نادر خطاب به بوش: لحظات آخر را غنميت شمار

۲۳ دی ۱۳۸۷ | ۲۳:۲۳ کد : ۳۶۷۶ اخبار اصلی
رولف نادر چهار مبارزه انتخابات رياست جمهورى امريکا در نامه‌اى از بوش خواست از آخرين فرصت در آخرين روزهاى رياست خود استفاده کند و با فراخواندن اسرائيل به متوقف کردن حملات نظامى اش، موضعى شجاعانه از خود به يادگار بگذارد.
نادر خطاب به بوش: لحظات آخر را غنميت شمار
رولف نادر نامزد چهار مبارزه انتخابات رياست جمهورى امريکا با ارسال نامه اى سرگشاده به جورج بوش رئيس جمهورى امريکا به وى يادآور شد، بن گوريون بنيانگذار دولت اسرائيل حق فلسطينيان در دفاع از سرزمينشان را به رسميت شناخته است.

 اين شخصيت عرب تبار که نامزد هيچ کدام از دو حزب بزرگ امريکا نبود ولى ميليونها راى را از آن خود کرد، در پيامى که بر روى سايتش منتشر ساخت، به بوش ياد آور شد، فلسطينيان هرگز ضد يهود نبوده­اند و اين هيتلر رهبر نژاد پرست آلمان بود که "آنتى ساميت" (ضد سامی) بوده است. رولف نادر در اين نامه از بوش خواست از آخرين فرصت در آخرين روزهاى رياست خود استفاده کند و با فراخواندن اسرائيل به متوقف کردن حملات نظامى اش، موضعى شجاعانه از خود به يادگار بگذارد.

اين نامه سرگشاده با نقل قولى از بارنى فرانک عضو برجسته حزب دموکرات امريکا در انتقاد از باراک اوباما شروع شده است که به بهانه اينکه امريکا اکنون فقط يک رئيس جمهور دارد از موضعگيرى صريح در برابر حوادث غزه خوددارى کرد. در اين نامه از بوش پرسيده شده، موضع شما در برابر غزه که مردم و زير ساخت هاى اقتصادى و مدنى آن با هواپيماهاى امريکايى بمباران مى شود، چيست؟ اين تاخير عمدى در بکار گيرى اختيارات خود برای متوقف ساختن تروريسم عليه يک و نيم ميليون انسان که غالباً پيش از اين نيز بجز افرادى آواره، پناهنده و محاصره شده از زمين و دريا وآسمان نبوده و نيستند، آيا در مقايسه با موضعگيرى آيزنهاور رئيس جمهورى امريکا در سال 1956 که حملات فرانسه، بريتانيا واسرائيل عليه مصر را متوقف ساخت، يک موضع زبونانه نيست؟

وى در ادامه این نامه مى افزايد، از شما اين سکوت بعيد نيست هر چند که تعداد کشته هاى فلسطينى 400 برابر کشته هاى اسرائيلى شود، چرا که شما در برابر کشتارهاى واقع شده در عراق و افغانستان نيز سکوت اختيار کرديد. نادر سپس اين سخن آلفرد نورث وايتهد (فيلسوف و متفکر بريتانيايى) را گوشزد مى کند که امر واجب را نيروى مؤثر اِعمال مى کند تا روند حوادث را تغيير دهد.
 
طبق اين گفتار، اين شما هستيد که از انجام واجب و وظيفه خويش در برقرارى صلح سر باز زده ايد. ليکن اين، کارى است که در همين چند روز اقامت خود در کاخ سفيد مى توانيد انجام دهيد. شما مى توانيد خواهان آتش بس شويد، و بجاى مطرح شدن به عنوان بازيچه اى که حتى مصالح عاليه امريکا را در نظر نمى گيرد، تصوير و وضع مناسب ترى را از خود براى اوباما بر جاى بگذاريد. شما به بمباران منازل، مساجد، بيمارستانها و داروخانه ها توسط اسرائيل اهميتى نمى دهيد که برخلاف قوانين بين المللى و پيمان ژنو است، زيرا خودتان قوانين بين المللى را زير پا گذاشتيد و از اختيارات رياست جمهورى خويش هم تجاوز کرديد.
 
محاصره ى غزه توسط اسرائيل مانع رسيدن دارو، غذا و آب به مردم شده است و سازمان ملل متحد از فاجعه ى انسانى براى کودکان و پيران سخن مى گويد. آيا اين امور بر شما اثرى نمى گذارد؟ آيا دل نداريد؟ کجاست آن چيزى که شما زمانى از آن به نام نيکوکارى مسيحى ياد کرديد؟ رولف نادر همچنین در نامه خود به سخنى از گدعون ليوى در روزنامه ى اسرائيلى هاآرتس اشاره مى کند که تهاجم وحشيانه اسرائيل با اين همه کشتار به بهانه ى برقرارى آتش بس" را محکوم کرده و از تظاهرات شهروندان اسرائيلى و سربازان احتياط تل اويو خبر داده است که با اين روزنامه نگار هم نظر اند.
 
وى به نقل از گدعون ليوى مى افزايد: «البته اين صداها به رسانه هاى امريکايى نمى رسد، چرا که ممنوعيت ورود امريکايى ها به غزه بيش از سايرين است. سخنگويان شما آنى از تاکيد بر شکستن آتش بس باز نمى ايستند، ولى اشغالگر کيست؟ کدام سو از نظر نظامى قويتر است؟ کدام سو مى تواند ورود ما يحتاج مردم را متوقف کند؟ کدام يک محلات پر جمعيت را بمباران کرده است؟ چه نيرويى طرح صلح کشورهاى عربى را از سال 2002 تا کنون نپذيرفته است؟ نادر در پايان مى گويد: »مگر مى توان موشک­هاى حماس را که خبرنگارانتان غير دقيق و وحشيانه توصيف مى کنند، با جنگ افزارهاى هولناک و پيشرفته ى اسرائيل که فاجعه اى انسانى به بار مى آورند، يکسان دانست؟

لازم به ذکر است که رولف نادر در سالهاى 1996 و2000 به عنوان نامزد حزب سبزها و در سالهاى 2004 و2008 به عنوان يک نامزد مستقل در مبارزات انتخاباتى رياست جمهورى امريکا شرکت کرد. نام وى بر اساس ارزيابى ماهنامه ى آتلانتيک جزء یکصد چهره مؤثر در سراسر تاريخ امريکا مطرح است و يکى از سه تن در قيد حيات وبازمانده از اين ليست به شمار مى آيد.

نظر شما :