در غزه میان گروه های مقاومت و رژیم صهیونیستی می گذرد و همه هشدارها، بیانیه های حقوق بشری و انسانی و رایزنی های دیپلماتیک کشورها نتوانسته است آتش جنگ را فرو بنشاند.

 تزیپی ليونى دیروز مدعى شد که حماس سعى دارد از موضوع بازگشايى گذرگاه‌ها براى قاچاق سلاح به غزه استفاده کند.  اسراييل که با پایبندی به تعهداتش مبنى بر ارسال کمک‌هاى ضرورى به ساکنان غزه سعی دارد حملات خود را مشروع و مدافعانه جلوه دهد، از فرصت موجود برای حذف یا تضعیف گروه های چریکی و قطع نفوذ ایران در منطقه استفاده کرده و کشورهای عربی را نیز در این باره متقاعد کرده است.

 فشار اسرائیل و حمایت آمریکا و مصر از آنچه مقاومت و دفاع در برابر تهدیدات تروریستی نام می نهند باعث شده است تا حماس در تنگنای ادامه جنگ و یا پذیرش آتش بس بر اساس خواسته طرف مقابل، روزهای دشواری را از سر بگذارند.

 آخرین خبرها حاکی است هيئتى از رژيم صهيونيستى براى ديدار با رهبران مصر جهت بررسى مسئله‌ آتش‌بس به قاهره رفته و قرار است امروز (شنبه) نیز نمایندگانی از جنبش حماس براى بررسى آتش بس به مصر سفر کنند. به نظر می رسد پایان جنگ و اعلام آتش بس میسر نباشد مگر اینکه اسرائیل از آن بهره مطلوب را برده باشد.

 روز گذشته داليا ايتسيک رييس پارلمان رژيم صهيونيستى (کنست) گفت: حمله‌ نظامى ارتش اسراييل به غزه هرگز تا پيش از توقف قاچاق سلاح از محور فيلادلفيا متوقف نخواهد شد.

 او که مدعى شده است حماس از غير نظاميان غزه به عنوان سپر انسانى استفاده مى‌کند، سخنی مشابه ایهوت المرت را بر زبان دارد که در بازدید از پايگاه‌هاى نظامى اسراييل اظهار داشت: اوضاع حاکم بر مناطق جنوبى تغييرى نکرده و بنابراین عمليات نظامى همچنان ادامه خواهد داشت.

 وزير جنگ رژيم صهيونيستى اضافه کرد: هنوز اهداف ما از جنگ به طور کامل محقق نشده و ما بايد عمليات گسترده و فعالى را جهت متوقف ساختن قاچاق سلاح و هر گونه فعاليت ضد اسراييلى در غزه انجام دهيم.

 روزنامه‌ يديعوت آحارونوت نيز به نقل از فرماندهان بلند پايه ارتش رژيم صهيونيستى اعلام کرده است که ارتش همچنان به حملات خود عليه غزه تا تحقق کامل اهداف اين جنگ ادامه خواهد داد.

 اهداف اسرائیل از این جنگ یکی بی اثر کردن ایران در منطقه و دیگر خلع سلاح گروه های مقاومت و زمینه چینی برای گماردن دولت مدنظر خود در فلسطین است. اما اسرائیل برای دستیابی به آرامش ابدی استخوان هایی در گلو دارد که تنها با تدبیر جنگی قادر به خارج کردن آنها نخواهد بود. جنگ تنها مقدمه و پیش زمینه ای برای آینده پیش روی آنهاست. اسرائیل از فرصت زمانی ممکن تا ورود اوباما به کاخ سفید استفاده می کند تا بتواند سرفصل های اصلی گفتگو با اعراب و بویژه سوریه و نیز برخورد با جمهوری اسلامی ایران را تعیین کرده و آن را روی میز آقای اوباما بگذارد.

 اگر حماس آتش بس را پذیرا شود و شروط اسرائیل را بپذیرد عملا در هر دو حالت جنبشی و نهادی (دولتی) حیاتی فلج گونه و بدون قدرت خواهد داشت و اگر آتش بس را قبول نکند باید دست به اقداماتی بزند که طرف مقابل را وادار به عقب نشینی از مواضع خود کند.

بشار اسد رييس‌ جمهور سوريه دیروز در گفتگو با سي.ان.ان تصريح کرد: اگر پاريس بتواند اسراييل را نسبت به توقف حملات به غزه و بازگشايى گذرگاه‌هاى اين منطقه قانع کند، سوريه نيز مى‌تواند نقش موثرى را در متقاعد کردن حماس به پذيرش آتش‌بس ايفا کند.

 شاید تحولات رو به دمشق داشته باشد. اگر حوادث به سمتی بروند که نیاز به میانجی گری دمشق وجود داشته باشد، آن گاه نگرانی های ایران رو به فزونی خواهد گذارد. سوریه جزو محورهای اصلی مذاکرات صلح عربی و بدون تردید مورد توجه باراک اوباما برای پیشبرد صلح در منطقه خواهد بود و احتمال میانجی شدن این کشور در مسئله غزه، مقدمه ای برای نقش آفرینی های تازه تر از سوی آن خواهد بود.

 در حال حاضر بشار اسد در مذاکرات اخيرش با نيکولا سارکوزى رييس‌جمهور فرانسه در دمشق، با وى درباره برخى از مسائل مربوط به نوار غزه از جمله توقف حملات اسراييل، خروج نيروهاى اسراييلى از غزه و لغو محاصره نوار غزه به توافقاتی رسيده است.

 از سوی دیگر ایران مشخصا به فاجعه غزه ورود کرده و پشت گروه های مقاومت قرار گرفته است. می توان گفت هر سرنوشتی برای غزه تکانه ای در ایران خواهد داشت. ایران خواهان آتش بسی است که منافع حماس نیز در آن چشمگیر باشد و موضع گیری های بین المللی علیه آن به عنوان گروهی تروریستی اتخاذ نشده باشد. حماس علاوه بر سویه های مقاومتی و جنبشی وجهه ای نهادی و دولتی نیز پیدا کرده بود و این مسئله برای غرب و اسرائیل غیر قابل پذیرش بود. در صورت تضعیف این جنبش و خارج شدن آن از مناسبات سیاسی، به زودی برنامه های از پیش معینی مطابق با خواسته مصر و اعراب در فلسطین محقق خواهد شد.

جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :