سفر معاون اوباما به عراق در سايه تحولات خاورميانه

۲۵ دی ۱۳۸۷ | ۱۷:۵۲ کد : ۳۶۸۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
بايدن و سناتور ليندسى گراهام به همراه بو بايدن، پسر ژوزف بايدن، شام را با ديگر پرسنل گارد ملى دلاور که در عراق خدمت مى‌کنند، صرف کردند.
سفر معاون اوباما به عراق در سايه تحولات خاورميانه
ژوزف بایدن، معاون رئیس جمهوری منتخب امریکا در حالی که دنیا خود را مشغول تحولات خاورمیانه و حمله اسرائیل به غزه کرده به عراق و افغانستان سفر کرد تا فضای جدید امریکا را با روی کار آمدن باراک اوباما رئیس جمهوری جدید ایالات متحد که از هفته آینده 20 ژانویه به طور رسمی سکان دار هدایت کاخ سفید خواهد شد، برای مقام­های عراقی تشریح کرده و با آنها درباره تحولات پیرامونی بحث و تبادل نظر کند. 

  بایدن در بغداد با جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق و عادل عبدالمهدی، معاون وی دیدار و گفت و گو کرد.    جوزف بايدن که قبل از انتصاب به سمت جدیدش به عنوان عضو کميته‌ روابط خارجى سنای ایالات متحد اغلب به عراق سفر مى‌کرد و یکی از طراحان اصلی کنفدرالیسم مناطق شیعه، سنی و کرد در عراق است، پس از دیدار با رئيس جمهوری و معاون شیعه وی با برهم صالح، معاون نخست وزير عراق که گفته می­شود جانشین احتمالی جلال طالبانی خواهد بود نیز ديدار و گفت و گو کرد. 

  دیدار بایدن با مقام­های ارشد عراقی تا کنون هیچ کنفرانس مطبوعاتی در بر نداشته و هیچ بیانیه­ای نیز از سوی طرف امریکایی درباره محورهای مورد گفت و گو در این مذاکرات صادر نشده است اماعادل عبدالمهدى درباره این دیدار گفت که آنها درباره اجراى توافق­نامه‌ امنيتى که در اول ژانويه وارد مرحله اجرا شد با یکدیگر به مذاکره پرداختند. اين توافق­نامه يک جدول زمانى سه ساله را براى خروج کامل نيروهاى امريکايى از عراق تعيين مى‌کند. 

  عادل عبدالمهدی با صدور بيانيه‌اى اعلام کرد، مقام‌هاى عراقى همچنين بر اهميت ارتقاى همکارى امريکا و عراق در ديگر زمينه‌ها به غير از امنيت نیز تاکيد کردند.   در اين بيانيه آمده است، بايدن نیز بر تعهد امريکا در قبال عراق و لزوم تداوم توسعه نهاد دولتى عراق مجددا تاکيد کرد. 

  بررسی همکاری­های فرهنگی و اقتصادی بر اساس توافق­ها و همکاری­های تعریف شده میان دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که بایدن با طرف­های عراقی به مذاکره پرداخت.  

دفتر جوزف بايدن نيز اعلام کرد، بايدن و سناتور ليندسى گراهام به همراه بو بايدن، پسر ژوزف بايدن، شام را با ديگر پرسنل گارد ملى دلاور که در عراق خدمت مى‌کنند، صرف کردند.   سفر معاون رئيس‌ جمهوری منتخب امريکا به عراق پس از سفر وى به پاکستان و افغانستان در چند روز قبل صورت مى‌گيرد. 

  در همین حال محمد الحاج حمود، وکیل وزارت امور خارجه عراق سفر معاون رئیس جمهوری منتخب امریکا به عراق را حرکتی ایجابی توصیف کرده و ابراز امیدواری کرد که سیاست­های دولت­های آینده امریکا با مصالح ملی عراق هماهنگی داشته باشد. وی سفر بایدن به عراق را ناگهانی خواند و گفت: «به تصور من سفر وی به عراق کاملا ناگهانی بود.» 

  وی همچنین گفت: «روابط عراق با دولت جدید ایالات متحد که ظرف های روزهای آینده مسئولیت اداره این کشور را بر عهده می­گیرد بسیار حساس و مهم است. احساسی وجود دارد که روابط و همکاری دو جانبه دو کشور باید حتما ادامه داشته باشد و سفر بایدن می­تواند حرکت مهمی در راه عمیق ساختن روابط دو کشور باشد.»   درباره احتمال وقوع تغییر بنیادین در روابط واشنگتن با بغداد، وکیل وزارت امور خارجه عراق اظهار داشت، این آن چیزی است که ما در گفته­های باراک اوباما رئیس جمهوری منتخب ایالات متحد و دیگر مسئولان امریکایی نزدیک به وی شنیده­ایم، اما تقاضا داریم این حرکت سیاسی نیز منطبق با مصالح عراق باشد و امیدواریم مطالعات مشترک میان دو کشور بتواند به طور کلی تجدید نظری درباره عراق کند.» 

  در همین رابطه دکتر «برهم صالح» معاون نخست وزیر عراق نیز تاکید کرد، عراق با آغاز سال جاری میلادی وارد مرحله تازه­ای شده است و با تلاش­هایی که برای حفظ استقلال عراق و حقانیت سیاسی بر اساس پرونده­های توافق­شده مرتبط انجام شده که می­تواند باعث تقویت وحدت ملی در سایه نظام دموکراتیک و متحد کشور شود، عراقی­ها را مکلف می­کند که در حکم و اداره کشورشان و توزیع عادلانه ثروت میان فرزندان عراق بدون هیچ گونه استثنایی وارد عمل شوند.       
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :