اسرائیل: از اردن به ما تیراندازی شده است

۲۴ دی ۱۳۸۷ | ۲۱:۳۲ کد : ۳۶۸۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
ارتش اسرائیل اعلام کرد، از خاک اردن به مرزبانان اسرائیلی تیراندازی شده است. ادعایی که دولت و ارتش اردن آن را به شدت رد کردند.
اسرائیل: از اردن به ما تیراندازی شده است
ارتش اسرائیل اعلام کرد، از خاک اردن به مرزبانان اسرائیلی تیراندازی شده است. ادعایی که دولت و ارتش اردن آن را به شدت رد کردند. منابع نظامی نزدیک به فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح اردن ضمن رد ادعای منابع اسرائیلی، آن را اظهار نظری بی­پایه و بی­مورد دانستند. پیش از این ارتش اسرائیل مدعی شده بود از خاک اردن به سمت نیروهای گشت این رژیم تیراندازی شده به کسی آسیبی وارد نیامده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل در این باره گفت: «مرزبانان گشتی ما در گذرگاه اسحاق رابین (وادی عربه) هدف تیراندازی افراد مجهول در خاک اردن قرار گرفتند اما به کسی آسیبی وارد نیامد.»

وی در ادامه افزود: «در پاسخ به این تیراندازی سربازان اسرائیلی نیز در جهت تیراندازی شده اقدام به تیراندازی کردند.» طی دو روز گذشته این دومین بار است که ارتش اسرائیل از سوی کشورهای همسایه این رژیم مورد تهدید این چنینی قرار می­گیرد.
 
روز یک­شنبه منابع اسرائیلی اعلام کردند در بلندی­های جولان از سوی نیروهای سوری هدف گلوله قرار گرفته و یک خودروی گشتی آنها آسیب دید اما به کسی آسیبی وارد نیامد. دولت اسرائیل در همین رابطه شکوائیه­ای را علیه سوریه به نیروهای سازمان ملل مستقر در بلندی های جولان داده است. دولت سوریه تا کنون هیچ اظهار نظری در این زمینه نکرده است.
 
پس از حمله اسرائیل به غزه اعتراض­های مدنی و اجتماعی در کشورهای عربی در اعتراض به این اقدام اسرائیل به شدت بالا رفته است. به گونه­ای که مجلس اردن دولت این کشور را تهدید کرده است که در صورتی که سفیر اسرائیل از اردن اخراج نشود نخست وزیر و کابینه­اش را استیضاح خواهد کرد. علاوه بر آن تظاهرات گسترده­ای نیز در خیابان­های عمان و دیگر شهرهای اردن در اعتراض به حمله اسرائیل به غزه در جریان است.
 
در مصر نیز نمایندگان، روشنفکران، نویسندگان و فعالان مدنی و اجتماعی خواستار اخراج سفیر اسرائیل از کشورشان در اعتراض به حملات این رژیم علیه غزه شدند. در مصر نیز نمایندگان مجلس و مردم این کشور در شهرهای مختلف در اعتراض به اقدام اسرائیل علیه غزه دست به تظاهرات گسترده زده­اند که در برخی موارد با برخورد دولت و پلیس مصر مواجه شده است.
 
گفتنی است فشارهای مردم عرب به دولت­هایشان تا کنون ثمر نداشته و هیچ کدام از کشورهای عربی هیچ اقدام موثری برای نشان دادن اعتراض خود به تجاوزهای اسرائیل به غزه نشان نداده­اند. حتی دولت قطر که خود از دعوت کنندگان اصلی برای برگزاری نشست اضطراری برای مجبور ساختن اسرائیل به قبول آتش­بس در نوار غزه است تا کنون نپذیرفته دفتر تجاری این رژیم در دوحه تعطیل شود. 
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :