اختلاف بر سر جانشينى مشهدانى

۲۲ دی ۱۳۸۷ | ۱۴:۴۹ کد : ۳۶۴۲ اخبار اصلی
ایاد سامرائی، رئيس فراکسيون جهبه توافق العراقيه در پارلمان عراق از نامزدی خود براى جانشينى المشهدانى در پست رياست پارلمان عراق خبر داد.
اختلاف بر سر جانشينى مشهدانى
ایاد سامرائی، رئيس فراکسيون جهبه توافق العراقيه در پارلمان عراق از نامزدی خود براى جانشينى المشهدانى در پست رياست پارلمان عراق خبر داد. 

  اياد السامرايى، در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفت: «اين جبهه تا عصر روز جمعه او را به عنوان نامزد پست رياست پارلمان عراق در نظر گرفته است. اما نشست‌هاى جبهه التوافق براى ايجاد توافق نهايى در خصوص نامزد پست رياست پارلمان تا روز يکشنبه ادامه مى‌يابد.»  

سامرايى تاکید کرد، يادداشتى که نمايندگان احزاب پارلمان عراق پيش از استعفاى محمود المشهدانى، رئيس مستعفى پارلمان امضا کردند در خصوص توافق بر سر نامزد پيشنهادى جبهه التوافق بود و ارتباطى با مساله استعفاى مشهدانى نداشت.   اين در حالى است که احزاب پارلمانى عراق مخالفتشان را با نامزدى نماينده‌ جبهه‌ التوافق العراقيه براى پست رياست پارلمان اعلام کرده و اعلام کردند که اين جهبه تنها جبهه‌ سنى در پارلمان نيست که در اين خصوص تصميم‌گيرى کند. 

  پیش از این خلف العلیان، یکی دیگر از نمایندگان جبهه توافق العراقیه در پارلمان عراق در گفت و گو با شبکه های مختلف عربی، خبر از نامزدیش برای جانشینی محمود المشهدانی داده و گفته بود: «به زودی مرا به عنوان نماینده جبهه توافق برای جانشینی مشهدانی به پارلمان معرفی می­کنند.»   وی تاکید کرده بود، همگان بر من توافق دارند و کسی با ریاست من بر پارلمان عراق مخالف نیست.  

به نظر می رسد هم در درون جبهه توافق العراقیه و هم میان احزاب دیگر با این حزب بر سر انتخاب رئیس پارلمان اختلاف هایی وجود دارد. 

  از سوی دیگر نخست‌وزير عراق در مراسم هشتاد و هفتمين سالروز تاسيس پليس عراق به پلیس عراق نسبت به وابستگی به گروه های سیاسی و مذهبی هشدار داد و گفت: «نقض قانون و قانون اساسى مهمترين خطرى است که نيروهاى پليس با آن روبه‌رو هستند.» 

  نخست‌وزير عراق اذعان داشت که تا اين اواخر اعتماد چندانى به نيروهاى پليس به دليل همين نفوذها وجود نداشته است. وى از وزارت کشور و گروه‌هاى مربوطه خواست به آماده سازى و آموزش افسران پليس در ارتقاى فرهنگ ملى آن بپردازند.    

نظر شما :