گسترش حمل و نقل ريلى،‌ هوایی و دریایی میان ایران و عراق

۲۴ دی ۱۳۸۷ | ۲۱:۳۱ کد : ۳۶۸۸ اخبار اصلی
نخستين پرواز زائران ايرانى از تهران به مقصد نجف اشرف ساعت 7:45 روز دوشنبه 23 بهمن با پرواز يک فروند هواپيماى مسافرى شرکت هواپيمايى ماهان از فرودگاه مهراباد انجام شد.
گسترش حمل و نقل ريلى،‌ هوایی و دریایی میان ایران و عراق
نخستين پرواز زائران ايرانى از تهران به مقصد نجف اشرف ساعت 7:45 روز دوشنبه 23 بهمن با پرواز يک فروند هواپيماى مسافرى شرکت هواپيمايى ماهان از فرودگاه مهراباد انجام شد.

حسين خانلرى، رئيس سازمان هواپيمايى کشورى در این باره گفت: «طبق توافق با مسئولان سازمان هواپيمايى عراق، انتقال زائران ايرانى به نجف اشرف از اين پس از طريق خطوط هوايى نيز امکان پذيراست.»

وی در ادامه افزود:‌ «طبق اين توافق در هفته 14 پرواز از مشهد به نجف اشرف و بالعکس، 7 پرواز مستقيم از تهران به نجف اشرف و بالعکس و7 پرواز از تهران به همه نقاط عراق و بالعکس در نظر گرفته شده است.»

خانلری همچنین گفت: «با توجه به اشتياق مردم براى سفر به عتبات عاليات و همچنين علاقه مردم عراق براى سفر به مشهد مقدس، پيش بينى مى شود با استقبال شرکت هاى هواپيمايى، شمار پروازهاى اين مسير به تدريج به سقف مورد نظر برسد.» در همین حال رضا جعفرزاده، سخــنگوى سازمان هواپيمايى کشورى نيز درباره اظهار نظر سازمان حج و زيارت درباره بـــى اطلاعى اين سازمان از هماهنگى سازمان هواپيمايى کشور براى برقرارى پرواز تهران،‌ نجف، گفت: «برقرارى اين پرواز بر اساس شرح وظايف سازمان هواپيمايى صورت گرفته است.

شرح وظايف سازمان هواپيمايى کشورى در برقرارى پرواز بين کشورها از هر منطقه يا قاره­اى را قانون تعيين کرده است. يکى از وظايف اين سازمان ايجاد مناسبات حمل و نقل هوايى و امضا موافقت نامه پرواز بين کشورهاست که عراق هم از اين قاعده مستثنى نيست و اخيرا در اين زمينه موافقت نامه­اى بين روساى سازمان هواپيمايى کشور ايران و عراق امضا شده است که اين دو کشور مى توانند در هفته پروازهاى رفت و برگشت داشته باشند.» وی در ادامه افزود: «شرکت هاى هواپيمايى که توان انجام عمليات پرواز را دارند مجاز خواهند بود با موافقت سازمان هواپيمايى کشورى با توجه به محاسبات استقبال مسافران در اين زمينه اقدام کنند.»
 
از سوی دیگر و باز هم در زمینه حمل و نقل، سمیر الشویلی، سخنگوی رسانه­ای وزارت حمل و نقل عراق روز دوشنبه 12 ژانویه خبر از انجام مسافرت­های آبی سیاحتی از بندر بصره به بندر خرمشهر داد. وی در این باره گفت: «با هدف ارتقای سطح گردشگری این منطقه و با توافق­های انجام شده با طرف ایرانی و پس از تقاضای استانداری بصره برای راه اندازی این مسیر آبی از این به بعد سفرهای منظمی را در مسیر آبی بصره – خرمشهر پس از انجام عملیات فنی خواهیم داشت.» در همین رابطه منابع خبری گزارش دادند، ظرف دو ماه آینده خطوط راه آهن ایران به راه آهن عراق متصل خواهد شد. بدین ترتیب ظرف دو ماه عملیات اتصال راه آهن خرمشهر – شلمچه به راه آهن بصره با هدف افزایش میزان مسافرت­های ریلی و ترانزیت کالا از این طریق انجام خواهد شد.
 
بنا به گزارش­ها تا کنون 82 درصد عملیات این پروژه به انجام رسیده و پس از سفر محمود احمدی­نژاد، رئیس­جمهوری ایران به استان خوزستان مقرر شده این پروژه هر چه سریعتر به اتمام رسیده و ظرف سه ماه آینده به بهره­برداری کامل برسد. این پروژه 110 میلیارد ریال هزینه در بر داشته است.

گفتنی است پس از سفر نوری مالکی، نخست وزیر عراق به ایران که چهارمین سفر وی طی دوران نخست وزیریش به ایران محسوب می شود، دو طرف تصمیم گرفتند در تمام زمینه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مناسبت خود را گسترش دهند که گسترش حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی بخشی از این توافقات است. 

نظر شما :